Kontrollrummet

Life on mars i Musikbyrån

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Repriserades i Lördags...(?) är lite veckovill.

Någon som såg reportaget. Väldigt kul att höra en av sina absoluta favoritlåtar nedbruten i detaljer och analyser. Jag minns som igår att jag såg programmet "Tratten" på teve och att de visade Life on mars videon, eller iallfall en bit av den. Det slog ner som en meteor i huvudet på mig. Jag var bara en pjuklarv då, men när man såg en överexponerad Bowie i blå kostym med full sminkning, vandra omkring i vitt och se mystisk ut samtidigt som han sjöng så fruktansvärt bra, till ett så otroligt fräckt komp, med svulstiga stråkar, läckra pianomackor och med en text som var fullständigt oförståelig samtidigt som den på något konstigt sätt talar till en. Det var en mycket mäktig tidig musikupplevelse för mig.
Blockflöjterna hade jag nog aldrig tänkt på om de inte påpekat dem för mig. Trots att jag hört låten säkert tusen gånger.

En av de bästa poplåtarna från förra deceniet? O´yes om ni frågar mig.   :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Såg programmet och njöt. Visste inte att Rick Wakeman lirade piano på denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Det är samma program som visades för nåt år sedan, va?
Såg det då, men prioriterade eget musikskapande när det nu var jag såg att det gick... Grymt intressant program om en grymt bra låt!

Blockflöjterna är ju en av de sakerna som gör låten så snygg... :)


Utloggad tsmalmbe

Jag råkade kanalflickra mig till de mera exotiska kanalerna (SVT24) hos mig efter att WPT tagit slut, och kom in på Bowie. Nice dokumentär. Alltid roligt med gamla gubbar i kontrollrum också!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Grymt program, grym låt. Det var väl där det oxå poängterades att låten har i det närmaste samma ackordföljd som "My way", helt medvetet.

Det är likväl en av mina favoritlåtar, Egget. Gjorde faktiskt en låt med Life On Mars som figur för några år sen; började med att skriva en ny melodi till L.O.M.-texten och när den var klar en helt ny text (heter "Orkney Genious", ligger på majspäjs http://www.myspace.com/hammagrella) Notera planteringen av "jag vet inget om liv på Mars..." i texten  :)
www.hammagrella.se



Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Citat"  Det var väl där det oxå poängterades att låten har i det närmaste samma ackordföljd som "My way", helt medvetet. "

För dom som missat "My Way" biten så har det sin förklaring i att Bowie fick i uppdrag (enligt egen utsago i "Parkinson") av sitt skivbolag att skriva en engelsk text till en franska låt. Bolaget gillade inte Bowies text så Paul Anka fick skriva en ny. Detta utan att Bowie visste om det. När Bowie körde bil och lyssnade på radio fick han så höra "My Way" och kände igen melodin men inte texten. Lite lagom revanchsugen gick han hem och gjorde medvetet en låt i samma stil och med samma uppbyggnad som "My Way". Resultatet blev "Life on Mars".

Måste vara historiens mest lyckade rippoff om ni frågar mig  :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kul att ni också gillar den. Skall kolla in orkney igen hamma, den hade jag nog missat. Vad säger ni om texten då. Känns det inte som att den verkligen betyder något... fast man inte har en aning om vad det är..?  :)


Florian le Sage

  • Gäst
Citat"  Det var väl där det oxå poängterades att låten har i det närmaste samma ackordföljd som "My way", helt medvetet. "

För dom som missat "My Way" biten så har det sin förklaring i att Bowie fick i uppdrag (enligt egen utsago i "Parkinson") av sitt skivbolag att skriva en engelsk text till en franska låt. Bolaget gillade inte Bowies text så Paul Anka fick skriva en ny. Detta utan att Bowie visste om det. När Bowie körde bil och lyssnade på radio fick han så höra "My Way" och kände igen melodin men inte texten. Lite lagom revanchsugen gick han hem och gjorde medvetet en låt i samma stil och med samma uppbyggnad som "My Way". Resultatet blev "Life on Mars".

Måste vara historiens mest lyckade rippoff om ni frågar mig  :D

Precis, grejen var ju att han gjorde den i ett sorts agressions/hämdartat pastischverk mot Frankie...häng me lite för fan... ;)

Visste inte heller förrän i fredags att det var herr Wakeman på keys...kul...mkt bra låt som sagt, Hunky Dory + Aladin sane + ev. Ziggy stardust är bäst, sedan följer berlintrilogin...Tony Visconti som proddat mycket/det mesta med Bowie är kul att läsa om...tips & trix alltså!
« Senast ändrad: 12.03.2007, 19:23:56 by Florian le Sage »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
skitskoj o kolla på deras studior..  :wub:
riktigt duktiga musiker/producenter/tekniker, o så låter de för jävla fint alltihop me.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se