Kontrollrummet

Magnus Mollin - Electronica / Alternativ / Down-tempo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Mollin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hejsan,

Dom senaste dagarna har jag setat och lyssnat mycket på en artist som kallar sig för "Dub Tractor"  :wub: . Jag älskar verkligen soundet på hans låtar så jag fick för mig att jag skulle testa att göra en liknande själv!

Låten innehåller lite "mysko" ljud och en del akustiska/el gitarrer .. än så länge har jag fått upp gitarren, ett kasst men ändå accepterat intro och lite annat smågotte.

Hela ljudbilden låter säkert förskräkligt, men jag har inte kommit så långt än att man ska sitta och pilla med effekterna i ett X antal timmar. När gitarren drar igång känns det som om det blir en helt annan låt! Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att "förbereda" lyssnaren på att gitarren kommer komma nu .. min tillfälliga lösning är att köra en RV-7000 på delay med en hög decay, och rätt så hög "Dry-wet" ..

Jag skulle behöva få lite hjälp med hela ljudbilden, har ni några tips på "det-där-ljudet" så skulle det uppskattas mycket! Är osäker på gitarren, eftersom jag inte kan spela gitarr överhuvudtaget så vet jag inte ens om noterna jag spelade in med finns på en gitarr! (42-tang. klaviatur).

Snälla hjälp mig med den här låten, vill lyckas göra en hel låt för en gångs skull!

Justja, gitarrljuden är gjorda i NN-XT'n, så förvänta er inte mästarljudet.

#Programvara: Propellerhead Reason 4.0

http://www.speedyshare.com/867445458.html
[/b][/u]


DåligtGehör

  • Gäst
Jag hittar inget kasst intro... sedan sitter jag och väntar på den där gitarren som måste förberedas. Väntar mig en shock och sänker ljudet. Men istället så vävs en stilla gitarr in på ett organiskt sätt.

Ljudbilden är det väl inget fel på. Beror på vad man är ute efter förstås.

Det där ljudet, ja vad är det? Kan du inte lyssna, känna hur stycket kan ta olika vägar. Inte bara att lägga på mer ljud utan att låta något annat ta med på en kanske tillfällig avfartsväg, eller kanske bygga upp inför ett tystare parti. Det finns så många möjligheter  ;)

Låta ett fult/vackert/spännande ljud leda till en ny stämning, låta rytmer leda vidare, låta ett nytt ackord leda vidare, låta en kort/lång melodislinga leda vidare, göra allt på en gång...

Du är på god väg.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, alltså...jag hittar egentligen inget att gnälla på! DG skrev mycket klokt tycker jag. Kanske kunde man drämma i så det knakar med tungt komp och trummor som fryser märgen, men å andra sidan sitter den rätt fint såhär också.

Kanske har du gjort en hel låt?

jag tyckte då verkligen att det kändes riktigt njutbart. Ingen listetta, men ettgot stycke kontemplativ skitfin stämningslåt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hellu,


Repetitivt mysig låt , det jag direkt kommer på att anmärka på är blipp-ljudet t som ligger efter gurornan kommit)... tycker inte om  det :D lite för starkt...

Tycker låter bygger upp bra och gurorna kommer in lite lagom mitemellan abrupt, shysst!

Men framförallt gillar jag tonaliteten och meodiken i låten finfint!

Kan tyvärr bara "taxiradio"-lyssna , för det finns sovande folk i huset, ska återlyssna vid tillfälle

Hejsålänge
David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David