Kontrollrummet

Enkel hemmastudio för under 4000:-

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Så var det dags att börja spela in själv hemma. Efter att ha surfat runt här ett tag har jag kommit fram till ungefär vad jag behöver för det jag vill göra, vilket är att spela in sång och gitarr (både akustisk och linad via Guitar Rig 2). Men, nybörjare som man är kanske man har missat något och det är därför jag postar här. Vad fattas, vad kan bytas ut och vad är överflödigt? Micken har jag inte sett rekommenderad här men jag har lyssnat på den hos en kompis och det låter fantastiskt bra. Dessutom är den ganska billig. Ett midiklaviatur som går via USB har jag sen tidigare.

Från Thomann: (Frakt: €15)
M-Audio Delta Audiophile 2496 €89
EMU 0404 Digital Audio System €99 (internt ljudkort)
Studio Projects VTB1 €125 (micförstärkare)
Studio Projects B1 €118 (kondensatormic)
Millenium MS-2005 €10,40 (micställ)
The T.bone Ms180 €15,90 (puffskydd)
The Sssnake SM6BK €5,30 (XLR-kabel)
Cordial Ccfi 0,6 Pp €3,11 (ljudkort till micförstärkare)
= €260,60 ~ 2500 kr
= €391,71 ~ 3695 kr

Från NetOnNet
1024MB DDR400 PC3200 ~800 kr
512MB DDR400 PC3200 ~ 350 kr (internminne)

Från Musikbörsen
Golden Age FC-1 595 kr

Summa: 3695 + 350 = 4045 kr.
« Senast ändrad: 13.03.2007, 16:19:43 by kungenavparis »


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det där ser bra ut. Vet dock ingenting om micen, men tycker du att den låter bra så låter den väl bra :)

Hur har du tänkt lina gitarren?
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Tycker det låter som ett mycket klokt urval, kungen. Ville bara passa på att säga det innan du får på pälsen av prylbögarna  ;)

Det framgår iofs inte vad du tänkt att lyssna i, men i övrigt tror jag det blir en bra instegsstudio.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Micken kan bytas ut. Den är säkert jättebra. Men, man kan ju få ett schysst paket från Studio Projects där VTB-1 och B1 ingår. Kolla på Claes hemsida (under specialpriser) eller på emusic.se. Sen skulle jag personligen köra på ett E-MU 0404 istället, men det är mest för att jag haft så otur med M-Audio. Fördelen är att det inte är rca in och utgångar plus att det medföljer mycket mjukvara med EMU ljudkorten. E-MU kortet är bara 90 kr dyrare på Thomann.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Den micen är väl främst ämnad för akustisk gitarr och dylikt? Överväg en stormembranare med kardioid-karaktär, då du även vill spela in sång. Många rekommenderar Studio Projects B1 som nybörjarmic. Själv har jag en AKG Perception 200 som jag tycker är helt ok den med, och den kostar inte speciellt mycket heller.
« Senast ändrad: 11.03.2007, 20:35:01 by ChromaWoods »


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Sen skulle jag personligen köra på ett E-MU 0404 istället, men det är mest för att jag haft så otur med M-Audio. Fördelen är att det inte är rca in och utgångar plus att det medföljer mycket mjukvara med EMU ljudkorten. E-MU kortet är bara 90 kr dyrare på Thomann.

När du säger det så; när jag själv skulle köpa nytt ljudkort så stod det mellan just dessa två. Efter en hel massa research på nätet så valde jag till slut E-MU 0404 PCI. Kan tyvärr inte langa över några bra källor, men kontentan är att E-MU (enligt många) har stabilare drivrutiner bl.a.
Så jag röstar på E-MU!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Aoly: Framsidan på micförstärkaren har en lineingång ser det ut som på bilden. Är det något annat får någon gärna slå mig på fingrarna :)

Linkowich: Mixning sköts på annat håll men jag har funderat på att skaffa mig ett par dugliga hörlurar för att kunna göra grova slipningar.

Bone: Ska kika på EMU-kortet, mjukvaran lockar. Jag kör på piratgrejer såhär i början men det är ju alltid trevligt att kunna göra rätt för sig.

Bone + ChromaWoods: Ja, VB1 verkar vara en favorit på forumet och det enda jag kan säga är att Golden Age-micken har jag lyssnat på och gillar hur det lät och att den är billig. Akustiken i rummet jag ska spela in i (mitt sovrum  B)) är väl ingen höjdare, så frågan är om det gör så stor skillnad att köpa på sig en dyrare mick.


Utloggad tsmalmbe

karboid-karaktär

Kardioid, eller cardioid, så är du bättre vän med google.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
kän som det fattas något?
kan det vara monittorer/lurar och kanske ett klaviatur tro?
annars ser det bra ut.
Men själv skulle jag valt en B1a som mic istället!
http://web.me.com/julle128


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
karboid-karaktär

Kardioid, eller cardioid, så är du bättre vän med google.

Ja, och jag blir bättre vän med signalerna som går mellan min hjärna och mina fingrar!


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Aoly: Framsidan på micförstärkaren har en lineingång ser det ut som på bilden. Är det något annat får någon gärna slå mig på fingrarna :)
Självklart, jag skyller på hjärnsläpp :wub:
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Fast frågan är hur mycket du sparar.

VTB-1 1126:- + Golden Age FC-1 595:- = 1721:-
Studio Projects paketet = 2095:-

Inte många hundralappar som skiljer. Men om du gillar Golden Age micken kör på den. Den funkar nog alldeles utmärkt.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
kan det vara monittorer/lurar och kanske ett klaviatur tro?

Som sagt ska jag inte mixa det själv, jag tror inte det behövs då. Möjligen köper jag på mig ett par dugliga lurar senare för att kunna checka att inspelningen är okej.

Ett midiklaviatur som går via USB har jag sen tidigare.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
[...]Möjligen köper jag på mig ett par dugliga lurar senare för att kunna checka att inspelningen är okej.[...]
Får man då tipsa om två billiga och bra lurar? Har hört att Sennheiser HD 280 Pro 890:- ska vara mycket prisvärda. Jag har själv ett par AKG K240 Studio 890:-. Lite överdrivna i basen tycker jag. Men låter grymt bra.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
För att kolla mixen skulle jag hellre välja ett par öppna lurar (helst då Ultrasone Proline 2500, men de ligger kanske lite högt med tanke på budgeten i övrigt... ;)). Slutna blir jobbiga i längden och funkar bäst för monitorlyssning vid sånginspelning, eftersom man behöver minska läckaget så mycket som möjligt då...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Vad behöver jag för sladdar mellan ljudkortet och micförstärkaren?



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bra val med 0404....då får du även dsp effekter.
Eftersom du kommer köra cubase, så kan du köra effekter som finns på kortet och på så vis undvika att belasta processorn och och samtidigt få större uutbud. Finns massa roliga och klart godkännda saker i den.

Jag kör 0404 och skulle bara behöva byta om jag är sugen på att spela in fler saker samtidigt.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Efter en stunds funderande kom jag fram till att det nog ändå blir en B1 med anledning av cardoidkarakteristisken (valfri stavning), som borde lämpa sig bättre för sång.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bra val, kompletera med den andra och en extra vtb1 senare. Så får du stereoinspelningar.

Edit: Grymt med ack. stereogitarr.
« Senast ändrad: 12.03.2007, 20:25:26 by Zyan »


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
puffskydd kan du göra av en damstrumpa och en bit ståltråd eller liknande, det behöver du inte lägga pengar på!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
cardoidkarakteristisken
cardioidkaraktäristik..   ;)
eller med kardioidkaraktäristik om man ska skriver helt på svädisch
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
En till nybörjarfråga: jag har ju redan ett ljudkort som jag har mina högtalare + subwoofer inkopplade i, det blir inga problem att använda ett ljudkort för inspelning och ett för uppspelning? Det som är installerat nu heter Realtec AC '97.

idf: Tack :)

sixties: Tack för tipset men det blir nog en redig nu, en hundring är inte så mycket när vi talar om de här summorna. Dessutom är jag hopplöst ohändig och skulle antagligen misslyckas med även en så enkel sak.

Zyan: Det låter smart! Hur många micförstärkare kan man koppla in? Det ser ut som två när jag kollar på ljudkortet men det kanske går att mecka om, vad vet jag?



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Zyan: Det låter smart! Hur många micförstärkare kan man koppla in? Det ser ut som två när jag kollar på ljudkortet men det kanske går att mecka om, vad vet jag?

Du har två analoga ingånger, det betyder två kanaler. Alltså, två vtb 1.

Tror dock att det finns 8kanaliga preamps som du kan koppla in digitalt eftersom kortet har både coaxial och optisk ingång. Men det låter jag någon annan svara på.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
En till nybörjarfråga: jag har ju redan ett ljudkort som jag har mina högtalare + subwoofer inkopplade i, det blir inga problem att använda ett ljudkort för inspelning och ett för uppspelning? Det som är installerat nu heter Realtec AC '97.
Det går nog. Vet inte vad du har för inspelningsprogram men du kan ju t ex i Cubase ange E-MU 0404 som ljudkort och i Winamp och andra program ange Realtek AC 97. Men varför ska du göra det? Det är ju bättre att köra allt ljud genom E-MU 0404:an och helt stänga av ditt interna ljudkort i BIOSEN.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Tror dock att det finns 8kanaliga preamps som du kan koppla in digitalt eftersom kortet har både coaxial och optisk ingång. Men det låter jag någon annan svara på.

Adat är 8 kanaler, S/PDIF är endast 2 kanaler.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
En till nybörjarfråga: jag har ju redan ett ljudkort som jag har mina högtalare + subwoofer inkopplade i, det blir inga problem att använda ett ljudkort för inspelning och ett för uppspelning? Det som är installerat nu heter Realtec AC '97.
Det går nog. Vet inte vad du har för inspelningsprogram men du kan ju t ex i Cubase ange E-MU 0404 som ljudkort och i Winamp och andra program ange Realtek AC 97. Men varför ska du göra det? Det är ju bättre att köra allt ljud genom E-MU 0404:an och helt stänga av ditt interna ljudkort i BIOSEN.

För att jag behöver flera utgångar på ljudkortet för att kunna köra in subwoofer och allt, trots det är tre sladdar som åker in nu. Men om det bara är två (kan kolla när jag kommer hem) är det klart att jag kommer köra allt via E-MU.


Utloggad tsmalmbe

För att jag behöver flera utgångar på ljudkortet för att kunna köra in subwoofer och allt, trots det är tre sladdar som åker in nu. Men om det bara är två (kan kolla när jag kommer hem) är det klart att jag kommer köra allt via E-MU.

Observera att ASIO understöder bara ett ljudkort i gången.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
För att jag behöver flera utgångar på ljudkortet för att kunna köra in subwoofer och allt, trots det är tre sladdar som åker in nu. Men om det bara är två (kan kolla när jag kommer hem) är det klart att jag kommer köra allt via E-MU.

Observera att ASIO understöder bara ett ljudkort i gången.
...om det är ASIO single-client, och det är E-MU:s kort... än så länge iaf.

RME har däremot ASIO multi-client och då kan man t.ex. spela in samma ljudkortsingång med ASIO i två skilda program. :)


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
För att jag behöver flera utgångar på ljudkortet för att kunna köra in subwoofer och allt, trots det är tre sladdar som åker in nu. Men om det bara är två (kan kolla när jag kommer hem) är det klart att jag kommer köra allt via E-MU.

Observera att ASIO understöder bara ett ljudkort i gången.
...om det är ASIO single-client, och det är E-MU:s kort... än så länge iaf.

RME har däremot ASIO multi-client och då kan man t.ex. spela in samma ljudkortsingång med ASIO i två skilda program. :)

Heja tyskland!!!
Deras 800 kort rockar hejdlöst ihop med deras ADI 192... RME lieblings!!
a
 :ph34r:


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
nu gick man iofs en bra bit över 4000.-  B)
...men bara lite... :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
En till nybörjarfråga: jag har ju redan ett ljudkort som jag har mina högtalare + subwoofer inkopplade i, det blir inga problem att använda ett ljudkort för inspelning och ett för uppspelning? Det som är installerat nu heter Realtec AC '97.

Jag använder senaste ASIO4ALL och har också ett inbyggt AC '97 utöver mitt E-MU 0404.
I ASIO4ALL har jag aktiverat input på 0404 och output på AC '97, funkar finfint.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
En kompis hade lite ram-minne över vilket innebär att jag inte behöver köpa en hel gigabyte. Bara femtio spänn över gränsen nu ...

aoly: Klockrent :) Karma till dig.



Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Nu är allt beställt. Enda skillnaden blev att tele-kabeln fick bli en längre modell.