Kontrollrummet

CM3 vs SM57?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag står inför ett val jag inte riktigt kan välja själv.

Vilken mikrofon är att föredra? Shure SM57 eller Line Audio Design CM3?

Mikrofonen ska användas till lite allt möjligt. Men mest micka upp förstärkare och akustisk gitarr, möjligtvis enkla trummor så som congas, eller inspelning av enklare trumset (baskagge,virvel,hihat)

Eftersom att SM57 är dynamisk och CM3  kondensator så är CM3 bättre overhead och SM57 mer för närmickning. Men det jag spelar in mest är akustiskgitarr, akusitskbas, congas, och lite förstärkare.

Blir det CM3 blir det antagligen ännu en lite senare för stereoinspelning.

Mikrofoner jag har just nu: Studio Projects B1 och ADK a51.

EDIT: Om ni tycker jag väljer på helt fel mikrofoner får ni gärna tipsa om andra (:
« Senast ändrad: 12.03.2007, 15:33:59 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Hade du tänkt köpa EN mick?
eller finns möjligheten att du köper en 57a och två cm3or?


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Hade du tänkt köpa EN mick?
eller finns möjligheten att du köper en 57a och två cm3or?


Jag har en känsla av att jag kommer sitta med 2st CM3or och en SM57'a till slut. Men jag har inte pengar till alla på engång. Så vilket är bäst att börja med? (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
CM3. Den fungerar både till överhäng och närmickning - och låter dessutom bättre. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
CM3. Den fungerar både till överhäng och närmickning - och låter dessutom bättre. ;)

Okej (: Tack Claes.  :)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Schecter

Ja, börja med CM3. Har köpt ett par själv och är hitills rätt så nöjd... fast jag har inte använt dom.  :lol: så mycket än..

 :ph34r:
www.grahnsmusik.com


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag står inför ett val jag inte riktigt kan välja själv.

Vilken mikrofon är att föredra? Shure SM57 eller Line Audio Design CM3?

Mikrofonen ska användas till lite allt möjligt. Men mest micka upp förstärkare och akustisk gitarr, möjligtvis enkla trummor så som congas, eller inspelning av enklare trumset (baskagge,virvel,hihat)

Eftersom att SM57 är dynamisk och CM3  kondensator så är CM3 bättre overhead och SM57 mer för närmickning. Men det jag spelar in mest är akustiskgitarr, akusitskbas, congas, och lite förstärkare.

Blir det CM3 blir det antagligen ännu en lite senare för stereoinspelning.

Mikrofoner jag har just nu: Studio Projects B1 och ADK a51.

EDIT: Om ni tycker jag väljer på helt fel mikrofoner får ni gärna tipsa om andra (:
Med tanke på vad du vill ha den till, alla ggr en CM3. Dess frekvenskurva är ju imponerande. Användbar till väldigt mycket. Kolla bara hur högt ljudtryck den tål.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Kolla bara hur högt ljudtryck den tål.

Jag har använt den som närmick på både bastrumma, virvel och gitarrstärkare. Funkar finfint!  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
CM3 helt klart, efter vad du beskrivit...
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Okej! Tack alla (: Det blir en CM3 då (:

En tanke bara:
CM3an var alltså bättre för mina behov. Men i vilket läge vinner SM57an? (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Okej! Tack alla (: Det blir en CM3 då (:

En tanke bara:
CM3an var alltså bättre för mina behov. Men i vilket läge vinner SM57an? (:
Det enda läget är väl om du vill ha typisk SM57-karaktär vid uppmickning av elgitarr.
Inte för att jag själv tycker det skulle vara nåt att sträva efter.
Jo, den tål mycket fysisk stryk oxå - ett bättre val i många live situationer.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.
Fast bägge är stormembransmickar. CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.

Shure SM57 är trevligt i livesammanhang eller om man är ute efter ett standard-sound på Marshall 4x12.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.
Fast bägge är stormembransmickar. CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.

Shure SM57 är trevligt i livesammanhang eller om man är ute efter ett standard-sound på Marshall 4x12.

Att rätt av påstå att småmembranare är bättre på akustisk gitarr tycker jag är att ta i. Tycker oftast att det blir fylligare ljud med en stormembranare.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.
Fast bägge är stormembransmickar. CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.

Shure SM57 är trevligt i livesammanhang eller om man är ute efter ett standard-sound på Marshall 4x12.

Att rätt av påstå att småmembranare är bättre på akustisk gitarr tycker jag är att ta i. Tycker oftast att det blir fylligare ljud med en stormembranare.

Det tycker jag inte att ha  gjorde?

Fast bägge är stormembransmickar. CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.

Shure SM57 är trevligt i livesammanhang eller om man är ute efter ett standard-sound på Marshall 4x12.

Funkar i vissa fall = jag påstår rätt av att det är bättre?  :P
« Senast ändrad: 12.03.2007, 17:09:15 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag håller med om 57an inte låter särskilt trevlig på akustisk gitarr, men den är helt ok på percussion och standard på uppmickad stärkare.

CM3 (eller jag har faktiskt bara testat CM2) däremot låter kanon på akustisk gitarr, men har jag aldrig hört den på percussion. Min erfarenhet är att den låter rent ut sagt dåligt på uppmickad stärkare. Smaken är ju dock hårig och skitig!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
CM3 (eller jag har faktiskt bara testat CM2) däremot låter kanon på akustisk gitarr, men har jag aldrig hört den på percussion. Min erfarenhet är att den låter rent ut sagt dåligt på uppmickad stärkare. Smaken är ju dock hårig och skitig!

Har använt den till gitarrstärkare flera gånger och tycker den funkar riktigt bra ensam när soundet är rent till halvskitigt. Den har en go snärt på virvel, detsamma på bastrumma!

CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.

Att rätt av påstå att småmembranare är bättre på akustisk gitarr tycker jag är att ta i. Tycker oftast att det blir fylligare ljud med en stormembranare.

Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menar att jag ibland föredrar småmebranare när jag spelar in akustiska instrument. Akustiska gitarrer av den bumligare sorten, till exempel. Och när jag spelar in fiol har jag sällan behov av botten, så då blir det allt som oftast en liten konding.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har kört cm2 på virvel och det är väl där jag gillat den mest, det är inte ett förstaval för mig på gitarrer tex. En akustisk gitarr kan sitta bra i mixen med sm57 men det är nog ingen solomick på akustisk gitarr.
Vad jag hört så är cm2 och cm3 relativt olika, cm2 är designad för att ha rak frekvensgång rätt nära källan, medan cm3 tydligen ska vara rak på längre håll. Någon som kan bekräfta detta?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
CM3: http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_2006_06_line_audio_sm6i_cm3.pdf

Och allmänt om mickar: http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_2006_07_mikrofonval_del1.pdf
« Senast ändrad: 12.03.2007, 17:50:45 by MrPhil »


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
CM3 (eller jag har faktiskt bara testat CM2) däremot låter kanon på akustisk gitarr, men har jag aldrig hört den på percussion. Min erfarenhet är att den låter rent ut sagt dåligt på uppmickad stärkare. Smaken är ju dock hårig och skitig!

Har använt den till gitarrstärkare flera gånger och tycker den funkar riktigt bra ensam när soundet är rent till halvskitigt. Den har en go snärt på virvel, detsamma på bastrumma!

Really! Ja där ser man. Smaken är ju såsom ovan.

Elof: Jag har för mig att du nämnt CM3 på virvel tidigare. Har du något exempel på när du använt den där? Jag har som sagt inte hört den på virvel tror jag, men jag är ju sådär hemskt konservatig att det alltid blir 57a eller 421a  ;)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
CM2 har jag kört på virvel, jag kan klippa till nåt och lägga upp senare ikväll/imorgon.
Tycker att alla mickar på virvel har sin plats, jag och johan valde ju 421 på yoshi, nu för tiden blir det mest NT5 (som jag gillar mycket bättre än cm2) eller m201 över.
Åter till tråden så tror jag på cm3 för ändamålet, eller ett par NT5, de låter iaf helt annorlunda.







Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
CM2 har jag kört på virvel, jag kan klippa till nåt och lägga upp senare ikväll/imorgon.
Tycker att alla mickar på virvel har sin plats, jag och johan valde ju 421 på yoshi, nu för tiden blir det mest NT5 (som jag gillar mycket bättre än cm2) eller m201 över.
Åter till tråden så tror jag på cm3 för ändamålet, eller ett par NT5, de låter iaf helt annorlunda.






Yoshi, det var soptunnorna va? De trummorna lät jävligt bra tycker jag. Virveln lät fett, precis som en 421a ska vara! Det jag lyssnade på hos Johan hade du trollat med sa han, var det lite kompressor på och lite eq bara? Fast det minns du väl inte :)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Ingår det någon mickrofonhållare när man köper CM3an? :P
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
CM2 har jag kört på virvel, jag kan klippa till nåt och lägga upp senare ikväll/imorgon.
Tycker att alla mickar på virvel har sin plats, jag och johan valde ju 421 på yoshi, nu för tiden blir det mest NT5 (som jag gillar mycket bättre än cm2) eller m201 över.
Åter till tråden så tror jag på cm3 för ändamålet, eller ett par NT5, de låter iaf helt annorlunda.


Yoshi, det var soptunnorna va? De trummorna lät jävligt bra tycker jag. Virveln lät fett, precis som en 421a ska vara! Det jag lyssnade på hos Johan hade du trollat med sa han, var det lite kompressor på och lite eq bara? Fast det minns du väl inte :)

Det är ingen EQ eller någon kompression på själva trummorna i något av yoshiklippen.
Soptunnorna är komprimerade, det andra är helt orört. :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ingår det någon mickrofonhållare när man köper CM3an? :P
Det följer alltid med en vanlig stel plasthållare - men det finns även en elastisk upphängning som man kan köpa till, om man vill det.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Här kommer lite CM2påvirvel-samplingar :)
192 kbps mp3

Med lowcut vid 50hz: www.meandjune.com/Elof/cm2snarelowcut.mp3
Utan lowcut: www.meandjune.com/Elof/cm2snare.mp3

Det var nånting jobbigt där under 50 som iaf jag inte diggade, låter som nån luftpuff kankse?
Har aldrig varit med om det när jag mickat samma virvel på samma vis med andra mickar...
Hoppas det är till belåtenhet Torwald.

« Senast ändrad: 13.03.2007, 23:57:47 by Elof »


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Sjysst Elof!!

Bra transientrespons på virveln, sjysst attack! Lite för ofet för min smak, men till det kompet och den stilen verkar det ju funka skitbra! Gillar feelet i Mr. Trummis som fan! Jag har hört talas om att du är het på trummor, så jag vågar kanske till och med tror att det är du som lirar?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Sjysst Elof!!

Bra transientrespons på virveln, sjysst attack! Lite för ofet för min smak, men till det kompet och den stilen verkar det ju funka skitbra! Gillar feelet i Mr. Trummis som fan! Jag har hört talas om att du är het på trummor, så jag vågar kanske till och med tror att det är du som lirar?

Tja, jag vet inte, cm2 är tyvärr inte min favvo på nåt. NT5 är mycket trevligare på virvel iaf, den läcker snyggare också.
Najnaj, det är inte jag som lirar, om det ändå vore så...
Det är Joakim Ekberg som lirar, det tar nog ett tag innan (om någonsin) jag behärskar instrumentet så väl. :)