Kontrollrummet

Val av mikrofon och teknik till körinspelning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Goda råd emottages. Vilka mikrofoner och med vilken mikrofonteknik skulle ni spela in en kör? Är det stor skillnad i teknik och mikrofonval om utrymmet är typ kyrka eller typ dött rum? A/B, X/Y eller M/S? Avstånd? Höjd? Annat att tänka på?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Akg 414 eller KM100 med Soundfield ST250 som huvudmikrofon har jag nu sett rekommenderade. Lite utanför min budget.

Kan tilläggas att det kommer att finnas en flygel i samma utrymme som också skall spelas in. Tips kring det?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Som jag ser det hittils skulle kören må bra av stormembranare i XY i mitten relativt högt, och AB på sidorna (med 3:1 regeln i tanke) lägre ner. Är jag helt ute  och seglar?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har spelat in flygel en gång, så har inte så mycket erfarenhet, men det var tidskrävande att placera mickarna, så räkna med lång soundcheck redan innan kören kommer.
Stereoinspelning är klart att rekomendera. Vi prova det mesta, en på diskant en på bas, en långt fram en långt bak, en över och en under. Det var varje gång helt nya ljud, men vi hade inte lyxen att byta mickar, var dynamiska Beyer Dynamic.

Och du som är duktig på mixa måste ju uppskatta så många spår som möjligt.


Utloggad tsmalmbe

Och du som är duktig på mixa måste ju uppskatta så många spår som möjligt.

Jag har förstått att less is more. Fasproblemen gör att det krävar 100% kunnande krin mickplacering om man vill ha flere spår mixade in.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Här kallas det X/Y att ha stormembranarna i perfierin, men är det verkligen X/Y. Jag tycker X/Y skall ha membranen ovanpå varandra`?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

För de som inte vet vad 3:1 -regeln är:

"When using two microphones to record a source, normally you will get the best results by placing the second mic three times the distance from the first mic that the first mic is from the source. Confusing? An example: If the first mic is 1 foot from a source, the second mic should be placed 3 feet from the second mic. Using the 3:1 Rule will minimize phase problems created by the time delay between mics."

Så: micken 5 meter  från kören ==> mickarna 15 meter från varandra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Och du som är duktig på mixa måste ju uppskatta så många spår som möjligt.

Jag har förstått att less is more. Fasproblemen gör att det krävar 100% kunnande krin mickplacering om man vill ha flere spår mixade in.

Tänkte mer att ha många spår att välja mellan när du sitter i studion o mixar sen och sen ta bort de som inte passar. Som en backup för att man inte vet vad som låter bäst innan.
Men det låter som du har tänkt att mixa live och ta in ett stereospår.


Utloggad tsmalmbe

Tänkte mer att ha många spår att välja mellan när du sitter i studion o mixar sen och sen ta bort de som inte passar. Som en backup för att man inte vet vad som låter bäst innan.
Men det låter som du har tänkt att mixa live och ta in ett stereospår.

Nej, du har säkert rätt här. Med 3 par  bra stereo mikrofoner kan jag micka upp kören på olika sätt och välja och vraka. Nu är bara frågan varifrån jag drar ihop 3 bra stereopar. Eftersom jag inte har tillgång till det, är det lite intressant att få tips!

Men i princip har du rätt, spela in allt, välj spår vid mixning. Bra taktik.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tänkte mer att ha många spår att välja mellan när du sitter i studion o mixar sen och sen ta bort de som inte passar. Som en backup för att man inte vet vad som låter bäst innan.
Men det låter som du har tänkt att mixa live och ta in ett stereospår.

Nej, du har säkert rätt här. Med 3 par  bra stereo mikrofoner kan jag micka upp kören på olika sätt och välja och vraka. Nu är bara frågan varifrån jag drar ihop 3 bra stereopar. Eftersom jag inte har tillgång till det, är det lite intressant att få tips!

Men i princip har du rätt, spela in allt, välj spår vid mixning. Bra taktik.

Det är en fegtaktik för nybörjare som jag.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Jag hade nog kört ORTF istället för X/Y.
ORTF uppfanns i princip för situationer som t.ex upptagning av kör.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad tsmalmbe

ortf med stormenbran då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.