Kontrollrummet

Toft DC-2, nånting att ha?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Nån som skulle villa ha en åsikt om Toft DC-2 kompressorn är nånting att ha? Har läst lite om den, bl.a nämndes trident i samma sammanhang. DC-2 är alltså en FET-kompressor. Man kan aldrig ha för många kompressorer, men man måste också välja sina bataljer förstås.

Kommentarer? Nån som har nånting av Toft, och kan kommentera det?

bruksområde: buskompressor för trummor, gitarrer och sång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Tjoho. Jag kör EC-1, och kan uttala mig om kompressorn, dock inte som buskompressor...
Har inte hunnit använda den så vansinnigt mycket än, men min spontana tanke är att den är lite halvlurig att ratta. Det tar liksom ett tag innan den gör så mycekt och när den väl gör nåt så händer det fanimej grejer :) Den har ju ingen ställbar tröskel så man får fippla lite med gasen på ingången och atjo'n :D
Lurig - Är mitt omdöme, men då har ajg som sagt inte använt den så överdrivet mycket...

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har en DC-2, har för mig att florian också har en (?)

Köpte den beggad och den har använt en del på trumbus, piano, virvel, gitarrstärkare, slutmix och linead elgitarr och elbas.
Den har en karaktär, det är iaf säkert. Det låter annorlunda bara man kör nåt igenom den, tex trumpaketet, den är lite "tjock" om man ska försöka sätta nåt ord på det.

Tycker den är ganska agressiv på att "hugga" in i material (som polpotkin säger), den har ju fast tröskel så man får ibland laborera lite med nivåer in i den.
Den fungerar bra som nivåtämjare vid inspelning (tex piano) och kan verkligen komprimera skiten ur nåt om man behöver det, tycker den har en fin "dist", men det är ju personligt såklart, jag gillar att driva på den lite.

På virveln använde jag den för att komprimera fram lite attack, vilket fungerade bra. Den har väldigt snabb attacktid, 20 microsekunder tror jag det står. Så på minsta attacken hör man inget "klick" av kompression, utan det går att få den att äta upp hela ljudet från början pga den snabba attacken om man vill.

Jag vet inte hur pass mycket man kan se det som en slutmixkompressor, det finns det nog roligare saker till, som sagt om man vill tämja toppar kan den vara bra där. Gitarrbuss och distade gitarrer är något den är fin på, då tycker jag den ger nåt med sin "karaktär".

Överlag en ganska agressiv kompressor skulle jag säga, för mig fungerar den mest och används mest som trackingkompressor och inte så mycket vid mix. Är den värd sitt pris? Det kan jag tyvärr inte säga eftersom jag inte prövat något annat i samma klass. Det känns iaf onekligen som ett kvalitetsbygge som kommer hålla länge.


Florian le Sage

  • Gäst
Det är klart att den är något att ha, det är ju för fasen det närmaste en 1176 du kan komma,FET och allt, vad har du givit för den?
(jag gjorde ett inbyte på Jam för deras utpris på ca 4500:- har jag för mig)

Inget man kör på stereomixen i mina öron...inte som andra kompressorer heller, du får tänka på hur du matar den vilket är avgörande för karaktären!

 B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Den har definitivt karaktär... B)
Listpriset är 5995:- i Sverige - men listpris är ju alltid listpris... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det är klart att den är något att ha, det är ju för fasen det närmaste en 1176 du kan komma,FET och allt, vad har du givit för den?
(jag gjorde ett inbyte på Jam för deras utpris på ca 4500:- har jag för mig)

Inget man kör på stereomixen i mina öron...inte som andra kompressorer heller, du får tänka på hur du matar den vilket är avgörande för karaktären!

 B)

Jag gav 3700 tror jag, om jag inte minns fel. Den pressas ju mer såklart ju mer den får, jag gillar när man driver på rätt bra in i den.
Inte på saker som ska vara rena dock, men det är inte det jag gör mest med den.


Florian le Sage

  • Gäst
Precis, karaktär och MASHED potatoes åt virvel/gitarr kanske sång om man vill härja till den ordentligt...men absolut användbar, enligt mig och många andra så skall man ju ha i varje fall en opto-kompressor, en fet-kompressor, en vca-kompressor och så en vari-mu-kompressor pga att de har så olika arbetskaraktär!

 B)