Kontrollrummet

Bygge av VU-mätare (JLM-Audio kit)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Hej, nu har jag byggt och kalibrerat mina mätare. Projektet var enkelt i sin enkelhet. Lite tålamod och biltemas apparatur räckte till. Kittet från JLM kostade kring 50€ och mätarna köpta jag skilt för 15€ (begagnade). Mätarna är verkligen användbara visuella hjälpmedel på mastern då man mixar eller gör masteringjobb. Bra att ha rakt framför ögonen. Jämfört med "digitala" onscreen VU-mätare är dessa  helt annorlunda att beskåda. Naturliga.

Kittet finns här: http://www.jlmaudio.com/VU%20Buffer.htm

Bilder av bygget:
















In action:








.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
riktigt fint. :)
vad blir det för låda då?

och det såg inte så skoj ut när UAD dsp:n stod på 95%. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

riktigt fint. :)
vad blir det för låda då?

och det såg inte så skoj ut när UAD dsp:n stod på 95%. ;)

Lådan blir säkert något i ädelträaktigt, får nu se hur de blir med den saken. Dom fungerar helt bra stående på Lacie-skivan under skärmarna.

Mjah, där var ju några staplar kvar på PoCo-kortena att använda - UADen maxas ju ut av  kompressorerna :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
riktigt fint. :)
vad blir det för låda då?

och det såg inte så skoj ut när UAD dsp:n stod på 95%. ;)

Lådan blir säkert något i ädelträaktigt, får nu se hur de blir med den saken. Dom fungerar helt bra stående på Lacie-skivan under skärmarna.

Mjah, där var ju några staplar kvar på PoCo-kortena att använda - UADen maxas ju ut av  kompressorerna :).

plåtlåda med träkanter. låddan ska vara svart pulverlackad. :P

hehe, går det åt så mkt kraft för ngra kompressorer?? :O
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Intressant! Jag har själv tittat lite på JLM's VU-meterkit till mitt analoga mixerbordsbygge.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad tsmalmbe

Intressant! Jag har själv tittat lite på JLM's VU-meterkit till mitt analoga mixerbordsbygge.

Kanske Joe kunde trycka upp en PCB med 8-16 stycken. Eller what the heck, en sådan lär du ju fixa själv. Med separata PCB:n skulle jag inte bygga  mer än två mätare. Lite  kinkigt att ha  dem hängande där bak på mätaren tycker jag egentligen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Med separata PCB:n skulle jag inte bygga  mer än två mätare. Lite  kinkigt att ha  dem hängande där bak på mätaren tycker jag egentligen.
Det är just därför jag är lite tveksam ... Å andra sidan skulle jag slippa all jobb med att designa ett PCB och prova ut det. Det är visseligen inget som är speciellt avancerat att konstruera och ett VU-buffersteg har man förmodligen användning för även i andra sammanhang ... så man kanske skulle designa ett eget ändå? Jag har en del att göra innan det är dags att sätta igång med mätarbryggan till mixerbordet så jag kommer definitivt ha en del tid att fundera! ;)

För övrigt väldigt intressant att se dina bilder på JLM-bygget. Tack för det! :)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad tsmalmbe

Det är just därför jag är lite tveksam ... Å andra sidan skulle jag slippa all jobb med att designa ett PCB och prova ut det. Det är visseligen inget som är speciellt avancerat att konstruera och ett VU-buffersteg har man förmodligen användning för även i andra sammanhang ... så man kanske skulle designa ett eget ändå? Jag har en del att göra innan det är dags att sätta igång med mätarbryggan till mixerbordet så jag kommer definitivt ha en del tid att fundera! ;)

Tja, jag hade tänkt så att du skulle låna designen av Joe, och helt enkelt ta en PCB och lägga 8 stycken "kretsar" separat, men på fysiskt samma PCB, och med 4-6 skruvhål på strategiska platser. Således skulle ju designbiten bli ganska liten i det hela. Schematicsen och PCB:en finns ju på JLM's site.



.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Det är en ganska kompakt kretskortsdesign ...

Jag vet inte om det går att låna själva kretskortsdesignen på ett enkelt sätt utan att rita upp schemat i ett kretskortsprogram och sedan göra kretskortet utifrån schemat. Det är klart att man skulle kunna snegla på layouten när man gör kortet men då känns det nästan enklare att göra en egen design. Jag vill gärna ha in layouten för kortet i det kretskortsprogram så jag använder eftersom jag i programmet kan generera styrkoder för att sedan fräsa kretskortet i min CNC-maskin.

Kretsen är ju intressant eftersom den går att anpassa till flera olika typer av VU-meters. Den är dessutom hyfsat billig att bygga eftersom den endast innehåller billiga standardkomponenter ... förutom själva VU-metern då förstås! ;) Jag har dock VU-metrarna och frontpanelerna redan så det enda som saknas i nuläget är något att driva VU-metrarna med! ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det är en ganska kompakt kretskortsdesign ...

Jag vet inte om det går att låna själva kretskortsdesignen på ett enkelt sätt utan att rita upp schemat i ett kretskortsprogram och sedan göra kretskortet utifrån schemat. Det är klart att man skulle kunna snegla på layouten när man gör kortet men då känns det nästan enklare att göra en egen design. Jag vill gärna ha in layouten för kortet i det kretskortsprogram så jag använder eftersom jag i programmet kan generera styrkoder för att sedan fräsa kretskortet i min CNC-maskin.

Kretsen är ju intressant eftersom den går att anpassa till flera olika typer av VU-meters. Den är dessutom hyfsat billig att bygga eftersom den endast innehåller billiga standardkomponenter ... förutom själva VU-metern då förstås! ;) Jag har dock VU-metrarna och frontpanelerna redan så det enda som saknas i nuläget är något att driva VU-metrarna med! ;)
lyllos dig som har en CNC-fräs.  :(
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se



Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Är detta ett bra bygge att börja med som första bygge? jag tyckte inte det verkade så avancerat när jag kollade på schemat och det verkade heller inte vara allt för många komponenter.  :)

Jag tycker det verkar sjukt intressant med dessa byggen som görs i byggtrådarna men jag har inte någon som helst kunskap eller erfarenhet om elektronikbygge.


Mvh Joel
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Är detta ett bra bygge att börja med som första bygge? jag tyckte inte det verkade så avancerat när jag kollade på schemat och det verkade heller inte vara allt för många komponenter.  :)

Jag tycker det verkar sjukt intressant med dessa byggen som görs i byggtrådarna men jag har inte någon som helst kunskap eller erfarenhet om elektronikbygge.


Mvh Joel

Beror på vad du menar med bra första bygge.
Om det är svårt att göra för att det krävs kunskap inom elektronik eller skicklighet med lödkolv.

Har du inte löderfarenhet så rekomenderas något med inte för täta lödpunkter så du har lite marginal att kladda med lödtennet.
Ett bra första bygge skulle jag säga vara en gitarrpedal med ihopplockade delar och klara instruktioner.

För då har du alla komponenter, tydliga instruktioner om vad som ska sitta var, och oftast lätta att löda.


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Är detta ett bra bygge att börja med som första bygge? jag tyckte inte det verkade så avancerat när jag kollade på schemat och det verkade heller inte vara allt för många komponenter.  :)

Jag tycker det verkar sjukt intressant med dessa byggen som görs i byggtrådarna men jag har inte någon som helst kunskap eller erfarenhet om elektronikbygge.


Mvh Joel

Beror på vad du menar med bra första bygge.
Om det är svårt att göra för att det krävs kunskap inom elektronik eller skicklighet med lödkolv.

Har du inte löderfarenhet så rekomenderas något med inte för täta lödpunkter så du har lite marginal att kladda med lödtennet.
Ett bra första bygge skulle jag säga vara en gitarrpedal med ihopplockade delar och klara instruktioner.

För då har du alla komponenter, tydliga instruktioner om vad som ska sitta var, och oftast lätta att löda.

Jag förstår! Tack för svaret.
Jag börjar med en gitarrpedal!  tack igen :)
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tjusigt! Nu är det "bara" att fixa in dom i nåt snyggt fodral då.  :)

Hur går det med GSSL'en förresten, börjat bygga? Du var ju den första som fick en tidig delleverans.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Tjusigt! Nu är det "bara" att fixa in dom i nåt snyggt fodral då.  :)

Hur går det med GSSL'en förresten, börjat bygga? Du var ju den första som fick en tidig delleverans.

Ja, fordralet är alltid krångligt. Inte funderat på det. Nu funkar dom, bra så.

Oh nej, inte börja bygga GSSL. Inte ens hunnit tänka på det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
lyllos dig som har en CNC-fräs.  :(
En? ;)

:( :huh: <_<
din jäwel. ge mig en!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.


även fast man aldrig hållt i en lödkolv?  :unsure:
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.


även fast man aldrig hållt i en lödkolv?  :unsure:

Ja, jag ser inte att en gitarrpedal kan bli lättare än det här, givet att instruktionerna är verkligen "hålla handen virtuellt"-nivå. Det kan dock vara att du hittar npt som är LIKA lätt, givetvis :) Och själv bestämmer du ju vad du vill ha byggt dessutom!

Nåja, har du aldrig lött tidigare, rekommenderar jag att du läder några kablar  åt dig som övningsprojekt. Biltemas LR-kontakter brukar  vara riktigt fittiga att löda, så klarar du det, klarar du VU-kretsen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.


även fast man aldrig hållt i en lödkolv?  :unsure:

Har du aldrig någonsin hållt i en lödkolv tycker jag att du skall snika åt dig ett gammal ketskort med hålmonterade (ej ytmonterade) komponenter och en näve kasserade lösa komponenter (känner du ingen som har nåt liggande så försök prata med någon lokal elektronikverkstad som brukar ha en del skräp för återvinning liggande som de gärna tar hjälp att bli av med).
Sedan köper du en bra temperaturkontrollerad lödstation med 60 watt effekt eller mera (låt ingen lura i dig att du "klarar dig" med en enkel lödkolv som nybörjare, det blir i stället betydligt svårare att göra bra lödningar!) och så köper du tenn med bly (60/40 eller 63/37 etc) och INTE det nya blyfria tennet som är svårare att löda med (och bara skräp dessutom). En tennsug behöver du också.
Sen tränar du. Löd loss och löd dit komponenter. Kanske efter att ha letat på någon bra instruktion för lödning med hjälp av google (finns en del att välja på)
Att löda kablar är också bra, men börja först att "löda skräp".

Detta låter väldigt elementärt, men det är viktigt för att du sen ska få ett bra resultat.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.


även fast man aldrig hållt i en lödkolv?  :unsure:

Har du aldrig någonsin hållt i en lödkolv tycker jag att du skall snika åt dig ett gammal ketskort med hålmonterade (ej ytmonterade) komponenter och en näve kasserade lösa komponenter (känner du ingen som har nåt liggande så försök prata med någon lokal elektronikverkstad som brukar ha en del skräp för återvinning liggande som de gärna tar hjälp att bli av med).
Sedan köper du en bra temperaturkontrollerad lödstation med 60 watt effekt eller mera (låt ingen lura i dig att du "klarar dig" med en enkel lödkolv som nybörjare, det blir i stället betydligt svårare att göra bra lödningar!) och så köper du tenn med bly (60/40 eller 63/37 etc) och INTE det nya blyfria tennet som är svårare att löda med (och bara skräp dessutom). En tennsug behöver du också.
Sen tränar du. Löd loss och löd dit komponenter. Kanske efter att ha letat på någon bra instruktion för lödning med hjälp av google (finns en del att välja på)
Att löda kablar är också bra, men börja först att "löda skräp".

Detta låter väldigt elementärt, men det är viktigt för att du sen ska få ett bra resultat.
när jag var liten och fick lära mig löda lät farsan mig sitta och löda ihop spik. ch sen fick jag bygga saker med dom.. :P det var skoj som fan!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.


även fast man aldrig hållt i en lödkolv?  :unsure:

Har du aldrig någonsin hållt i en lödkolv tycker jag att du skall snika åt dig ett gammal ketskort med hålmonterade (ej ytmonterade) komponenter och en näve kasserade lösa komponenter (känner du ingen som har nåt liggande så försök prata med någon lokal elektronikverkstad som brukar ha en del skräp för återvinning liggande som de gärna tar hjälp att bli av med).
Sedan köper du en bra temperaturkontrollerad lödstation med 60 watt effekt eller mera (låt ingen lura i dig att du "klarar dig" med en enkel lödkolv som nybörjare, det blir i stället betydligt svårare att göra bra lödningar!) och så köper du tenn med bly (60/40 eller 63/37 etc) och INTE det nya blyfria tennet som är svårare att löda med (och bara skräp dessutom). En tennsug behöver du också.
Sen tränar du. Löd loss och löd dit komponenter. Kanske efter att ha letat på någon bra instruktion för lödning med hjälp av google (finns en del att välja på)
Att löda kablar är också bra, men börja först att "löda skräp".

Detta låter väldigt elementärt, men det är viktigt för att du sen ska få ett bra resultat.
när jag var liten och fick lära mig löda lät farsan mig sitta och löda ihop spik. ch sen fick jag bygga saker med dom.. :P det var skoj som fan!!
åhh, påminner om min barndom då jag fick lära mig MIGsvetsa genom att pappa lät mig sitta och svetsa ihop spikar/svetsa fast saker i plåtar!
Det var också superlattjo :P :P
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ja det är verkligen kul att märka att ni åxå varit små!
Fått lära er av er far, so that´s the way life goes on! :)
Anigen dåligt samvete gror för mig själv, kanske borde gjort mer för min efterkommande! :huh:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Jag tycker  detta var ypperligt lätt att bygga. Perfekta instruktioner, och görbart med Biltemas teknologi.


även fast man aldrig hållt i en lödkolv?  :unsure:

Ja, jag ser inte att en gitarrpedal kan bli lättare än det här, givet att instruktionerna är verkligen "hålla handen virtuellt"-nivå. Det kan dock vara att du hittar npt som är LIKA lätt, givetvis :) Och själv bestämmer du ju vad du vill ha byggt dessutom!

Nåja, har du aldrig lött tidigare, rekommenderar jag att du läder några kablar  åt dig som övningsprojekt. Biltemas LR-kontakter brukar  vara riktigt fittiga att löda, så klarar du det, klarar du VU-kretsen.


Okej! Känner att jag har mer användning för en gitarrpedal då jag är gitarrist!
http://www.moodysounds.se/overdrive.html hittade den här, tror ni det kan vara något?

Tack så mycket för svaren Tsmalmbe och Violiner!
nu ska jag kila och löda skräp och kablar!  ;)  :)
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Har byggt två av moodysounds pedaler (splittern och tremolot) och en tredje är på G så fort jag skrivit färdigt min C-uppsats. Bra pedaler. Bra övning.


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Har byggt två av moodysounds pedaler (splittern och tremolot) och en tredje är på G så fort jag skrivit färdigt min C-uppsats. Bra pedaler. Bra övning.


Det stod att splittern är en bra upvärmning inför de andra pedalerna.
Jag känner att jag kan vara utan en splitter men samtidigt hade det kanske varit bra att börja med den om det nu är som de skriver. Men va den önodligt enkel?, jamenar så man lika gärna skulle kunna sitta och löda skräp som violiner sa för att få samma erfarenhet? eller vad man ska säga, haha..
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
När jag gjorde splittern så var det första gången jag höll i en lödkolv (eller gjorde vi lite lödningar i mellanstadiet i skolan kanske?). Brännde mig efter bara två lödningar. Man skall tydligen inte ta i metall delen på lödkolven när den är igång. :P
När jag sen gav mig på tremolon så insåg jag att splittern faktiskt var väldigt enkel i jämförelse (inget kretskort). När jag tänker tillbaks tror jag splittern bara innebär sammanlagt 10 lödningar totalt. Väldigt enkelt.
Jag är ändå glad att jag började med den. Men jag var ju total nybörjare.


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
När jag gjorde splittern så var det första gången jag höll i en lödkolv (eller gjorde vi lite lödningar i mellanstadiet i skolan kanske?). Brännde mig efter bara två lödningar. Man skall tydligen inte ta i metall delen på lödkolven när den är igång. :P
När jag sen gav mig på tremolon så insåg jag att splittern faktiskt var väldigt enkel i jämförelse (inget kretskort). När jag tänker tillbaks tror jag splittern bara innebär sammanlagt 10 lödningar totalt. Väldigt enkelt.
Jag är ändå glad att jag började med den. Men jag var ju total nybörjare.


Okej! Ja, men jag tror att jag börjar med splittern då.
Är det någon kvalitet på grejerna då? :)
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Starta en ny tråd istället..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se