Kontrollrummet

Ljudtest av 1176?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tjena, jag är intresserad av denna LEGENDARISKA kompressor, men har i princip inte hört någonting av när den jobbar, förutom på en kass basfil från UA's egen hemsida... Någon som vet om det finns några bra ljudfiler på nätet? gärna att man hör hur någon jobbar med kompressorn under tiden B)

Om någon har personlig erfarenhet av den, jobbar den bra på virvel? syftar på punchighet.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har sett både orginal och klonade ljudexempel på nätet.
Om jag springar på ett igen, är båda fallen intressanta? Eller är det bara orginal du önskar.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nej, båda är jätte intressanta! Tack!  :P


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Var det inte elof som hade två kloner?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Var det inte elof som hade två kloner?
jo.. byggda av Vionliner om jag minns rätt..
jag har två jag med. fast elof har silver, jag har svarta.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Var det inte elof som hade två kloner?
jo.. byggda av Vionliner om jag minns rätt..
jag har två jag med. fast elof har silver, jag har svarta.. ;)
Jag vet att du med har, men trodde att de var i delar fortfarande.
Om inte, upp med ljudexempel.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Var det inte elof som hade två kloner?
jo.. byggda av Vionliner om jag minns rätt..
jag har två jag med. fast elof har silver, jag har svarta.. ;)
Jag vet att du med har, men trodde att de var i delar fortfarande.
Om inte, upp med ljudexempel.
visst är dom i delar. håller på att bygga.. kanske inte för stunden, men ändå.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
hahaha

Är det ett dyrt DIY projekt ifall man skulle få för sig att bygga, utan att få till ett gruppköp?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tjoho! Visst har jag två kloner. Jag har aldrig jämfört dem direkt med UA-reissuen, men väl hört den och tycker såhär spontant att det inte är någon jättestor skillnad. Skulle gärna göra ett test med dem sida vid sida.

Det är just virvel jag skulle rekommendera den på, om jag hade bara en skulle den gå till virvel före båda sång och kagge. Men jag skulle inte själv köpa en kompressor för 16 tusen (eller vad den nu kostar?) för att ha bara på virvel. Det beror iof på hur mycket man tjänar på det man gör. Tycker också att de fungerar riktigt bra på gitarr, om man vill ha mer attack, eller bara en lite fetare ton, man kan även köra helt utan kompression.

Det finns bättre baskompressorer än 1176. Den kan vara kul att ha på sång om man vill få den tränga igenom och vara lite agressiv. Effektkompression går också att uppnå, riktigt pumpande.

Gitarr och virvel i första hand för mig iaf...

Det är också möjligt att använda 1176or som preamps eftersom de har en hel del gain. Det råder väl vissa skilda meningar om det här, eftersom de har 600ohms impedans vilket är lite lågt i många fall. De är ju inte gjorda för mickar, utan linjesignaler. Men jag har prövat, det funkar och ger ett speciellt sound. Om man gillar det är såklart personligt.

Jag skulle kunna leta fram lite filer på 1176 (mina kloner då) på sång, kagge och virvel. Om några dagar kan de komma upp. Då är sången inspelad med en beyer m201, som kanske inte är en värst föredömlig sångmick, menmen :)

Godnatt!


PS. nej, det är inget dyrt projekt, jämfört med priset på en originalenhet.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tack så mycket för det Elof!

Blir nog till att bygga mig en stereo-enhet av 1176an då... :ph34r: :lol:


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Osse kolla in den här tråden som jag hittade på ett annat forum.
http://khz.se/forum/viewtopic.php?t=322
Kanske kan vara intressant. Där ser du ju pris om inte annat.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Grymt, verkar vara ett billigt projekt också.

Någon som har dokumentat vart ni har köpt era komponenter/grejjer? IDF? Elof?

Skulle underlätta mycket! :wub:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Grymt, verkar vara ett billigt projekt också.

Någon som har dokumentat vart ni har köpt era komponenter/grejjer? IDF? Elof?

Skulle underlätta mycket! :wub:
mina är från ett gruppköp för ngra år sen på SF.
Osse kolla in den här tråden som jag hittade på ett annat forum.
http://khz.se/forum/viewtopic.php?t=322
Kanske kan vara intressant. Där ser du ju pris om inte annat.
han har höjt priset 250:- :lol:
det är från samma gruppköp!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Lyssnade igenom filerna och upptäckte precis att det inte finns någon som är ett bra exempel av före/efter. Alla filer som gått igenom 1176 har också fått lite behandling av en analog EQ, så det blir ganska missvisande att lägga upp.

Du har inte lyckats hitta några bra filer?

Har ganska ont om tid nu, men om jag får tid över så kan jag köra några spår direkt från omvandlaren ut och genom 1176.

Tills vidare finns det några låtar som fått 1176-behandling:

http://www.myspace.com/thesearchsweden (leadsång på låten "other people")

Hard as Nails (leadsång, kagge, virvel)

mvh /Elof


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Elof, you are the man!!

Tack för hjälpen.

Det enda jag egentligen kan säga är att jag tycker sången på other people låter jävligt bra, har det mycket med kompressorn att göra? Han kan ju ha bra mikrofon teknik också.

Ifall du hade kunnat köra någon line grej genom 1176an och live-komprimera lite hade varit enormt tacksamt, lättare att höra karaktären på en kompressor ifall man hör lite live-komprimering jämfört med a/b test, och, horribla tanke, endast kompressorn som jobbar och inga originalfiler, vilket är det mesta jag hittat i fallet.

Kan ju visa på en del, gillar man det man hör är förmodlingen inte kompressorn en dålig länk i kedjan,  B)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Elof, you are the man!!

Tack för hjälpen.

Det enda jag egentligen kan säga är att jag tycker sången på other people låter jävligt bra, har det mycket med kompressorn att göra? Han kan ju ha bra mikrofon teknik också.

Ifall du hade kunnat köra någon line grej genom 1176an och live-komprimera lite hade varit enormt tacksamt, lättare att höra karaktären på en kompressor ifall man hör lite live-komprimering jämfört med a/b test, och, horribla tanke, endast kompressorn som jobbar och inga originalfiler, vilket är det mesta jag hittat i fallet.

Kan ju visa på en del, gillar man det man hör är förmodlingen inte kompressorn en dålig länk i kedjan,  B)

Jag kan ju säga att jag gärna hade valt en annan mick än m201 så här i efterhand på Hard as Nails, ack...

Kan säkert ratta lite live på några filer snart...


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Elof, you are the man!!

Tack för hjälpen.

Det enda jag egentligen kan säga är att jag tycker sången på other people låter jävligt bra, har det mycket med kompressorn att göra? Han kan ju ha bra mikrofon teknik också.

Ifall du hade kunnat köra någon line grej genom 1176an och live-komprimera lite hade varit enormt tacksamt, lättare att höra karaktären på en kompressor ifall man hör lite live-komprimering jämfört med a/b test, och, horribla tanke, endast kompressorn som jobbar och inga originalfiler, vilket är det mesta jag hittat i fallet.

Kan ju visa på en del, gillar man det man hör är förmodlingen inte kompressorn en dålig länk i kedjan,  B)

Jag kan ju säga att jag gärna hade valt en annan mick än m201 så här i efterhand på Hard as Nails, ack...

Kan säkert ratta lite live på några filer snart...

Hade du någon undermick?

Jag personligen har inte hört en enda virvel mick som känns "THIS IS THE SHIT" vid första öronkastet, det krävs ofta mycket efter arbete med frekvenskurvan för att hitta rätt.

Audix I5 är aldeles för brötig i basen, M201 är omotiverat krispig av de tester jag hört, känns o balanserad.


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Riktigt bra låtar! Är du inblandad i musiken själv också, eller har du producerat?
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Elof, you are the man!!

Tack för hjälpen.

Det enda jag egentligen kan säga är att jag tycker sången på other people låter jävligt bra, har det mycket med kompressorn att göra? Han kan ju ha bra mikrofon teknik också.

Ifall du hade kunnat köra någon line grej genom 1176an och live-komprimera lite hade varit enormt tacksamt, lättare att höra karaktären på en kompressor ifall man hör lite live-komprimering jämfört med a/b test, och, horribla tanke, endast kompressorn som jobbar och inga originalfiler, vilket är det mesta jag hittat i fallet.

Kan ju visa på en del, gillar man det man hör är förmodlingen inte kompressorn en dålig länk i kedjan,  B)

Jag kan ju säga att jag gärna hade valt en annan mick än m201 så här i efterhand på Hard as Nails, ack...

Kan säkert ratta lite live på några filer snart...

Hade du någon undermick?

Jag personligen har inte hört en enda virvel mick som känns "THIS IS THE SHIT" vid första öronkastet, det krävs ofta mycket efter arbete med frekvenskurvan för att hitta rätt.

Audix I5 är aldeles för brötig i basen, M201 är omotiverat krispig av de tester jag hört, känns o balanserad.

Nej, inte på Hard as Nails.
Men jag var lite otydlig. Jag menade att jag gärna hade haft en annan mick än m201 till sången :)

Till virvel så tycker jag att m201 utan tvekan är det bästa jag prövat och då jämför jag med e604, audix D2 och D4, sennheiser MD421, sm57 och diverse småmembranskondingar. Om du får för mycket bas kan det ju också bero på att du mickar för nära och pekar för mycket neråt och inåt mitten av virveln med micken. Jag brukar ligga nästan vågrätt med skinnet och kanske 5-6 cm över virveln ute vid sargen, brukar inte behöva göra mycket med virvelljudet om man stämmer och slår rätt...

Har hört fantastiskt bra inspelningar med både sm57, e 604 och 421. Så det handlar ju mer om att ha bra grundljud, placera rätt och välja rätt signalkedja, som alltid :)

« Senast ändrad: 15.01.2008, 01:33:15 by Elof »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Riktigt bra låtar! Är du inblandad i musiken själv också, eller har du producerat?

Tack!

The search har jag producerat och mixat. Bara just "other people" på myspace, men 5 låtar på deras kommande album.

Hard as Nails är en egen låt som jag skrivit, framfört, mixat och mastrat. Försöker få ihop en soloskiva, om man ändå kunde köpa tid!

Jag ska försöka få till 1176filer i veckan. Har mycket inspelat material som bara är att köra igenom.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Skulle det gå att få en virvelkagge live-komprimerad, för att se hurvida det går att få till punchen som vissa kompressorer gör så bra?

Hade varit perfekt med en röst, virvelkagge och bas!


Utloggad Baltazar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Gjorde för ett jämförande test, för ett halvår sen. Klon vs. orginal, min klon var tydligare i diskanten men orginalet hade bättre tryck i botten.
Var ingen jätteskillnad, men nog hördes den!
Tyvärr har jag inte kvar ljudfilerna...


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Om man vill veta hur 1176 låter i största allmänhet finns det ju två klassiska paradexempel.

"Do you think I´m sexy?" med Rod Stewart spelades in av en producent som gästjobbade i en
studio som "bara" hade fyra exemplar. Han berättar i en biografi om hur han ringde runt vänner
och kollegor för att låna ihop fler, och till sist insåg att han hade en 1176:a på varenda kanal
i mixen.

Paradexempel 2: Trum-introt i "Do you love me?" från Kiss Destroyer säger väl allt?  B)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag skulle nog vilja påstå att jag tycker att trumintrot på do you love me låter riktigt kasst :lol:

Ingen power, bara massa tråkigt flås. Är detta väldigt talande för 1176an?

Sen undrar jag lite hur det går för elof med samplingarna? :rolleyes: :wub:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag skulle nog vilja påstå att jag tycker att trumintrot på do you love me låter riktigt kasst :lol:

Ingen power, bara massa tråkigt flås. Är detta väldigt talande för 1176an?

Sen undrar jag lite hur det går för elof med samplingarna? :rolleyes: :wub:
sannerligen.. den är rätt mångsidig skulle jag vilja ha sagt!
den klarar det mesta mellan svag färgning och flåskomprimering till distkomprimering, eller additiv diskomprimering (fö. skitsnyggt med 1176:an!! )
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Får man lite snällt fråga Elof hur det går med ljudfilerna? skall snart göra en beställning på lådor och behöver veta ifall jag ska beställa en 1176 låda också :rolleyes: :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Får man lite snällt fråga Elof hur det går med ljudfilerna? skall snart göra en beställning på lådor och behöver veta ifall jag ska beställa en 1176 låda också :rolleyes: :)

Ni får ursäkta, jag har det jäktigt nu. En vän kommer och hjälper mig att bygga klart i studion idag (han får lite fläskpannkaka för besväret), har nämligen bytt lokal och alla grejjer är inte uppe ännu. Jag trodde att jag skulle hinna koppla ihop grejjerna förra veckan, men icke då. Jag sätter en deadline: senast imorgon kväll! Då är filer uppe.

I vilket fall så tycker jag du ska beställa en 1176-låda. Det är inte fel att ha en sådan kompressor om man betalar 3-4 tusen (eller vad det nu är?) för den. Men se till att den blir rätt byggd och att någon som kan sin grej kollar det, annars är ju risken att man gör sig själv besviken.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
NUSÅ!

Jag körde en loop med kagge (Sonor, mick: EV N/D 868) och virvel (Tama lönn 14x6,5, mick: beyer m201) genom 1176.
Jag komprimerade alltså både virvel och kagge samtidigt, tycker det säger mest om attacktider och karaktären på maskineriet.

1176 klon på trummor

Upptakten och första fyra takterna är okomprimerade, sedan ökar kompression och det laboreras med attack och releasetider.
"All in mode" hörs när det låter som värst och klickar till som fan vid transienterna. Ni får ursäkta volymskillnader som uppstår ibland, så blir det lätt när man rattar realtid.

Sedan har vi sången, inspelad med en Neumann tlm49 genom en UA 610, har adderat lite extra diskant för att man ska höra bättre hur den behandlar höga frekvenser vid hård kompression. Första frasen är ren, sedan kommer samma fras om och om igen och kompressionen ökar för varje repris. Attack- och releasetider behålls ganska lika. Kort attack (ja, jag vet att kontrollerna är "baklänges" om någon undrar) är typ det enda man kan ha, den längsta attacktiden är inte speciellt lång. På UAs reissue så sträcker den sig från 20-800 microsekunder (inte milli alltså) så det handlar om jävligt snabb attack. Releasen sträcker sig däremot över ett mycket större område.

1176 klon på sång

Har även 24/44,1 wavar om nån vill ha.

mvh /Elof

« Senast ändrad: 22.01.2008, 22:15:14 by Elof »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
MYCKET intressant.

Tycker kompressorn låter överlag dåligt på trummor, men vid vissa inställningar hör man att den kan få en jävla tryckig virvel, vilket jag ÄLSKAR! :wub: :wub:

Sen kanske det har att göra med att original ljudet lät väldigt bra också :)

Men däremot på sång tyckte jag den lät extremt bra, JAG MÅSTE HA EN!! :P

Tack som fan för testet Elof, mycket hyggligt!


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jävligt intressant effekt på sången i slutet, låter som att kompressorn lägger på nått slags reverb på sången, är detta slam läget?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det är ju inte så att man gärna använder kompressorn så extremt på trummor, förutom rumsmickar möjligen. Jag brukar låta den ta rätt lite för att framhäva attack i kagge och virvel, vilket fungerar väldigt bra jämfört med annat jag prövat (och det börjar bli en del grejjer nu). Det är knappast så man behöver kämpa med kompressionen för att få extra attack i slagen.

Angående sången. Eftersom sången är inspelad i ett ganska stort rum på ca 50 kvm, dock dämpat och med (vad jag anser) fin akustik. Så tar reflektionerna lite tid på sig att komma tillbaka till micken, men när det blir ett lite längre paus mellan orden, man komprimerar en jävla massa och kompressorn hinner tillbaka så hör man såklart rummet. Det går att få det ännu mer påtagligt med kortare, allt beror ju på rum, releasetid och sångstil.

God natt!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
så ska en 1176:a rattas! Älskar verkligen NUKE (eller SLAM) läget på dom.. låter så jävla bra!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vilket skönt tryck det blir ibland på trummorna.
Sångens färgning av kompressionen var inte lika lättidentifierad i mina öron. Man hör att det blir anorlunda men inte exakt om det är bra eller dåligt.
« Senast ändrad: 23.01.2008, 11:19:52 by Zyan »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag funderar, har du nån Audix D6 mikrofon Elof? Vad tycker du om den jämfört med EVn? Audixen är lite väl extrem i sin frekvensåtergivning i mitt tycke, framförallt i basen. Hur skulle du jämföra dessa två?

Tycker att Beyern låter mycket bra på virveln, oprocessad?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Bra jobbat Elof!
Mycket lärorikt. Gillar verkligen vad 1176:an gör med sången och virveln.