Kontrollrummet

Hjääääälp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag postade om detta för att få upp det i trådlistan

Har beställt en gitarr stärkare från Asien, som kom fram idag, men inte till mig, till TULLEN!

Jag pröjsade 1000 dollar för den, men bad honom skriva 250 dollar på paketet för att minska tull kostnader och nu vill dom ha kvitto som bevisar 250 dollar värde på paktetet!!!!!! Någon som varit med om detta innan? Hur har ni tagigt er ur knipan? om ni ens har gjort det?

Har aldrig varit med om detta innan.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har själv beställt varor från USA och har i de flesta fall åkt på tullkostnader + moms Finns inget sätt att ta sig förbi detta tyvärr... Du måste kunna visa upp ett kvitto, sen är det ju förstås upp till säljaren om värdet på kvittot....


Utloggad tsmalmbe

Om inte säljaren går med på att skriva ett kvitto på 250 monetära enheter, får du följa samma regler som alla andra.


So-oh busted :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
FAKK! :lol:

Asså, det är inte bara det att jag får betala tull/moms, det är det att dom inte LITAR på värdet på paketet, 250dollar tull/moms kommer jag bli tvungen att betala i vilket fall.

Frågan är vilka konsekvenser det kan få ifall dom får reda på att vi reducerat priset?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag postade om detta för att få upp det i trådlistan

Har beställt en gitarr stärkare från Asien, som kom fram idag, men inte till mig, till TULLEN!

Jag pröjsade 1000 dollar för den, men bad honom skriva 250 dollar på paketet för att minska tull kostnader och nu vill dom ha kvitto som bevisar 250 dollar värde på paktetet!!!!!! Någon som varit med om detta innan? Hur har ni tagigt er ur knipan? om ni ens har gjort det?

Har aldrig varit med om detta innan.

Det är sån´t här som både jag och Claes regelbundet varnar för.
Då får inte ut prylarna utan att visa upp papper från säljaren. Och om de papperen inte är äkta riskerar både du och säljaren åtal.
Jag lider verkligen med dig. Jag skulle välja att bita i det sura äpplet och se till att få papper från säljkaren på det verkliga värdet. Annars riskerar du att råka ännu mera illa ut...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

Ja, visa upp riktiga kvittot, meddela att dom av ngn orsak utan ditt medgivande skrivit mindre värde, betala  tullen och köp från Den Heliga Innermarknaden i framtiden.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Brorsan åkte fetfast i tullen i somras. Men han försökte inte ens slingra sig. Däremot började han fråga hur de kunde veta priset på prylarna. Det visar sig att tullen har prislistor från i princip samtliga tillverkare och brorsan testade genom att fråga efter en special custom gitarr från PRS. Och de jävlarna slog upp det... Så ljuga är inte så smart, då blir det böter utöver den skojiga tullen.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Brorsan åkte fetfast i tullen i somras. Men han försökte inte ens slingra sig. Däremot började han fråga hur de kunde veta priset på prylarna. Det visar sig att tullen har prislistor från i princip samtliga tillverkare och brorsan testade genom att fråga efter en special custom gitarr från PRS. Och de jävlarna slog upp det... Så ljuga är inte så smart, då blir det böter utöver den skojiga tullen.
Men PRS är ju kanske inte det ultimata testmärket, då nästan alla deras gitarrer är kissdyra.. ;)

surt att åka fast i tullen. köp från tyskland ist.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
frågan är ju hur långt dom är beredda att gå i fallet.

kommer jag upp med ett kvitto på 250 dollar, för det har tillverkaren sagt att han kan fixa, kommer dom då gräva djupare i fallet?

Det är en liten firma från malaysia vi snackar om, orkar dom kolla upp sådana här ärenden, kollar dom upp hemsidor? och är dom beredda att kolla upp riktiga paypal kvitton eller liknande?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Aj då. En spontan tanke bara. Om dom väl har börjat gräva i det kommer dom kanske att kolla ordentligt. Jag tror knappast dom kolla alla inkommande paket utan snarare tar vissa "stickprov" och det verkar ju som att dom har bestämt sig för din stärkare...  ;)

Jag har beställt en del smågrejer och ibland sluppit undan tull + moms helt, ibland ett lägre pris än det verkliga och ibland fått betala hela summan. Men jag tror det är enklare med småpaket än en stor stärkare.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
frågan är ju hur långt dom är beredda att gå i fallet.

kommer jag upp med ett kvitto på 250 dollar, för det har tillverkaren sagt att han kan fixa, kommer dom då gräva djupare i fallet?

Det är en liten firma från malaysia vi snackar om, orkar dom kolla upp sådana här ärenden, kollar dom upp hemsidor? och är dom beredda att kolla upp riktiga paypal kvitton eller liknande?

Det beror på handläggaren. Att han/hon redan tydligen driver ärendet tyder ju på att de avser att utreda det.
Frågan är, är du villig att ta risken..?
Jag skulle aldrig i livet göra det...
Här pratar vi om urkundsförfalskning alt medhjälp, bedrägeri, varusmuggling etc beroende på hur de driver ärendet. Och en resulterande post i ett visst polisregister som kommer att följa dig genom åren. Är risken för det värt några hundralappar för dig?  :blink:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
frågan är ju hur långt dom är beredda att gå i fallet.

kommer jag upp med ett kvitto på 250 dollar, för det har tillverkaren sagt att han kan fixa, kommer dom då gräva djupare i fallet?

Det är en liten firma från malaysia vi snackar om, orkar dom kolla upp sådana här ärenden, kollar dom upp hemsidor? och är dom beredda att kolla upp riktiga paypal kvitton eller liknande?

Det beror på handläggaren. Att han/hon redan tydligen driver ärendet tyder ju på att de avser att utreda det.
Frågan är, är du villig att ta risken..?
Jag skulle aldrig i livet göra det...
Här pratar vi om urkundsförfalskning alt medhjälp, bedrägeri, varusmuggling etc beroende på hur de driver ärendet. Och en resulterande post i ett visst polisregister som kommer att följa dig genom åren. Är risken för det värt några hundralappar för dig?  :blink:

enligt tjejen från tullen som ringde mig kollar dom väldigt många paket som kommer ifrån asien, för att dom upplevt mycket lurendrejeri ifrån leveranser därifrån, så ska man lita på henne så är det inte så att dom siktat in sig personligen på min leverans, utan att det är en rutinkontroll på de flesta paket ifrån asien.

vad händer ifall dom på något sätt ändå skulle få reda på att paketet kostar 1000 dollar, men att det står 250 dollar på paketet? det känns som att oavsett ifall jag erkänner så kommer det få konsekvenser. Men ni kanske vet mer i ärendet?

Tack för hjälpen gubbs :D :blink:


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag följde de flestas råd här, och tog det säkra före det osäkra. Jag vill inte ligga på dödsbädden och känna att livet varit en chansning när det väl är läge :lol:

Blev inte så dyrt som jag trodde ändå, tack så mycket för allas råd!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag följde de flestas råd här, och tog det säkra före det osäkra. Jag vill inte ligga på dödsbädden och känna att livet varit en chansning när det väl är läge :lol:

Blev inte så dyrt som jag trodde ändå, tack så mycket för allas råd!

Hur gjorde du?
Sa du att det var värt 1000?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Blev inte så dyrt som jag trodde ändå, tack så mycket för allas råd!

Nej tullsatsen är väl inte så hög, på elektronik iaf, nån procent. Men det blir ju 25% moms.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Var det en Ceratone byggsats du köpte?
Om så, vilken blev det?
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
jepp det är en ceriatone! jag köpte DC-30 efter mycket funderande, BÄÄSTA stärkaren jag nånsin hört, på youtube... ska bli spännande att höra på riktigt, lär komma vilken dag som heldst, då ger jag en recension på åbäket B)


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Ah! Ceriatone hette de ja! (Ceratone låter ju som nån form av cerat...  :lol:)

Jag har bara hört lite grann om deras grejer, nån på ett helt annat forum hade beställt ett JTM45/100-kit och var helt överväldigad.


Köpte du kit eller färdigbyggd förstärkare?
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
köpte färdig stärkare, det kostar ju inget mer med en färdigbyggd stärkare än att köpa byggsats själv :lol:

köpte även med låda, så får en fin hel stärkare hemlevererad i veckan :wub: kanske imorgon?! B) ;)


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Flyt!
Enl vad jag läst är det bra grejer.

Ser fram emot bilder och ljudklipp!
Dolphins are gay sharks.