Kontrollrummet

Spela in fiol, allmäna tips?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hej!

Jag kommer troligen inleda ett samarbete inom kort som innebär att jag kommer ha en fiolspelande tös till mitt förfogande. Har aldrig spelat in fiol förut så jag undrar helt enkelt:

  • Micplacering (avstånd/vinkel)?
  • Spelar det nån roll huruvida hon står eller sitter?
  • Allmäna tips?

Kan tillägga att akustiken är ganska undermålig, inspelning kommer att ske i min lägenhet. Micen är en AKG Perception 200.

Tjipp tjopp!


Utloggad tsmalmbe

Ska det bli solo-violin, eller ska det mixas rejält in i nån poplåt? Jag gissar att det påverkar ganska rejält hur du vill spela in. Skall det mixas in i djupet på en annan låt, kan du ju i princip glömma dynamiken (och rumsljudet som kommer på köpet), och ta micken så nära som möjligt.

Glöm inte att prova att mixa med dist också.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Ska det bli solo-violin, eller ska det mixas rejält in i nån poplåt?

Det är inte klart än, men jag gissar på att det blir något akustiskt. Jag på gura, hon på fiol. Eller så. Det ligger ju en eggande tanke i skallen att ha med fiolen i nån urflippad Drum n' Bass-låt också, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. :D

Dist alltså? Det ska jag komma ihåg att testa..


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
tjena.
Låt tjejen spela lite, gå nära och hör efter var det verkar höras bäst, där sätter du micken... beroende på var man sätter micken kommer diskanten att höras olika mycket...
När jag spelar in nyckelharpan så har jag tre mickar... en bakom stallet, en uppe vid (på gitarrspråk) "12:e bandet"  :huh: ;) sen så har jag även en mygga på instrumentet... då får man lite olika karaktärer att blanda med... Men, som sagt, lyssna runt fiolen med dina öron först...

EDIT;
Använder två rörmikrofoner.... GA-TC1. Är riktigt nöjda med dom

« Senast ändrad: 12.03.2007, 01:33:10 by Umemagnus »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Det ligger ju en eggande tanke i skallen att ha med fiolen i nån urflippad Drum n' Bass-låt också, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. :D
[...]


Kolla in "Harding" med B.A.R.K så ska du få höra på nåt....  :P


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bra initiativ till tråd.

Jag håller också på att ragga på en fiolspelande tös...ska fixa noter till henne så hon ska få prova att spela annat än klassiskt. Vore så jävla kul att mixa riktiga stråkar.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag håller också på att ragga på en fiolspelande tös...

Jaså du raggar också på din? Hur långt har du kommit? Jag tror att jag har halva inne på min. :o


Utloggad tsmalmbe

pojkar! Detta är ett familjeforum!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
tjena.
Låt tjejen spela lite, gå nära och hör efter var det verkar höras bäst, där sätter du micken... beroende på var man sätter micken kommer diskanten att höras olika mycket...
När jag spelar in nyckelharpan så har jag tre mickar... en bakom stallet, en uppe vid (på gitarrspråk) "12:e bandet"  :huh: ;) sen så har jag även en mygga på instrumentet... då får man lite olika karaktärer att blanda med... Men, som sagt, lyssna runt fiolen med dina öron först...

"Nej nej, spela vidare du.. Jag lyssnar bara var det hörs bäst. Va? Jo, jag kan lyssna med handen också. Undrar om det inte hörs bäst här bak. Va? Jo, det ÄR en mikrofon."
blargh


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
tjena.
Låt tjejen spela lite, gå nära och hör efter var det verkar höras bäst, där sätter du micken... beroende på var man sätter micken kommer diskanten att höras olika mycket...
När jag spelar in nyckelharpan så har jag tre mickar... en bakom stallet, en uppe vid (på gitarrspråk) "12:e bandet"  :huh: ;) sen så har jag även en mygga på instrumentet... då får man lite olika karaktärer att blanda med... Men, som sagt, lyssna runt fiolen med dina öron först...

"Nej nej, spela vidare du.. Jag lyssnar bara var det hörs bäst. Va? Jo, jag kan lyssna med handen också. Undrar om det inte hörs bäst här bak. Va? Jo, det ÄR en mikrofon."


Familjforum var det :P


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag håller också på att ragga på en fiolspelande tös...

Jaså du raggar också på din? Hur långt har du kommit? Jag tror att jag har halva inne på min. :o

Jodå..det går framåt...hon är lite blyg att ha all fokus på sig tror jag.


Utloggad Schecter

Jag håller också på att ragga på en fiolspelande tös...

Jaså du raggar också på din? Hur långt har du kommit? Jag tror att jag har halva inne på min. :o

Jodå..det går framåt...hon är lite blyg att ha all fokus på sig tror jag.

..och det är bra ljud!


Eller nått.......  :rolleyes:
www.grahnsmusik.com


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Kör hårt grabbar! Det är jävligt läckert med en fiolspelande tjej tycker jag.  :wub: Inte mycket som slår det... Möjligen cello...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Kör hårt grabbar! Det är jävligt läckert med en fiolspelande tjej tycker jag.  :wub: Inte mycket som slår det... Möjligen cello...

Fiolspelande pojkar slår allt B)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil