Kontrollrummet

Automatisera - hur?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag är ju egentligen gammal gitarrnisse men försöker förstå mig på mjukvarusynthar... kanske skulle man kunna säga utan större framgång!

Satt igår med Cubase SX3 och vill automatisera Cutoffparametern på ett synthspår. Så jag gjorde som en bakant rekommenderat; skapade ett nytt midispår, med samma synth och samma kanal och slog på "Write" för automatiseringen och tryckte på rec och körde på. Resultatet blev att originalspåret av synthen blev supermutat. Jag kan inte få något liv i spåret igen trots att man ser ljudaktivitet på spåret. Kollade på alla underliggande parametrar för spåret (volym etc) men det fanns för tusan hur många som helst, hade ju tänkt leta upp det spår där som blivit påverkat av automatiseringen och plocka bort det. Kollade både originalkanalen och den nya nya, no luck. Plockade bort den nya kanalen, tystnad. Behöver jag läsa "Automatisering for dummies" eller? Trodde inte att det skulle vara så jäkla svårt att få till en varierad knappvridning på ett synthspår men det är det väl inte heller egentligen antar jag. Det är väl jag som inte kan helt enkelt.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Att trycka på Write räcker inte, du måste välja vilken parameter som ska automatiseras. Det finns ett litet plustecken bredvid spåret som du kan klicka på, och får då upp typ ett underspår. Därifrån fixar du nog det själv. :)

EDIT: för att läsa automatiseringen, måste du trycka på Read också, tror jag... :wacko:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Du behöver inte skapa ett nytt spår.

Klicka på plustecknet i spåret så öppnas ett "underspår". Där kan du välja vilken parameter som ska visas i underspåret (drop down-meny). Klicka på R(ead) så ser du värdet för den parameter som är vald.

Här kan du nu välja den parameter du vill automatisera. I värsta fall behöver du veta vilket CC-nummer parametern har, men många parametrar är angivna i klartext.

Jag tycker att enklaste sättet att automatisera är att använda pennverktyget för att sätta olika punkter på den linje (troligtvis blå) som visas när man aktiverar R-knappen. Om du ökar höjden på spåret ordentligt så kan du rita den kurva du vill ha för autmatiseringen.

Tänk på att om du automatiserat och sen ändrar just den kontrollen i synten så kommer den ändras tillbaka till det automatiserade värdet om du inte aktiverat W(rite)-knappen.

Hängerume?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Alternativet till att rita kurvor längs tidslinjen är att du rattar direkt på mjukvarusynthen.

Om du plockar upp din mjukvarusynth så ser du att du har R och W överst i det fönstret också. Klicka i dom, kör igång låten och ratta på så sitter automatiseringen sen.  :)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Glöm bara inte stänga av W-knappen när du är klar ...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
var precis på väg att starta en tråd i ämmnet..men nu slipper jag det!!
jag antar att samma gäller för audio spår?

tack för det gott folk!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, ok... det trodde jag men jag letade efter cutoff-parametern utan framgång. Det fanns f_n ta mig hur många underparamterar som helst, jag satt nog i alla fall i 40-50 sekunder och tryckte på "+" och det kom bara nya efter nya efter nya. Svårt som bara den att hitta rätt parameter. Men jag tackar för svaren, skall mecka lite mer med det när jag kommit hem ikväll. Fast kan någon förklara varför mitt spårs ljud dog efter detta? Skulle iofs inte förvåna mig om det var Cubase som ballade ur, det har hänt förr!


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Det var ett tag sen jag använde cubase, men jag har för mig att det är volymen som är den förvalda parametern när man ska automatisera, så du kanske råkade dra ner den i botten?


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Ja, ok... det trodde jag men jag letade efter cutoff-parametern utan framgång. Det fanns f_n ta mig hur många underparamterar som helst, jag satt nog i alla fall i 40-50 sekunder och tryckte på "+" och det kom bara nya efter nya efter nya. Svårt som bara den att hitta rätt parameter. Men jag tackar för svaren, skall mecka lite mer med det när jag kommit hem ikväll. Fast kan någon förklara varför mitt spårs ljud dog efter detta? Skulle iofs inte förvåna mig om det var Cubase som ballade ur, det har hänt förr!

Annars behöver du bara trycka på plustecknet en gång, och sedan välja i en drop down-meny vilken parameter du vill automatisera.
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
OK, tack igen... skall följa edra tips när jag kommer hem!