Kontrollrummet

Harmonica mike/ Livin´..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Livin´on a hard train..
Artist:Hm
Kompositör:J-O Sundberg,M.Ryding
Text:Hm
Ev,medverkande: Helena af Norrland på sång och kör,Josse på gura.
Genre:Tja,reggae baserat blåös kanske..
Format:mp3
Inspelnings år: 2006 - 2008

Hej.

Donat lite med denna..Slängde på lite piano i kväll ..Funkar det? Elller måste det vara Hammond på såna här?
Inte riktigt hundra lirat..men men..Vill mest kolla ide´n om den håller..

Såga på!

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låtnamn:Livin´on a hard train..
Artist:Hm
Kompositör:J-O Sundberg,M.Ryding
Text:Hm
Ev,medverkande: Helena af Norrland på sång och kör,Josse på gura.
Genre:Tja,reggae baserat blåös kanske..
Format:mp3
Inspelnings år: 2006 - 2008

Hej.

Donat lite med denna..Slängde på lite piano i kväll ..Funkar det? Elller måste det vara Hammond på såna här?
Inte riktigt hundra lirat..men men..Vill mest kolla ide´n om den håller..

Såga på!

Mvh
Micael

Jättesnyggt!

Älskar det här groovet.  :wub:

ja visst funkar det!

Pianot gillar jag! Pianoljudet känns som om det kommer från en annan låt dock. Kika gärna in det. hammond? Ja, eller kanske något helt annat?

Något på tjejens chorus-effekt"? känns liter skum? Snyggt sjunget annars.


Inloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
himnla bra detta gilar det lite pinkfloyd reggy i början sången är under bar både din o hennes o era tillsamans.
ljudbilden kan inte mina laptop högtalare säga mycket om men det basar lite men men ..
blir lite grötigt med piano munspel o allt på en gång kanske  i slutet lite mer less is moore.... B)
gillar denna helt klart. 3av 5 tills less kommer in ..

toyn
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
1 up:en då:

Thanx man..Tvekade lite mellan Hammond och piano..Kul att du tycker att det funkar.Lirade lite hammond först,men fick inte till det så jag riggade pianot..Lite slarvspel här och där men känslan går fram..Tjej rösten,filerna är fast brända med effekterna,så det är försent att göra något åt det...

Tony då: Min klart bästa sång prestation tycker jag,synd att Helena ledsnade på studio grejen,vi hade kunnat göra nåt riktigt bra ihop..Hon sjunger så f..bannat bra matchar min röst perfekt.
Jo det är lite skumt mot slutet,tendenser till grötighet..Eq:ade och donade en hel del..det får duga så här..Alla effekter är fast brända så jag kan inte göra så mycket förutom lite pannande..

Tack till er båda för fina och varma kommentarer.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
schyyst intro helt klart. sen blir det värre. enormt mycket värre.  :blink:

....märkligt nog kan jag bara spela upp 15 sekunder av denna!! :o antingen direkt iva lilla playern, eller om jag spelar upp direkt i mediaplayer, eller om jag tankar hem  :ph34r:

Får väl testa i morgon :(

lovande intro dock :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket trevlig låt. hamnar en bit over medel pga kvinnosången och munspelet.

Kanske ändå inte en av mina favoriter, men i Wikström klass eller så ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mycket trevlig låt. hamnar en bit over medel pga kvinnosången och munspelet.

Kanske ändå inte en av mina favoriter, men i Wikström klass eller så ;)

Per:
Wikström klass.. :lol:
Pianot är inte så schysst lirat,det var ett helsike att hitta nåt på denna..Nåväl,det får smälta in så lirar jag om vad det lider..Hammond liret lät bedrövligt :ph34r:

Tack för kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har hört den förr ju och tyckte den var jättebra då (om jag inte minns fel...) Pch det är lite märligt, Kan ju ha hört den förmycket.....
« Senast ändrad: 18.01.2008, 10:11:46 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Jag gungar och det är inte vinden! Mycket najs!  :)

Pianot kanske spelar lite för sig själv istället för med ibland dock.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Per:
Jo man blir ju liite less på låtarna efter ett tag.. :D så det är nog felet.. :P

JT:
I början och under sången så är det liite skumt lirat,håller med om det.Men under solo delen på slutet så tycker jag att det funkar lite bättre..försökte lira med och runt munspel å gura..
Det bör nog vara hammond på såna här..Men jag fixade det inte,det lät bedrövligt - och så lågt sjunker väl inte pianot....väl?

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Nejdå! Satt här själv och reggade loss med lite "hammond" men jag hittade inte en bra grundton, så jag skippade det hela. Dock tänkte jag att du skulle kunna byta ut ljudet på pianosolot mot ett hammond kanske?


Utloggad tsmalmbe

Alltför flummig ljudbild, eller närmare sagt stereobild. Eller är det meningen? Vissa saker sitter perfekt, men sen rusar någon kör ut bakom huvudet, och en stark gitarr helt dead-center och så kommer nåt nytt och allt rusar omkring i stereobilden igen. Rastlöst och okontrollerat, underliga och till syns oigenomtänkta panoreringar.

Kompressor på gitarren så skulle det lite ojämna spelet dessutom fixas.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nejdå! Satt här själv och reggade loss med lite "hammond" men jag hittade inte en bra grundton, så jag skippade det hela. Dock tänkte jag att du skulle kunna byta ut ljudet på pianosolot mot ett hammond kanske?

Nja,det funkar nog inte då spelstilarna skiljer sig åt rätt mycket..Men bra tänkt!
Hammond lir är ju liksom lite mer flytande eller hur man nu förklarar sånt..Fick inte ens till ett komp på orgel-aset.Funkade inte heller med piano komp under resten av låten,eller rättare sagt - jag fixade det inte.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Alltför flummig ljudbild, eller närmare sagt stereobild. Eller är det meningen? Vissa saker sitter perfekt, men sen rusar någon kör ut bakom huvudet, och en stark gitarr helt dead-center och så kommer nåt nytt och allt rusar omkring i stereobilden igen. Rastlöst och okontrollerat, underliga och till syns oigenomtänkta panoreringar.

Kompressor på gitarren så skulle det lite ojämna spelet dessutom fixas.

Tsm:
Nu är det lika bra att säga sanningen..Denna spelade vi in för tre år sedan.Vissa av filerna har dött cyber döden,jag hade en wave med allt på,drog in den i cubase och försökte eq:a och dona för att rädda låten innan jag slängde på pianot..Tveksamt om det går att komma närmare med den nu - möjligen liite bättre piano lir kan jag nog åstadkomma.Den får stå som ett monument i min mixeriiska utveckling.. :D

Alternativet är att spela in den igen,huga!!

Tack för bra kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Alternativet är att spela in den igen,huga!!

Så det enkla svaret jag läser ur ditt invecklade utlägg är alltså: "det är meningen" (min fråga var ju: är det meningen?).

Punkt slut, tack och gonatt :) :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Alternativet är att spela in den igen,huga!!

Så det enkla svaret jag läser ur ditt invecklade utlägg är alltså: "det är meningen" (min fråga var ju: är det meningen?).

Punkt slut, tack och gonatt :) :)



He He..
Ibland så snurrar man in sig i finurligheter så att man nästan inte hittar ut.. :D

Nåväl,jag förstod dig och du förstod mig och alla andra fattar nog inte vad vi menar :lol:

Ha re gott i helgen Tsm.

Mvh
Micael


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Skön låt , fint att höra dig junga ihop men nån annan!
Som du säger så passar hennes röst mycket bra ihop med din!

Tycker inte det är SÅ farligt dålig ljudbild... men jag brukar fördetmesta lyssn förbi det tekniska o dyl och lyssna på låten så jag hör hon inte allt  ;)

Bra låt , med skönt tunggung!

/d
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!

Måste titta in här, legat lite lågt en tid,
och med denna låt hamnar jag mitt in i New Orleans. Verkligt snyggt hopsytt detta, dubbla solister e ju lyxigt.
Era röster sitter bra ihop, snygga stämmor.  :)
Basen är jag dock icke  riktigt nöjd med, känns som den inte skulle vara "autentisk", lite för jämntjock och straight.
Trummorna funkar snyggt, och pianofillerna gillas. Skitsnyggt arr, framförallt ackkordvalen sitter snyggt. Tycker faktiskt att detta är en av dina bästa låtar, inga kantigheter, allt sitter lixåm till tusen!

Skall försöka komma in i Allears för röstning men på nåt sätt så är finnar inte önskade där... Ny inskrivming alla gånger och ingen access till formumet innan 2009, vete fanken va jkag gjort för illa... :P

Kolla över basen, jag kan ju ha fel, men den kunde låta mer humant! B)

Jättesnyggt jobbat här Micael & kumpaner! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
David:Tack för lyssning och kommentar.Jo hon passade min röst perfekt,men så ledsnade hon bara på studio prylen,,trist.

Johan:
Ja man kan ju inte lura Johan,keyboard bas..Låten är tre år gammal,och då visste jag inte bättre.Måste det in en riktig bas på denna så är jag rädd för att vi måste spela om rubbet..Massor av filer dog cyber döden i våras då datan inte ville vara med nå mer..Bland annat dom flesta till den här..Midi basen finns kvar.. :D

Pianot,du gillar det? Positiv överraskning..Jag hamrade lite igår kväll mest för att testa om spelsättet,lite små jazz bluesigt så där skulle funka i låten samt soundet..Lite fix i liret kvar,söker flytet..Kanske hamrar på lite mer under låten om jag hittar nåt vettigt.
Jag måste in med nåt mer rytm grejs komp mässigt under hela sång grejen fram till solot,tycker det är lite tunt där..Hammond är ju givet om man fick till nåt som lät bra..

Jaha du blev bannlyst på allears..det var ju skumt..har väl nåt med ip adressen förstås att göra..Finland,dom är väl rädda att ni skall dra med hela låtskatten.. :D
Fast det vore inte mer än rätt då Karl den tolfte å hans polare plågade er i över hundra år!!

Tack för kommentaren Johan,den värmde gott i ett vintrigare Norrland,det har regnat i flera dagar så nästan all snö är borta! Mycket ovanligt.Nu ser det ut som om det kryper nedåt på temperatur skalan..

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Genre:Tja,reggae baserat blåös kanske..

Snarare laid back väl?  Hur som helst gillar jag det coola svänget starkt!

Mest invändningar har jag mot pianot som ibland gör några (få) meningslösa tomma prylar. Å andra sidan finns det även som mahan påpekar även rätt sköna små piano-fills. Klipp bort eller förändra några saker där i första delen så är det helt ok. (sista "piano-solot" är ingen höjdare men halv-ok).

Mahan har helt klart en poäng med basen. Mer kontur och must hade lyft intrycket mycket. (Men det är å andra sidan inte tvunget för att man skall fatta vartåt du strävar. Endast om du skall ge ut det).

Gitarren gör inte för mycket , inte för lite. Ett bra kännemärke.

Du sjunger coolt, coolt på denna!

Vart tog Helena af Norrland vägen? Era röster passar bra ihop här.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Citera
Genre:Tja,reggae baserat blåös kanske..

Snarare laid back väl?  Hur som helst gillar jag det coola svänget starkt!

Mest invändningar har jag mot pianot som ibland gör några (få) meningslösa tomma prylar. Å andra sidan finns det även som mahan påpekar även rätt sköna små piano-fills. Klipp bort eller förändra några saker där i första delen så är det helt ok. (sista "piano-solot" är ingen höjdare men halv-ok).

Mahan har helt klart en poäng med basen. Mer kontur och must hade lyft intrycket mycket. (Men det är å andra sidan inte tvunget för att man skall fatta vartåt du strävar. Endast om du skall ge ut det).

Gitarren gör inte för mycket , inte för lite. Ett bra kännemärke.

Du sjunger coolt, coolt på denna!

Vart tog Helena af Norrland vägen? Era röster passar bra ihop här.

Tack DG för en bra ress.
Pianot då,jo jag ville kolla med er hur det funkar sound mässigt och lirmässigt.Första delen lirar jag om,andra delen är inte lika störande,kanske lira lite mer försiktigt mera ackords förflyttningar liksom,och ta lite hjälp av piano basen istf att bara lira på det ljusa..Av 10 olika fills där så sitter hälften cirkus.

Jag håller med dig om att låten har ett skönt sug,Josse(co wrightern)är av samma åsikt..Frågan är om vi har förvaltat det rätt här? Text och gung löper parrallelt,,I mina öron så är det komp delen som är för statisk.basen,absolut.Lirat på keyboardet..Inga problem att lägga bas för mig nu på denna,förmodligen så skulle det bli mer liv i låten.Satt och klämde på den idag till detta,funkar bra.
Bara ett aber,då måste vi sätta allt igen,inte så stor upp offring då låten verkar gå hem i stugorna..
Men då förlorar jag Helenas insatser..

Ja vart tog hon vägen,? Jag tror att studio grejen inte var hennes grej.Hon var mycket kompetent,och oerhört musikalisk.Det var inte mycket repande med henne.Men man måste ju brinna för det här,annars går det inte.
Studio miljön i sig kan vara stressande oxå,det kan ha varit det.Prestations krav eller nåt..Ja jag vet inte,mycket ledsamt dock då hennes röst matchade mig perfekt.

Nog om det,tack för bra feedback.

Mvh
Micael


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tja,
gillar faktiskt pianot i slutet men inte i början.
Om Hammond, släng in några korta slingor här o där,
alltså inte mycket utan några små teasers, gärna i det högre registret.
Hammonden kunde ersätta det inledande pianot.
hade :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


freddy

  • Gäst
Du är nog en av dom mest stabila sångarna på detta forum. Det låter bra om detta. Pianot känns inte hundra, är inte säker på att grejerna du spelar på pianot tillför något som det är nu heller. Annars var det bra. Skön låt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt och du sjunger kalas här. Sångerska också.
Svänget gillar jag också, men på nåt sätt sitter det inte ihop ändå. Det känns verkligen pålägg över alltihop i mina öron då många av instrumentinsatserna grötas ihop. Var för sig är dom säkert kalas, men ännu mer laidback arr önskar jag mig.

Det är ju en fin låt så varför inte göra ett nytt försök. Helena af Norrland är ju inte den enda sångerskan i världen?

Gott!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena Blueskungen! Kul att du testar reggae här också. Svänger gott. Tror det skulle låta än mer Trenchtown, om du nu eftersträvar detta, om basen pauserar på ettan och når grundtonen på fyran. Har för mig att det var så när jag slet med detta för något år sedan.  <_< Detta svänger som sagt schysst i vilket fall. Tjejkören och pianot sitter finfint. Din sång och munspel...? Ja du vet vad jag tycker.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Denna låt är härligt mysig. Du får ursäkta men runt 1:00 funkar sångerskans röst nästan bättre än din  :P

Ingen expert på blues, men detta är jävligt bra. Var sjutton har jag mina BB kina och Hooker-skivor?  :huh: (Och varför hittar man inte Harmonica mike i skivhyllan?)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 B)  Du får mig att gilla en genre jag aldrig gillat förut, det är bra betyg det! Du sjunger jättebra! Otroligt skön egen röst..
Förstår att du saknar Helena af norrland, hon sjunger jättebra och era röster passar jättebra ihop..

Bra låt!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
B)  Du får mig att gilla en genre jag aldrig gillat förut, det är bra betyg det!

 :lol: Kul sagt  :P

Skön låt! Gött med både kvinnlig och manlig sång. Gött gung!

/M


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
B)  Du får mig att gilla en genre jag aldrig gillat förut, det är bra betyg det! Du sjunger jättebra! Otroligt skön egen röst..
Förstår att du saknar Helena af norrland, hon sjunger jättebra och era röster passar jättebra ihop..

Bra låt!

Tack Åsa,undrar hur det skulle låta men din mot min?
Jag är strax klar med Marja-Lena..så då kanske vi får svaret..

Tack för kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
B)  Du får mig att gilla en genre jag aldrig gillat förut, det är bra betyg det! Du sjunger jättebra! Otroligt skön egen röst..
Förstår att du saknar Helena af norrland, hon sjunger jättebra och era röster passar jättebra ihop..

Bra låt!

Tack Åsa,undrar hur det skulle låta men din mot min?
Jag är strax klar med Marja-Lena..så då kanske vi får svaret..

Tack för kommentar.

Mvh
Micael

 :) Ja, du det vet vi inte förräns vi har testat! Marja Lena ja just det, har funderat om du glömt bort den men det har du ju inte då  :D hör av dig när det är dags!

Varsegod för kommentaren, den var dig välförtjänt!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Närå Åsa jag har inte glömt,däremot så brukar jag ta det lugnt med dom bra ideerna.Nu vet jag vad som skall in i låten..

So hang in there..

Mvh
Micael