Kontrollrummet

bygga rack av löst fjäderreverb

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Hej,

Har länge haft ett löst fjäderreverb från en philicorda liggandes & tänkte bygga en liten box åt den så det går att använda. Vill ha något med input- och outputjack och en pot till wet/dry.

Den kräver ju förstärkning. Jag har hört att en del av de där ska vara anpassade för rördrivning, andra transistor. Har också hört att man kan mäta resistansen mellan någon krets för att avslöja vilken typ som är aktuellt, men vet inte mellan vilka punkter jag ska mäta eller vad siffrorna då menar. Någon med kunskap om det här?

Andra frågan.. jag har en åttakanalig mickpreamp där jag kan avvara två kanaler att agera in- och utgångsförstärkning åt. Skulle det funka?

Tredje frågan: Jag ser en gul och en blå kabel ( bild 2 ). Hur vet jag vilken som är in och ut?

Som ni antagligen märker är jag novis på elektronik, men är tacksam för all hjälp jag kan få.

Vänligen,

Max





detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad tsmalmbe

Behhöver inte den där modellen av fjäderreverb en lite större låda för att "twanga" rätt? Har du redan testat att det kommer någon audio igenom det? Är den 1U eller 2U till sin storlek (alltså i hurudan låda kan den passa?) Som låda  rekommenderar jag någon enkel begagnad nehringer-apparat (om det ryms i 1U). I fall du vill ha en låda som är custom för ditt reverb, blir det dyrt. Alternativ tar du vilken låda som helst, och gömmer  skräpet i något hörn och använder det som send-effekt (ingen orsak att ha någon wet/dry inställning i detta fall).

Om din mickpreamp har linjeingångar fungerar det säkert. Om det bara finns mickingångar är jag lite skeptisk. Utgången behöver du säkert inte förstärka, annat än gain på ljudkortet.

In och utkablarna kan du säkert testa helt enkelt genom att koppla in det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Normalt brukar den sida du matar in signalen i ha en relativt sett låg impedans och utgången en många gånger högre.
För att det ska fungera bra bör du dock ha rätt anpassning i bägge ändar och lagom nivå på drivningen för att du ska få reverbet att fungera någorlunda inte minst med avseende på frekvensomfånget. Beroende på ingångsimpedansen så brukar det i alla fall krävas några volt peak för att driva reverbet.
På utgången har du ofta bara några få mV varför du behöver hyfsad förstärkning även efter tanken.
Jag skissar här på mycket ungefärliga nivåer som du märker, det beror mycket på vilken impedans du har i ditt reverb vilka nivåer du ska använda.
Ska du fixa drivkretsarna själv å bör du räkna med t ex ett par transistorer i pushpull som driver, efter en op-amp, (naturligtvis beroende på vilke nivå du ursprungligen har) och ytterligare en operationsförstärkare som förstärker den låga utsignalen efter tanken.

...och naturligtvis bör du vid montaget tänka på andra ev magnetfält etc för att inte störa funktionen.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Tack violiner! Jag kopplar in efter att ha mätt impedansen och ser hur det låter i ursprungsläget.

Tsmambe: kommer nog bara bygga en trälåda, bonde som jag är i hjärta och själ :)
detstorakalaset.blogspot.com