Kontrollrummet

Stora hörlurstråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jahapp. Det här är kanske en dum idé men jag tänkte en tråd där alla kan lägga in sina rekommendationer och erfarenheter på hörlurar. Man kan ju ha några referenspunkter som:

  • Lyssning på musik
  • Mixning av musik
  • Lyssning vid inspelning

...till exempel.

Sitter själv med ett par Philips SBC HP890, som väl är ok för sitt pris (runt 600 kr) men jag tror egentligen inte att jag rekommenderar dem för studiobruk, vilket är precis vad jag mestadels använder dem till. De läcker en del och jag tror inte att de är helt ärliga i sin frekvenskurva heller... Helt ok för att lyssna på musik i men jag har egentligen inte referenslyssnat på dyrare lurar.

Funderar på att köpa ett par Ultrasone Proline 2500 som ju många rekommenderar, skall till o med vara så bra att man jämföra dem med bra högtalare/monitorer. Men det är en ganska stor investering. För mig i alla fall!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du funderar helt rätt. Proline 2500 är de bästa lurar jag har använt hittills. De är mycket ärliga och även om jag alltid använder monitorer att mixa i, så är jag säker på att man inte skulle behöva skämmas för en mix som är gjord i PL2500. De är dessutom mycket sköna att ha på sig.
Jag brukar använda dem i kontrollrummet - men också när jag tittar på film eller lyssnar på musik mitt i natten och inte vill störa. De ger ett suveränt bra ljud i alla situationer, helt enkelt.

De har ett ljud som närmar sig högtalarlyssning. Detta är delvis för att de är öppna, men troligen också för att elementen inte är centrerade, utan lite snedställda så att öronen får in ljudet på ett annat sätt än från traditionellt konstruerade lurar. Vänder man dem på fel håll så låter det verkligen illa, så man märker att denna snedställning av elementen har stor betydelse...

Den slutna varianten av dem heter Proline 750 - och de är också mycket sköna att ha på sig även vid långa sessioner, låter kanonbra och dämpar mycket bra mot läckage om man monitorlyssnar i dem vid inspelning av exempelvis sång.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag köpte ju PL2500 av Claes och jag kan bara hålla med om att de låter kanonbra! Jag använder dem regelbundet för att ha lite extra koll på basen i mina mixar, men jag skulle inte mixa uteslutande i dem. Jag har kommit på mig själv med att behålla lurarna på för att konstatera att man tappar lite greppet om mixen (som jag alltså märker när jag tar av dem). Men som sagt, de låter väldigt öppna och detaljerade? Fast bas!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Aha... så 750/2500 är samma lur, med skillnaden sluten/öppen? Det är ju inte så stor skillnad i pris... men dock en liten sådan trots allt! :O


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Aha... så 750/2500 är samma lur, med skillnaden sluten/öppen? Det är ju inte så stor skillnad i pris... men dock en liten sådan trots allt! :O
Ja exakt, 750 är sluten och 2500 är öppen. 2500 läcker med andra ord MASSOR; inget att rekommendera vid tracking!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag kör DT770 från beyer, den slutna modellen. Lyssnar i dem många timmar per dag så jag kan dem utan och innan, det blir nästan mer lyssning i hörlurar än i monitorer. De är väldigt bekväma att ha på sig och jag tycker dem låter bra, väldigt scoopat/öppet och detaljerat jämfört med tex AKG, men det är ju olika hur man upplever det och kan uppfatta detaljer i mellanregistret trots att det är scoopat.
Brukar även spela in med dem, inte trummor dock, då dämpar dem för lite för min smak.
Har aldrig testat proline 2500, det verkar inte vara någon som har dessa inne i butiker?


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Har två par lurar. Vic Firth's Stereo Isolation Headphones men det är inte för lyssning, utan när jag lägger sång hemma. Jag fick ofta förut ont i öronen när jag sjöng i mitt pyttelilla inspelningsrum. Använder dom även för att slippa läck ut när jag lägger sång, akustisk gitarr och sånt som mickas upp. Ingen superlyssning men dämpar rätt bra och kostar inte skjortan, ca 700:- på Thomann.

Sen har jag ett par AKG K240 Studio som jag hörde skulle vara, tillsammans med Sennheiser HD280 Pro, en av de mer prisvärda budgetlurarna. Jag tycker att dom låter luftigt och bra. Sitter bra på huvudet och ger en relativt rättvis bild av det man lyssnar på. Men tyvärr så stämmer nog kritiken mot dom. Dom ger en lite skev bild på basen. Så mina två senaste mixar har blivit lite basfattiga. En extra bonus är att det är lätt och inte vidare dyrt att byta hörlurskabel ifall den börjar glappa. AKG K240 Studio kostar 920:- på Thomann.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har aldrig testat proline 2500, det verkar inte vara någon som har dessa inne i butiker?
Det kan bero på att vissa kanske tycker att det är jobbigt på något märkligt sätt när distributören finns i Danmark i stället för i Sverige. De har kanske inte ens brytt sig om att leta upp vem som tog över agenturen, utan kör hellre med de gamla vanliga märkena som man kan sälja i större volymer eftersom de är mer kända...
Nåja - undertecknad har naturligtvis de flesta modellerna på lager, så om man bor i närheten av Malmö, går det bra att provlyssna hos mig vid lämpligt tillfälle... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jag har tipsat om testsidan headphone.com några gånger förut:
http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/
En bra sida som testar massor av lurar från de stora märkena.
En utmärkt funktion på sidan är att man kan klicka på deras grafer bredvid de flesta lurarna
för db dämpning eller frekvenskurva och jämföra upp till fyra hörlursmodeller samtidigt i ett diagram.
Överskådligt och bra.  :)
« Senast ändrad: 16.03.2007, 16:55:11 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Har funderat på att köpa ett par Sennheiser HD280 pro. Såg nu att sladden bara är 1 m lång. Fungerar det att köra förlängningssladd på lurar utan att man förlorar något i kvalitet på ljudet? Ska ha dem när jag sjunger in låtarna (men även som lyssning).
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har funderat på att köpa ett par Sennheiser HD280 pro. Såg nu att sladden bara är 1 m lång. Fungerar det att köra förlängningssladd på lurar utan att man förlorar något i kvalitet på ljudet? Ska ha dem när jag sjunger in låtarna (men även som lyssning).


Hej stensdottern.
Jag har precis köpt(idag) de lurarna du nämner.Dom låter riktigt bra! Vid långvarigt användande så tror jag det kan bli lite jobbigt dock,dom sluter till ordentligt kring huvudet.Men som lyssning för sång,och ett komplement till mixning - kanon!
Sladd frågan vet jag inte,men det borde väl funka? Jag sträckte ut min sladd till en bit över 2 meter..har du ännu längre än det till mixern/ljudkortet?

Bra köp dock.

Mvh
Micael


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Har funderat på att köpa ett par Sennheiser HD280 pro. Såg nu att sladden bara är 1 m lång. Fungerar det att köra förlängningssladd på lurar utan att man förlorar något i kvalitet på ljudet? Ska ha dem när jag sjunger in låtarna (men även som lyssning).


Hej stensdottern.
Jag har precis köpt(idag) de lurarna du nämner.Dom låter riktigt bra! Vid långvarigt användande så tror jag det kan bli lite jobbigt dock,dom sluter till ordentligt kring huvudet.Men som lyssning för sång,och ett komplement till mixning - kanon!
Sladd frågan vet jag inte,men det borde väl funka? Jag sträckte ut min sladd till en bit över 2 meter..har du ännu längre än det till mixern/ljudkortet?

Bra köp dock.

Mvh
Micael

Vad bra att du är nöjd! OK, vad bra att sladden är så lång iallafall. Jag läste en spec och där stod det sladdlängd 0,99 m.  :lol: Tack för feedback Mike!
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Sennheiser HD 280 pro har en sån "tvinnad" sladd, som på gamla telefoner, så den blir ju lite längre när den sträcks men det kan vara irriterande när den trasslar sig. Förlängningskabel funkar, jag kör det, hittade en för 5:- av en slump på loppis..

För medhörning vid inspelning är annars Sennheiser HD202 väldigt trevliga, för att dom är billiga och dämpar minst lika bra som HD 280 pro. Kostar ca 200 pix bara. Inte så bra ljud bara, främst för att de ger för mycket bas.
Värt att kolla upp HD 201 som jag inte har men som enligt spec. ska ha rakare frekvensgång i basen.

Sen så är ju inte HD 280 pro direkt någon referenslur heller enligt min mening så då kanske man kan nöja sig med HD 202 för inspelning och sen köpa någon finare öppen lur för referens lyssning också. En tanke bara. Slutna lurar tenderar alltid att låta lite platt och instängt enligt mina erfarenheter.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sennheiser HD 280 pro har en sån "tvinnad" sladd, som på gamla telefoner, så den blir ju lite längre när den sträcks men det kan vara irriterande när den trasslar sig. Förlängningskabel funkar, jag kör det, hittade en för 5:- av en slump på loppis..

För medhörning vid inspelning är annars Sennheiser HD202 väldigt trevliga, för att dom är billiga och dämpar minst lika bra som HD 280 pro. Kostar ca 200 pix bara. Inte så bra ljud bara, främst för att de ger för mycket bas.
Värt att kolla upp HD 201 som jag inte har men som enligt spec. ska ha rakare frekvensgång i basen.

Sen så är ju inte HD 280 pro direkt någon referenslur heller enligt min mening så då kanske man kan nöja sig med HD 202 för inspelning och sen köpa någon finare öppen lur för referens lyssning också. En tanke bara. Slutna lurar tenderar alltid att låta lite platt och instängt enligt mina erfarenheter.

Jag köpte HD202:orna när jag var i spanien i höstas.Hyfsade lurar helt klart,men som du säger inte så bra till mixning.Jag mixade "Learn your lesson" i dom och fick kompensera för basen när jag lyssnade i mina monitorer.
Det lilla jag hört av HD 280 Pro:orna är positivt.Lite jobbiga att ha på sig bara,dom sluter åt lite för hårt,men jag tycker det låter bra i dom.Lyssnade på en del dyrare lurar i dag,nån akg sort,men dom impade inte på mig.
Kanske skulle jag köpt halv öppna för mixnings biten,vi får se om jag ångrar mig..Det är ju svårt att köpa ett par lurar som täcker in allt,ganska nära med HD280 pro;orna tycker jag..

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag har tipsat om testsidan headphone.com några gånger förut:
http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/
En bra sida som testar massor av lurar från de stora märkena.
En utmärkt funktion på sidan är att man kan klicka på deras grafer bredvid de flesta lurarna
för db dämpning eller frekvenskurva och jämföra upp till fyra hörlursmodeller samtidigt i ett diagram.
Överskådligt och bra.  :)

Bra länktips men jag kan inte låta bli att undra... Ultrasone 750 fick 2/5 medan ett par i betydligt billigare prisklass (runt 180 kr) fick 4/5. Används verkligen ett korrekt bedömningssystem då? Bara en reflektion.  :wacko:


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Jag kan verkligen rekommendera Sennheisers HD-570, 600, 650 -serie. Jag har ett par 570 hemma och använder 650 på jobbet. Även om det finns en hel del skillnader mellan de olika varianterna i serien tycker jag att de har mycket gemensamt. De är öppna och låter väldigt naturliga och inte så färgade som många slutna lurar gör. Man kan ha dem på sig hur länge som helst utan att det känns jobbigt eftersom de inte lämmer åt över öronen plus att man inte blir svettig i dem. Om jag ska spela in sång eller akustisk gitarr så använder jag andra några slutna lurar.

Jag hade ett par AKG-K240 ett tag som jag tyckte var riktigt bra men steget upp till mina HD-570 var stort! K240 saknar både djupbas och klarhet i diskanten. Dessutom sitter åt över öronen och gör att man blir svettig.

Jag har tyvärr inte testat Proline, så jag kan inte göra nån jämförelse med dem.

www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Blodis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Jag provlyssnade ett par AKG-K 601 för ett par veckor sedan, blev helt såld. Skall nog skaffa ett par sådana att referenslyssna i. Har tidigare varit förtjust i Beyerdynamic dt990 pro, men det är lite "mjukare" ljud i dom.


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko

Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Jag mixar aldrig med lurar men kontrollyssnar ibland i mina gamla Sennheiser HD414 ^_^ som har en suverän detaljrikedom.
AKG 240 Monitor gäller vid tracking även om de läcker lite mycket, låter inget kul i övrigt.
Har bra erfarenhet av Beyer DT770Pro från studioinspelningar annars, de ligger på önskelistan.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag mixar aldrig med lurar men kontrollyssnar ibland i mina gamla Sennheiser HD414 ^_^ som har en suverän detaljrikedom.

Jaha. Jag har två par såna som ligger och skräpar utan kabel och öronkuddar.. Dom är väl från slutet på 60- början av 70-talet nånstans så skumgummit är helt ruttet. Kanske värt att fixa dom och testa då.. :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Florian le Sage

  • Gäst
Du funderar helt rätt. Proline 2500 är de bästa lurar jag har använt hittills. De är mycket ärliga och även om jag alltid använder monitorer att mixa i, så är jag säker på att man inte skulle behöva skämmas för en mix som är gjord i PL2500. De är dessutom mycket sköna att ha på sig.
Jag brukar använda dem i kontrollrummet - men också när jag tittar på film eller lyssnar på musik mitt i natten och inte vill störa. De ger ett suveränt bra ljud i alla situationer, helt enkelt.

De har ett ljud som närmar sig högtalarlyssning. Detta är delvis för att de är öppna, men troligen också för att elementen inte är centrerade, utan lite snedställda så att öronen får in ljudet på ett annat sätt än från traditionellt konstruerade lurar. Vänder man dem på fel håll så låter det verkligen illa, så man märker att denna snedställning av elementen har stor betydelse...

Den slutna varianten av dem heter Proline 750 - och de är också mycket sköna att ha på sig även vid långa sessioner, låter kanonbra och dämpar mycket bra mot läckage om man monitorlyssnar i dem vid inspelning av exempelvis sång.

Kan bara instämma till fullo med föregående talare, köp Ultrasone 2500 eller köp inget alls...
eller ok, AKG K271 som duger dom med...har inte hört Sennheiser eller Beyerdynamic på 100 år,inbillar mig att någon överhuvudtaget får svårt att slå U-sone 2500!
 B)


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jag har tipsat om testsidan headphone.com några gånger förut:
http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/
En bra sida som testar massor av lurar från de stora märkena.
En utmärkt funktion på sidan är att man kan klicka på deras grafer bredvid de flesta lurarna
för db dämpning eller frekvenskurva och jämföra upp till fyra hörlursmodeller samtidigt i ett diagram.
Överskådligt och bra.  :)

Förutom den ovan nämnda testsidan för hörlurar som jag tipsat om så har jag hittat forumet head-fi:
http://www.head-fi.org/
Ett riktigt stort nördforum där det mesta handlar om hörlurar och tillhörande bärbar utrustning.
Mycket intressant läsning och många tester mm.
För att kunna använda forumets sökfunktion så måste man registrera sig, vilket går snabbt.  :)
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Jag har tipsat om testsidan headphone.com några gånger förut:
http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/
En bra sida som testar massor av lurar från de stora märkena.
En utmärkt funktion på sidan är att man kan klicka på deras grafer bredvid de flesta lurarna
för db dämpning eller frekvenskurva och jämföra upp till fyra hörlursmodeller samtidigt i ett diagram.
Överskådligt och bra.  :)

Bra länktips men jag kan inte låta bli att undra... Ultrasone 750 fick 2/5 medan ett par i betydligt billigare prisklass (runt 180 kr) fick 4/5. Används verkligen ett korrekt bedömningssystem då? Bara en reflektion.  :wacko:

Det är väl ändå mest intressant att veta hur bra ett par hörlurar är i sin prisklass...? Att hörlurar för 1500 är bättre än ett par för 200 behöver man väl ingen betygsguide för att förstå  :rolleyes:
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tja, det kan jag hålla med om men om ett par lurar för 200 spänn får samma betyg som ett par som ligger på närmare 3000 kr så är det ändå lite konstigt. Men visst, din poäng är helt klart godkänd. :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tycker egentligen att ett betygssystem som utgår från prisklassen, är fullständigt meningslöst, eftersom det bara ger upphov till förvirring.
Det är för mig självklart att en billig och kass hörlur, som trots allt är lite bättre än andra i samma prisklass, ändå aldrig kan få annat än ett lågt betyg, eftersom den ju är kass. Det är ju ljudet, komforten och den allmänna kvaliteten som ska bedömas relativt alla andra lurar - och inte enligt någon märklig indelning i olika grupper av lurar.
En lur som ligger på 500:- är sannolikt sämre än en som ligger på 1500:- - men eftersom de hamnar i varsin prisklass, så kommer kanske 500:- - luren att få betyg 4 i sin prisklass, medan 1500:- - luren kanske får betyg 2 i sin prisklass (trots att den alltså är bättre än 500:- - luren) - så det blir helt missvisande med ett sådant system...
Är sedan bedömningen gjord för ett par år sedan, när någon lur var betydligt dyrare än den är i dag, så blir det snabbt helt irrelevanta betyg med ett prisklass-indelat betygssystem, eftersom den borde få en ny bedömning enligt den aktuella prisklassen då, om det grupperade betygssystemet trots allt ska användas...
Sedan kan det ju också förekomma billiga guldklimpar som är bättre än dyrare modeller - och de blir också orättvist bedömda (eftersom de hamnar i fel klass) om de inte bedöms relativt alla modeller, utan enbart relativt andra i samma prisklass.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Just så. Claes utvecklade mina tankar på ett fint och koncist sätt, själv orkade jag inte skriva ner allt det där. Och förmodligen hade jag inte fått ihop det lika bra som Claes fick heller. Bra inlägg.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det är ju ljudet, komforten och den allmänna kvaliteten som ska bedömas relativt alla andra lurar - och inte enligt någon märklig indelning i olika grupper av lurar.

Väl talat. Hur svårt är det att sen kolla vad lurarna kostar själv..och så får var och en bedöma hur mycket priset spelar in på vad man väljer. För det är ju ytterst subjektivt och olika från pers. till pers. En del är fattiga, en del är snåla, en del kan prioritera, en del har pengar o.s.v.

Men ur ett försäljarstrategiskt perspektiv förstår jag att det här systemet är fruktbart.. Folk blir förvirrade och köper mer prylar innan dom blir nöjda..  :blink:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Precis. Man måste hålla i minnet, att det är en försäljare som har gjort bedömningarna och att det då alltid finns en risk att det sätts högre betyg på sådana modeller som man tjänar mer på att sälja. Visst kan det också vara gjort i all välmening, men risken finns alltid att försäljnings-tänket tar överhanden. Det är därför jag inte har velat lägga in några egna omdömen om micar på min testsite, utan hellre vill att folk ska kunna lyssna utan att ha min personliga uppfattning som bakgrund...

Med betyget på Proline 2500 från Ultrasone på headphone.com, så hade jag valt att köpa annat om jag inte visste bättre - men med tanke på att jag själv - och många andra kinkiga typer som är med i forumet - har fastnat just för dessa lurar, betyder att det där betyget borde ligga på en helt annan betygsnivå... :wub:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Jag orkar inte ens kolla in den siten eftersom jag VET vilka lurar som är övelägset bäst idag, både för sitt pris och prestanda-ULTRASONE 2500 och sedan AKG K271.
(jag har levat med hörlurar sedan sennheiser/koss på 70-talet och vidare med AKG´s bästa på 80-90-talen, men Tysken smäller högst kan jag kugnt intyga...)
Fick Ultrasone 2500 dåligt betyg så betyder det att det är nollor som regerar där och inget annat...

 B)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Fick Ultrasone 2500 dåligt betyg så betyder det att det är nollor som regerar där och inget annat...
:lol: :lol:
lätt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad dominion

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag vill slå ett slag för Beyerdynamic DT 880 Pro (senaste versionen).
De är halvöppna och har en fantastisk detaljrikedom. :wub:
Har dem som referens vid mixning.

Till sånginspelning mm använder jag Beyerdynamic DT 770 Pro för att de har så schysst dämning och inte blöder.

Men jag har inte testat Ultrasone, stod och vägde mellan dem och Beyer DT 880 Pro..

Nån som har testat båda?
I won’t argue your stupidity, you’ll just drag me down to your level and beat me with experience!


Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Jag kör med ett par AKG K240 studio som funkar helt ok för mina behov.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag har ett par gamla trust bara, väldigt jätte bekväma att ha på sig och låter hyfsat. Inte så att jag vågar lite på dom när jag mixar :P men skönt ljud annars och dom sitter som en smäck på mitt huvud  :lol: Men det är dags att byta upp sig nu...

Claes   :rolleyes:
Du kan förvänta dig en beställning på Proline 2500 snart  :rolleyes:
Så sälj inte alla du har  :P  :wub:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jag har tipsat om testsidan headphone.com några gånger förut:
http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/
En bra sida som testar massor av lurar från de stora märkena.
En utmärkt funktion på sidan är att man kan klicka på deras grafer bredvid de flesta lurarna
för db dämpning eller frekvenskurva och jämföra upp till fyra hörlursmodeller samtidigt i ett diagram.
Överskådligt och bra.  :)

Förutom den ovan nämnda testsidan för hörlurar som jag tipsat om så har jag hittat forumet head-fi:
http://www.head-fi.org/


Ett riktigt stort nördforum där det mesta handlar om hörlurar och tillhörande bärbar utrustning.
Mycket intressant läsning och många tester mm.
För att kunna använda forumets sökfunktion så måste man registrera sig, vilket går snabbt.  :)

För jämförande tester av olika hörlurar skrivna av smått fanatiska användare så titta in på det stora head-fi forumet!
Massor med info om ultrasone, sennheiser, akg, beyer...
Där finns sjukt många trådkilometrar som bara handlar om lurar och många användare där tycks gå igenom allt på marknaden.
Perfekt för den som vill få massor med köptips, modtips, förstärkartips mm.
Dessutom finns en köp, sälj, byt funktion för användarna om man vill byta upp sig till bättre lurar.

« Senast ändrad: 10.04.2007, 23:33:57 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har ett par gamla trust bara, väldigt jätte bekväma att ha på sig och låter hyfsat. Inte så att jag vågar lite på dom när jag mixar :P men skönt ljud annars och dom sitter som en smäck på mitt huvud  :lol: Men det är dags att byta upp sig nu...

Claes   :rolleyes:
Du kan förvänta dig en beställning på Proline 2500 snart  :rolleyes:
Så sälj inte alla du har  :P  :wub:
De är så populära, att jag försöker se till att alltid ha på lager - så du behöver inte vara lugn... :P
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)