Kontrollrummet

Inspelning av flygel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Hej igen,  eftersom kör tråden inte tog luft under vingarna (http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=6905.0) så spinner vi vidare på flygeln som kommer  att befinna sig i samma utrymme.

Dela med er erfarenheter av inspelning av båda  piano och flygel! Vissa resurser har jag lyckats hitta - betydligt lättare än att hitta något kring kören.

The Doghouse NYC - Recording the Grand Piano
SAE College - recording pianos and hammonds
SOS - Piano principles

Och här är lite bilder ur artiklarna för att dra igång diskussionen:





.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Vad är dina egna tankar kring de olika teknikerna?

Jag skulle nog satsa på ett "spaced" par nära strängarna och vara noga med att kolla fasen.
Beroende på var kören kommer att stå funkar eventuellt körmickarna som ambiensmickar till pianot också.
Kanske ändå borde komplettera med ambiensmick på pianot. Eventuellt i mono för att slippa att körslasket gör stereobilden obalanserad. 
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Mina tankar var (ur nedersta bilden):

2 stormembranare nära slagverket (B, coincident pair)
2 småmembranare vid hålen (A, sound holes)

Jag hade inte tänkt ta upp ambiens för pianot, utan jag räknar att det spiller ut i mina körmickar helt tillräckligt. Kören har huvudroll, detta blir inget Tori Amos -lir alltså.

Rubb&stubb spelas alltså in med sammanlagt 8 mikrofoner (kör + flygel).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


jay thomas

  • Gäst
Utan att ha alltför torrt på fötterna, kolla om det finns risk för skumma fasutsläckningar och annat. Mekaniken är ju en del av flygeln med jag tycker inte det är kul när den överraskar/överröstar vid pp eller ppp spel. Bummel i bastonerna är en annan sak att se upp med. Annars finns ju alltid detta alternativ:
Trevlig budgetflygel