Kontrollrummet

korea-Save Your Pain

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Den här låten går lite mer åt skramelrock hållet, men innehåller fortfarande ganska starka melodier.

Lägger upp denna låt under en kortare period då det skulle vara trevligt att få lite feedback på allt från låten, utförandet och prodden.
Detta är en låt med mitt band "korea" som heter "Save Your Pain"
Den är helt digitalt inspelad. Trummorna är inspelade på ett Roland TD3 V-drum set och via midi har vi bytt ut ljuden till EZ-drummer. Gitarr och bas är inspelade via ett Line-6 ljudkort och deras Gearbox. Sången är insjungen i en Röde NT-1000 och vidare genom en Focusrite Voicemaster till ljudkortet (EMU-0404).
Och om ni undrar så är det jag som sjunger.

LÅTNAMN: Save Your Pain
ARTIST/GRUPP: korea
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD:4:32
KOMPOSITÖR:korea
TEXT:Micke.E
PRODUCENT:korea
EV. MEDVERKANDE:Micke.E (jag) -Sång, Micke.H -Gitarr, Robert -Bas, Dennis -Trummor
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3


Tell me now why you must die
The reason why you cry
Find me by your side or
it´s over now you will be gone.


You go and save your pain, though you´re still crying.
Don´t be afraid, don´t feel frightend.
You save your pain, though you´re still crying.
Don´t feel ashamed, there´s no one laughing


Guilty me, it´s been too long.
The poison is now running strong.
Help seems far away.
The road you walk leads you astray

« Senast ändrad: 15.05.2010, 15:53:31 by jonnerstone »


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
+ bra låt
+ bra sång och stämmor
+ bra lir på guran, gillar ljudet också
+ nice ljud på basen

- trummorna, framför allt ljudet på pukorna. Tycker även att de är för höga.

Riktigt bra gjort !!!



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggt telefonintro!

Rolig bruten takt när allt skramlar igång.  skitbra röst där. Bryggan innan reffen är störtskön, men den lite ensamma ljusare gitarren som ligger.

Tight spelat som vanligt, bra körer.  Får man tycka lite om röstanvändningen på leaden så kunde jag önska lite mer kräm i rösten på vissa ställen. känns för odynamiskt snällt nu, dista lite 8eller vad nu coacherna säger....belting`? ;) ) med rösten här o var så dynamiken ökar.

Bra untnyttjande av tystnad i break och stick. snyggt, mecket godis för de som  är intresserade av välproducerad musik.

Dock finns ett stort MEN som kanske mest vi hempulare och musiker hör. Den  gamla EZ-virveln. Tar ner hela låten när man lyssnar på den :( låter pappigt.

mina 2 cent.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Kalas. Gillar't. Luktar ganska mycket "a perfect circle". Håller med om att trummorna är den enda svagheten. Resten är mästerligt utfört, sången är grym.
blargh


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snygg låt

Cymbalen/öppna hi-haten som kör då och då är lite stark i nivå och stör lite.

ackordsvängarna vid 56-ish är grymma! och där vid 139 igen, ja. Refrängen förstås.

vid 163 skulle det smaka fågel med ett solo. behåll för alla del en liknande rythmfigur som i refrängen. Det som går nu känns lite stolpigt, som en haltande indian. Näe, fram för snygga, smidiga krigsdansare!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :) ja vad ska jag säga? Ni spottar ur er den ena bra låten efter den andra! Den här har så skön takt, bra refräng (snygga stämmmor) osv osv..
Undrar om jag sagt förut att jag tycker att sången ska höjas?  ;) Gäller även här.. synd på en sån bra sång att inte lyftas fram lite tycker jag!

..hörde jag ett litet ljud precis i början som inte ska vara där? Låter ungefär som om någon råkade peta till puffskyddet..? Eller så ska det vara så  :D

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena!

Kan bara hålla med Åsa.. Den ena bra låten efter den andra.

Riktigt snygg refräng i denna och snyggt arrat, bra jobb!



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hejsan

oBBa: Vi ska ta en titt på trummorna. Detta är långt från finalmix, det saknas fortfarande vissa gitarrer på bl.a stick och outro. Men mange takk för alla +:en :)

Emulator: Ja den där virveln. Jag vet inte varför det blev den. Det brukar låta bättre. Men som sagt, vi får gå över allt igen när alla pålägg är gjorda. Ska även justera sång på vissa ställen. Däremot så kommer nog dynamiken som du efterlyser att behållas som den är. Texten är tillägnad en god vän och barndomskamrat som gick bort förra året i en överdos  :( Jag försöker beskriva sorg och frustration samt ställa mig frågan om jag gjorde allt jag kunde för att förhindra att det skedde. Därav dom lite sorgsna och trevande verserna.

Fidden: A perfect circle.....hmmmmm  Jodå dom finns alltid med bland inspirations källorna :)

1up: Tackar tackar för  ros och ris. Det ska mer gitarrer på men nåt solo lär det dock inte bli, skulle i våra öron kännas väldigt malplacerat.  B)

Åsa: Gött att du gillar våra låtar, hmmm det där med sångvolymen ja.....ska lobba för det vid slut mixning :)
Du har alldeles rätt. det ligger ett ljud i början och det ska absolut INTE vara där. Tror det är gitarristen som kommer åt en av gitarrmickarna finns ju ingen sång i början.

Max: Tackar tackar tackar. Det är allt jag kan säga  :D (och det gäller till er alla)


freddy

  • Gäst
Bra låt - dock gillar jag inte heller trumljudet alls. Trummorna låter trötta. Bra sång.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe, tycker trummorna "spelas" rätt bra, om ändock ljudet på dem inte är det bästa. Alltså passar bra in kompositionsmässigt. Annars kan jag inte säga att jag gillar det här så mycket, så skall inte ge några råd alls ;)
 Tycker dock ni fått till bra ljud på det övriga, och rösten är väldigt bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hehe, tycker trummorna "spelas" rätt bra, om ändock ljudet på dem inte är det bästa. Alltså passar bra in kompositionsmässigt. Annars kan jag inte säga att jag gillar det här så mycket, så skall inte ge några råd alls ;)
 Tycker dock ni fått till bra ljud på det övriga, och rösten är väldigt bra.

Tack för ditt positiva omdöme fast du inte gillar det :D

Micke


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Fantastiskt bra låt! Arrangemanget är mycket bra och basljudet underbart. Det enda jag har att anmärka på (och där är jag inte ensam märker jag) är
  • Trumljudet låter för mycket digitaltrummor. Å andra sidan så märker inte 99% av lyssnarna detta, utan mest vi studiofolk...
  • Sången borde upp en aningen
På tal om att inte vara ensam om att tycka den är bra - min lille son säger "en gång till!" varje gång jag spelat upp den :)
Den har förövrigt fått fem stjärnor i mitt iTunes.

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fantastiskt bra låt! Arrangemanget är mycket bra och basljudet underbart. Det enda jag har att anmärka på (och där är jag inte ensam märker jag) är
  • Trumljudet låter för mycket digitaltrummor. Å andra sidan så märker inte 99% av lyssnarna detta, utan mest vi studiofolk...
  • Sången borde upp en aningen
På tal om att inte vara ensam om att tycka den är bra - min lille son säger "en gång till!" varje gång jag spelat upp den :)
Den har förövrigt fått fem stjärnor i mitt iTunes.



Tackar tackar för berömmet och även kritiken, men mest för berömmet :D
Att få en sån respons av ett barn e de bästa som finns. dom e helt ärliga i sina åsikter och har inte färgats av andras tycke och smak i lika hög grad. Det är det bästa betyget man kan få . Ge din son en stor Rock n' Roll kram från oss i korea!!!! :wub:
Tack för stjärnorna   :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Snyggt mixat, bra ljud, juste låt om än inte min favoritstil men det är ju skickligt och hantverksmässigt utfört på ett icke-klandervärt sätt!  B) Proffsigt! Tycker att trummorna låter förvånansvärt bra för att vara digitala.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Micke.
Skitbra det här.Skippa auto tunern,den behövs inte.Jag tycker inte trummorna(virveln) låter
så dåligt.Det är dom där AD anhängarna som retar sig på soundet.Producenten bestämmer ju soundet på trummorna och jag tycker att det passar perfekt.Man vill ju inte så gärna att virveln kryper in i pukornas revir vilket lätt händer om man kör AD.Lite mer tryck från Baskaggen däremot skulle jag vilja känna,inte höra - det är väl det enda som saknas tycker jag.
Nu är ju jag EZ anhängare så du får väl ta mina råd med en nypa salt.Kolla in EZ:s plugg "Vintage drums"har allt och lite mer än vad alla AD anhängare förstår.

Nog om trummorna,måste ju säga nåt om låten oxå..

Jo jag gillar det här,as snygg prodd/mix å lir,sången riktigt bra här!! Stor känsla i den men AT:N...njet! Skippa och lyft detta till högre nivåer.Möjligen en liten volym höjning också på sången,det skadar inte då den håller mycket hög klass och är den viktigaste ingrediensen i en låt.Klart för allears som jag ser det.Ni sopar backen med allt i eran genre,släng upp denna där och skörda frukterna av ett mycket gott jobb!!

Mvh
Micael


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Snyggt mixat, bra ljud, juste låt om än inte min favoritstil men det är ju skickligt och hantverksmässigt utfört på ett icke-klandervärt sätt!  B) Proffsigt! Tycker att trummorna låter förvånansvärt bra för att vara digitala.
Tjabba Micke.
Skitbra det här.Skippa auto tunern,den behövs inte.Jag tycker inte trummorna(virveln) låter
så dåligt.Det är dom där AD anhängarna som retar sig på soundet.Producenten bestämmer ju soundet på trummorna och jag tycker att det passar perfekt.Man vill ju inte så gärna att virveln kryper in i pukornas revir vilket lätt händer om man kör AD.Lite mer tryck från Baskaggen däremot skulle jag vilja känna,inte höra - det är väl det enda som saknas tycker jag.
Nu är ju jag EZ anhängare så du får väl ta mina råd med en nypa salt.Kolla in EZ:s plugg "Vintage drums"har allt och lite mer än vad alla AD anhängare förstår.

Nog om trummorna,måste ju säga nåt om låten oxå..

Jo jag gillar det här,as snygg prodd/mix å lir,sången riktigt bra här!! Stor känsla i den men AT:N...njet! Skippa och lyft detta till högre nivåer.Möjligen en liten volym höjning också på sången,det skadar inte då den håller mycket hög klass och är den viktigaste ingrediensen i en låt.Klart för allears som jag ser det.Ni sopar backen med allt i eran genre,släng upp denna där och skörda frukterna av ett mycket gott jobb!!

Mvh
Micael

Tack så mycket för underbar kritik.
Vi använder EZ drummers ad-on som heter Drumkit From Hell. Själv så kör jag AD hemma och har faktiskt ingen favorit. Dom gör sitt jobb båda två!!
Det här är andra gången någon tror att jag har Autotuner på sången. Jag äger inte ens autotuner! Hade jag det så lovar jag att refrängen inte skulle låta lika sur :D Däremot är sången även denna gång körd genom Guitar Rig. Om den i sin tur skulle få sången att låta autotunad ska jag låta vara osagt, men jag gillar ljudet som Guitar Rig tillför sången. Dessutom är jag svag för skumma och lite subtila stämmor som kan spöka till det lite ibland!!
Shit!!! låter som värsta försvarstalet  :)
Tack än en gång för era fina ord, vi växer flera meter  :D

Trevlig Helg

Micke
« Senast ändrad: 25.01.2008, 16:57:16 by jonnerstone »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men då är jag med!
Visst ger det en dimension till sången,men tyvärr så låter det auto tuner..Finns det inget annat som du kan använda istället?

Eller vad fanken,nu får jag sluta.Vill du ha effekten,så kör så det ryker!! Det är ju inte det det sitter i.Lyssna inte på den här försoffade bluesgubben,jag är ofta ute och cyklar,fast inte på vintern :D

Du är producent,så du bestämmer,punkt slut.

Rock on Mike!!

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Kolofenomenalt njutningsbar låt! Tjockt och fett komp sitter som fläsk! Basen gillar jag särskilt, topbas!
Helheten e snygg men av nån anledning får jag en bild av autotuner på sången. Detta är inget brott men kunde lyfta låten utan.....
snyggt outro, ingen tvivel om guran e "äkta" eller ej.

Nais låt! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjou!
Kolofenomenalt njutningsbar låt! Tjockt och fett komp sitter som fläsk! Basen gillar jag särskilt, topbas!
Helheten e snygg men av nån anledning får jag en bild av autotuner på sången. Detta är inget brott men kunde lyfta låten utan.....
snyggt outro, ingen tvivel om guran e "äkta" eller ej.

Nais låt! :)


h.  johan

Tackar tackar tackar  :)  :)  :)   :wub: