Kontrollrummet

Bästa Neve-klonen???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fineline

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Skulle hemskt gärna köpa in en bra Neve-liknande preamp (behöver ej EQ eller Comp). Ngn som har jämfört dessa:

Vintech
Portico (Rupert Neve)
Vintage Design

Vilket märke ska man satsa på?

/J


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Portico är väl den som är mest lik.. eftersom det är Rupert Neve som designat den.. ;)

Lite mer specifikt kanske?? Är du ute efter en typisk nevemodell eller bara generellt det varma och mjuka nevesoundet??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Chansen att hitta någon här som har alla 3 märken du nämner är kanske inte så stor..
Så rekommendationerna blir nog baserade på vad folk har.

Jag har en Vintage Design M81D och kan verkigen rekommendera den.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
AMS-NEVE finns ju ännu o säljer de ursprunglga burkarna. En 1073 DPD (två kanaler uta eq) säljer i Finland för just under 3000€. Portico låter "modernare", med silk funktionen inkoplad kommer man närmare det "ursprungliga" NEVE soundet. I båda lägena låter den riktigt fint.

Hägge


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Denna kan kanske vara värd att läsa.
http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/170108-japanese-article-reviews-all-current-neve-style-preamps.html


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag testade en del olika Neve-liknande preamps (och även två original) i samband med att jag jagade ingångskanaler till mitt mixerbord och den preamp som jag fastnade mest för var Vintage Design's CA73. Den låter i mina öron väldigt bra.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
sitter med Vintage Design CA73, och kan skriva under på att den låter väldigt bra  :wub: .....men om den är bäst just i "klon"-syfte vet jag inte........
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Florian le Sage

  • Gäst
Tjena fineline, det här med preamps är alltid lika kul, jag antar att du hört Neve-grejorna i arbete och att du gillar dom pga det, annars kanske du vill ha Neve-soundet för att man "skall ha" det?

I vilket fall så skall du ju självklart lyssna själv på de olika märken/modeller du anger i ditt inlägg, inte på vad andra forummedlemmar tycker och säger, det kanske inte alls passar just dig...

För att krångla till det ytterligare så har du kanske inte bestämt dig 100% för att du måste ha Neve-soundet, kanske Trident eller Helios eller Chandler, deras germanium-pre verkar rätt trevlig om man läser recensioner och omdömen på Amerikanska/Brittiska siter, alla dessa märken har ju ett signum som är varmt, retro och musikaliskt för att svänga sig med typiska säljbegrepp/termer.

Jag har själv en helt underbar stereokompressor från Vintage design CL1 MkII och skulle väl kunna rekommendera honom bara för det...trots att jag sitter med Trident S80 som är klart bäst i alla avseenden--preamps+eq och numera signal/noise ratio efter total recappning etc av Violiner*

 B)