Forum > Demolåtar
guran
MaxB:
Det låter skönt och är stämningsfullt. Kommer att tänka på Wishbone Ash.
Då jag spelar munspel har jag bara gjort det i dur. Låt säga att du här spelar i Dm. Kan nån förklara vilken tonart på munspelet man bör ha då? Borde det vara ett durspel stämt i Bb?
Larsson:
tja Ola.
detta låter skönt & molligt, & ödesmättat
dvs helt i min smak..ska bli kul att höra vad ett munspel kan göra på detta!! :)
MaxB
denna går i A..tror väl att ett ett C munspel skulle funka..men jag kan ha fel
så rätta mig gärna folks...
/Larsson
Harmonica mike:
D moll är lika med C-spel i tredje position..
Om låten går i A dur,så blir det D-spel i andra position(blues,rock,soul varianten),eller g-spel om det är moll position(tredje).Eller A-spel om låten går i första position..
Går låten i A-moll,ja då funkar det oxå med ett C-spel..men då blir det fjärde moll position..Lite överkurs,då man saknar en del toner och måste förstå vad det handlar om..
Hoppas ni blev lite klokare,fråga gärna om ni vill veta mer,det här är min värld..
Mvh
Micael
MaxB:
Tänker jag för enkelt eller tänker jag fel här?
Jag har mentalt fattat att använda ett munspel så att säga "tvärtom" då jag spelar blues. Normalt använder gamla gubbarna i Sverige ett munspel som är stämt i C då de spelar i C och blåser för att få grundtonarten. Med bluesspel är det tvärtom, så att man i en låt som går i C-dur använder ett F-dur-munspel. Då använder man munspelet så att man suger in luft för att få grundtonarten.
Men hur tänker man då man vill spela i Am då?
Och vad innebär tredje position?
Ola:
hej på er.och tack för lite munspels teori. :) är det någon som har provat och lira lite vore trevligt om man fick lite blues gnäll i början och lite här och var. jag väntar och ser om det kommer något
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida