Kontrollrummet

karl- dreams come true

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Har som sagt fastnat och det känns som jag alltså skriver samma låt gång på gång...här har jag i princip samma gitarrfigur som i förra låten men har valt att inte betona den så mycket...men vad tror ni funkar formen,soundet,texten...ja låten som sådan???

/  karl


Dreams come true
mp3:a
3:10
någon slags country men ändå inte

dreams come true
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Visst! Det som imponerar mest är är sticket med en hel del McCartney-vibbar eller rättare Harrison med val av näst-näst-slutackord. Rösten lite gnällig på slutet annars kanon. Inte gör du samma låt gång på gång visst i liknande stil men när melodierna i sig är så starka och självständiga, spelar roll? Snygg låt! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Visst skriver man många gånger samma låt om och om igen. Ibland t.o.m. samma låt som någon annan gjort. Det kan väl vara förlåtet om det ändå finns utrymme för variation inom låtens form/stil. Men risken är väl att om det mesta blir för likt så är det inte bara att man till slut tråkar ut lyssnarna utan även sig själv.

Jag kommer in i "sjok" där jag fastnar för vissa hamonier samt till viss del även rytmer. Gör då ett antal utkast och till slut har jag många gånger inte längre koll på vad som är vilken låt och det glider ihop till en lite svårutredd smet. Visst finns det goda saker där men för mycket av samma är ändå lite tröttsamt. Det bara är så.

Dock kan man göra en riktigt snabb låt, en långsam ballad, en i mediumtempo osv. som kanske bygger på delvis samma byggstenar t.ex. harmoniskt om man använder olika sätt att lägga delar, pauser, rytmer, melodier osv. Men man kan knappast hålla intresset på topp om album efter album är fyllda med "samma" låtar. Inte ens om låtarna är väldigt bra.

Klart formen och låten du skissar på funkar. Frågan är väl mer vad den tillför som du inte redan har gjort? Det beror nog på var och hur den skall användas. Den känns väldigt Karl men inte direkt någon nyskapande Karl. Jag skulle nog säga att det är inget fel på låten alls, t.o.m. rikrigt fin, men att det håller på att bli väl många som har samma ingredienser, samma av lite för mycket. Vilket inte innebär att man måste nödvändigtvis måste bli radikalt annorlunda, men kanske börja fundera på att ge varje ny låt något mer eget i uttrycket.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
DG säger det rätt bra i sitt inlägg tycker jag.
Inte dåligt alls riktigt bra faktiskt.
Men att instrumentera om denna eller prova ett lugnare eller snabbare tempo skulle kunna tillföra nått till din övriga produktion tror jag mycket på ingen dålig låt men lite avslaget arr kanske. in med nått nytt i ljudbilden. Sången är den stora behållningen med underbar inlevelse.

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Karl!
har ju alltid diggtat dina alster, och gör inget snedsteg här heller. Fortfarande mina beatles-vibbar som kryper upp vid lyssning.
Skön sång på skönt arrad musik.
Enda sågningen  är sången i början som kunde behöva en rejäl deesser, "s":et sticker ut lite väl kraftigt!

Annars sitter helheten som bara en Karl låt kan!


SNYGGT JOBBAT!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
hej
satt och jämförde med den andra låten och visst det är likt men just bara gitarrfiguren eller pianofiguren som det är i den. Varför inte bara byta ut den då tänkte jag först men sedan när jag hörde igen så tyckte jag att den förstärker ju versen här hm. Så varför inte göra en temaskiva, den här figuren funkar ju ihop med så mycket så det kan ju vara ett återkommande tema på alla låtarna. Gillade nog denna versen bättre än den andra faktiskt men det andra är en kanonlåt, jadu det är svåra kval man ställs inför.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Lyssnade på detta stycke igen som jag är helförtjust i. Har inga tips att ge hur du ska fortsätta jag bara undrar hur gick det sen? Fortsatte du pilla i verket eller är det vilande? Låten känns ju "nästan" färdig i utförandet, som komposition helt lysande!


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Ljuvlig låt. Låter som en blandning av Beatles och Ryan Adams. Har inga synpunkter på mixen, den funkar utmärkt i mina öron iaf.
Ett stort + för sånginsatsen!!! Härligt go inlevelse.



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
skrämmande nästan...hade glömt bort denna, var tvungen att lyssna själv...kan nog greja till den här några snäpp ...mittpartiet känns ju bra...har varit för många collabs och annat den sista tiden  ...men ska nog ta i tu  med denna ...kul att du gillar

Allt gott /  karl

Lyssnade på detta stycke igen som jag är helförtjust i. Har inga tips att ge hur du ska fortsätta jag bara undrar hur gick det sen? Fortsatte du pilla i verket eller är det vilande? Låten känns ju "nästan" färdig i utförandet, som komposition helt lysande!
Ljuvlig låt. Låter som en blandning av Beatles och Ryan Adams. Har inga synpunkter på mixen, den funkar utmärkt i mina öron iaf.
Ett stort + för sånginsatsen!!! Härligt go inlevelse.


tack Obba för dina öron och kul att du gillar...

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Sådär kan man känna. Att man står och stampar. Därför är det väl bra med forum som ger en feedback på det man gör. Jag tycker absolut att du utvecklas. Harmonierna blir mer utvecklade, rsöten mognar mer och mer. Arrangemangen blir tätare och inspelningarna låter bättre och bättre hela tiden. Samtidigt så finns det ju det som är unikt Karls:skt i detta. ditt eget tonspråk och din röst som alltid är suverän.

Denna låten känns mer färdig än dina tidigare alster faktiskt. Möjligen svajar wailandet lite precis i slutet. Annars är det kalas.  :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Sådär kan man känna. Att man står och stampar. Därför är det väl bra med forum som ger en feedback på det man gör. Jag tycker absolut att du utvecklas. Harmonierna blir mer utvecklade, rsöten mognar mer och mer. Arrangemangen blir tätare och inspelningarna låter bättre och bättre hela tiden. Samtidigt så finns det ju det som är unikt Karls:skt i detta. ditt eget tonspråk och din röst som alltid är suverän.

Denna låten känns mer färdig än dina tidigare alster faktiskt. Möjligen svajar wailandet lite precis i slutet. Annars är det kalas.  :)


Absolut ...utan förut studio forum (kan ibland sakna Demonen)  :rolleyes: och nu kontrollrummet hade jag inte varit på banan när det gäller mina proddar....ovärderlig input från kunnigt folk gör att förhoppningsvis det blir bättre gång till gång....den här dök upp eftersom 91:an rotat fram den och tom idag nu tror jag  att jag kan få till det bättre än det här...tror det är viktigt att låtar får "mogna" också...ligga och vila ett tag...
tyvärr är tempot för högt ibland och nya låtar vill ha plats och då blir en sån här låt liggande utan någon vidare uppmärksamhet från mig så jag blev förvånad när den dök upp idag och var inte säker på vilken låt det var då jag såg titeln inte  förrän jag lyssnade visste jag vad det var....har mycket liggandes bla. en där du spelar trummor  :rolleyes: vore kul att ta tag i sådana också...men kul att du tycker det låter eget också....

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på låten och vill bara säga först att standardknepet när man fastnat är väl att börja lyssna på musik man inte brukar lyssna på? :) Typ alltså inte kanske dödsmetall eller nåt, men sånt som det finns hopp om att man börjar gilla. :unsure:

Risken är att du blir mer avantgarde kanske ;) Tror i grund att brist på kreativitet är brist på intryck, min högst pseudopsykologiska teori utan förankring i någon litteratur eller något alls, förutom att jag gillar tanken ;). Tänk på okreativa människor, de får massa intryck om dagarna men skapar aldrig något eget, de kan ha grymt hög iq men kan inte tänka utanför de invanda mönstren i någon större utsträckning. De flesta är kreativa bara vid samtal då de kanske kan säga nåt humoristiskt och föra samtal vidare på ett vettigt sätt.
Kreativa människor som sysslar med musik är en elit, sa nån och jag håller med, pga vad som krävs för att skapa musik till skillnad från en massa annat. Krävs t ex ganska lite tänkande för att bli jävligt grym på skönlitterärt skapande. Därför författare så ofta super ihjäl sig. ;) En elit, med noll makt, förutom att förföra ;) (Tror det var nån multidisciplinär författare/musiker/vetenskapsman för länge sen som sa detta, minns inte hans namn nu men det var inte Goethe.)
Läste DGs inlägg nu, om att aktivt variera sig. Det är väl just det som gäller tror jag också.

Låten. Jag toklyssnar nog inte på denna, men det låter fint på andra lyssningen. Standard, men bra! Och beatles.

/Fan vad jag spammar idag
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
såg just att jag inte svarat.....sorry
här kommer det om än lite sent.....

equality....tack för att du kan höra skillnader i mina låtar och tack för att du gillar....

DåligtGehör....intressanta synpunkter som alltid och blir vansinnigt nyfiken på dina låtar som jag inte hört hitintills...läge att lägga upp? tack för alltid konstruktiva åsikter....

ynot...hellre då i lite snabbare tappning då det mesta går i ganska makligt tempo och kanske börjar bli dags att köpa nya "vst instruments" eller leja in medmusikanter för att få variation....tnx

mahan...tack för lyssningen och kul att det ger dig sjyssta vibbar...De-esser missar jag nästan jämt...ska försöka jobba mer med en nyinförskaffad preamp och tänkte ta ett helgrepp på sångljudet för att få en jämnhet i proddarna och då kommer esserprylen in också....tnx

stajo....jag får nog göra en tema platta då...det skulle säkert vara möjligt men då kanske det skulle vara en lite intressantare figur....tnx /  karl

Dividend....tack för dina filosofiska funderingar...håller nog med dig  :unsure: :rolleyes:/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
cool. skön låt
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Mycket bra helt enkelt. Om det finns något att önska, så hade jag velat ha ett lite mer intressant sångljud, i alla fall på några ställen i låten :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En Karl låt som jag missat.. :ph34r:

Nåväl,mixen låter bra och liret funkar snyggt..Visst lite c&w,men så kömmer det ett genomtänkt  Karl stick..Du färgar alltid dina låtar så snyggt,man hör direkt att det är ett alster av dig..
Lugn och behaglig lyssning bjöd du på här,njuter..

Mvh
Micael


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Brukar gilla de låtar du gör och det här är definitivt inget undantag!  Mycket skön låt och jag tycker inte alls att det känns som en upprepning av tidigare låt, trots gitarren. Tror jag lyssnat på den typ 15ggr sen i förrgår....

Kör hårt!!
Me, Myself & I


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx mike....kul att du tycker att jag färgar till mig ett trademark :unsure: säger man så? however tror jag känner igen dina låtar också så fort du öppnar truten :wub: B) tnx

Kornstad...tackars...15 ggr...wow....vad roligt...ska nog greja till slutet åtminstone...tnx igen  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp. det hörs karl lång väg här. snygga melodier som vanligt, arret felfritt, lite beatlesaktigt snyggt.

Sången är gjuten utom nån hög ton (sänka hele klabbet en en halv ton eller två?) 


Underbara bono-vibbar på sången. WOW!


tror detta är en av de låtar du fraserar absolut bäst i. allt låter väl inövat och proffisgt. inte en osäker stavelse.


mucho bravo
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jäkligt bra låt i vanligt ordning k-arl. Kanonbra sång med - tycker det är skönt när du pressar på lite!
Som någon nämner blir arren tätare och mer avancerade. Jag tycker pianot i inledningen krockar lite med resten (det tar lite stor plats)  - just där låter det lite för bizzy....men i övrigt är det proffsklass på klabbet fullt ut!

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se