Kontrollrummet

Piiiiiiiipande Monitor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Alesis M1Active 520
kopplade till Mbox2

Så fort ett ljud skickas startar ett ihållande högt piiiip i den ena monitorn (så länge Logic är igång är också ljudet det, även vid uppspelning av ljudfil från Itunes eller datorns inbyggda ljud startar pipet men upphör när filen/ljudet är slut)
Aldrig något sådant i den andra monitorn
Inte heller något piip i hörlurarna
Har swichat kablar till monitorerna och utgångar på mboxen men det är bara den ena som det piiiper i.

= Fel på monitorn eller kan det vara något annat?
Tankar, förslag, frelsökningstips mottages tacksamt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det känns ju tyvärr som det är fel på förstärkaren i monitorn.  är  garanti och liknande kvar?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det känns ju tyvärr som det är fel på förstärkaren i monitorn.  är  garanti och liknande kvar?
Du bekräftar mina tankar  :(  - Närde en liten förhoppning om att det skulle kunna vara något annat.
Ska kolla upp med musikhandlarn
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det känns ju tyvärr som det är fel på förstärkaren i monitorn.  är  garanti och liknande kvar?
Du bekräftar mina tankar  :(  - Närde en liten förhoppning om att det skulle kunna vara något annat.
Ska kolla upp med musikhandlarn
Tack!

Hur har det gått?


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
jag nästan hundra på att det är mboxens fel. Jag hade själv en mbox 2, och hade precis samma problem. Det tjuter när man startar Logic eller spelar upp en fil i itunes. Slutar direkt när man stänger av låten. Jag har sökt på nätet och hittat många som har detta problem men digi har ingen lösning. Jag fick då tips om att skulle skaffa mbox 2 pro då den istället körs via firewire och att det var något vajsning med strömförsörjningen på mbox 2 då den kör via usb. Och vips så var problemet borta. Det har nånting att göra med strömmen helt enkelt, för jag tog med mig min mbox 2 till 4 sound där jag köpte den och de testade den i sina datorer och den funkade utan problem. Så jag tror tyvärr inte det finns någon lösning på problemet, med tanke på att jag försökte i princip allt! Just nu sitter jag med en mbox 2 pro och är helnöjd, dock ska den säljas pga av att jag inte längre kommer sitta lika mycket hemma och mixa utan mer i en större studio. Säg till om du är intresserad :)

såhär lät det för mig: http://www.speedyshare.com/342757374.html



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jag nästan hundra på att det är mboxens fel.

Intessant! Ljudet är onekligen lika det jag har här.
Måste fråga - är det som hos mej bara den ena av monitorerna som det piiiper ur?
Hur jag än kopplar så är det samma monitor - därav min slutsats att det är monitorn som spökar.
Har funderingar på att byta ut mboxen men dock inte mot en annan mbox. Använder inte min PT 7.3 utan gått över till Logic så jag är ute efter ett kort som är bättre än mbox2 till Logic.
Hemskt mycket tack för ditt inlägg!

Stefan
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Hos mig så pep det från båda högtalarna och om man höjde rejält i lurarna kunna man också höra ett svagt pip. Jag skulle byta ut ljudkortet mot något annat om du inte är intresserad av PT. Finns många bra, men jag skulle köpa något hyfsat bra ljudkort för 2-3 tusen och sedan köpa en separat preamp om du spelar in mycket. Då en separat preamp för några tusen ofta gör stor skillnad mot ljudkortens inbyggda. Utöver olika kvalitéer när det gäller preamps så är de flesta ljudkorten på marknaden likvärdiga.