Kontrollrummet

En fråga om uppdelning av royalties

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Om två personer gör ett samarbete som går till så att Svante först kommer med t ex ett riff, en ackordföljd, en musikbakgrund eller liknande, och Gertrud sedan skriver en sångmelodi och text till detta, då har Svante ingen "rätt" till själva kompositionen va? Även om han så att säga la grunden? Stimpengarna bör alltså då gå 67% till Gertrud (för musik och text) och 33% till Svante (arrangemang), har jag förstått det rätt då?

Sen kommer Bernhardt och gör en remix. Bernhardt använder sig bara av refrängsången, och gör sedan ett nytt brutalt deathtechnoarrangemang kring det. Låten blir en gigantisk klubbhit i Bromölla som spelar in miljoner varje helg. Stimpengarna går då 67% till Gertrud (för musik och text), 33% till Bernhardt (arrangemang), och inget till Svante, right?

So far so good, men om vi nu tänker oss att Gertrud långt innan remixen ens var påtänkt säger att "äsch vad tusan Svante, vi har ju gjort låten tillsammans. Känns bäst om vi delar 50/50."

Vad händer nu med remixen? Har Svante plötsligt rätt att få några procent på den (typ 16,7%)?

 :ph34r:


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Vet inte hur det är rent regelmässigt, men enligt mina erfarenheter så funkar det lite annorlunda.

Svante och Gretrud kommer troligen överens om att dela 50/50 på musik-delen eftersom det ju inte är självklart att det bara är sångmelodin som är det man ska gå efter. I övrigt har ju Gertrud rätt till hela textdelen. Summa: Gertrud 75% och Svante 25%.

Och när det gäller remixar, så beror det lite på vilken nivå det ligger på. Är det inga storfräsare inblandade görs remixar oftast som "kompisjobb". -Remixaren får creds och kan förhoppningsvis få lite extra exponering, men det är nog ganska så sällsynt att det är några pengar inblandade.
Det andra alternativet är annars att remixaren gör jobbet för en engångsersättning (vilket jag tror är vanligare om det är större namn inblandade).

Eller är det kanske annorlunda i andra genres...?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om två personer gör ett samarbete som går till så att Svante först kommer med t ex ett riff, en ackordföljd, en musikbakgrund eller liknande, och Gertrud sedan skriver en sångmelodi och text till detta, då har Svante ingen "rätt" till själva kompositionen va? Även om han så att säga la grunden? Stimpengarna bör alltså då gå 67% till Gertrud (för musik och text) och 33% till Svante (arrangemang), har jag förstått det rätt då?

Sen kommer Bernhardt och gör en remix. Bernhardt använder sig bara av refrängsången, och gör sedan ett nytt brutalt deathtechnoarrangemang kring det. Låten blir en gigantisk klubbhit i Bromölla som spelar in miljoner varje helg. Stimpengarna går då 67% till Gertrud (för musik och text), 33% till Bernhardt (arrangemang), och inget till Svante, right?

So far so good, men om vi nu tänker oss att Gertrud långt innan remixen ens var påtänkt säger att "äsch vad tusan Svante, vi har ju gjort låten tillsammans. Känns bäst om vi delar 50/50."

Vad händer nu med remixen? Har Svante plötsligt rätt att få några procent på den (typ 16,7%)?

 :ph34r:
Ja, har Svante o Gertrud kommit överens att dela på musiken så blir det så. Men det gäller att de verkligen tecknat ett avtal så det finns reglerat, annars kan det bli krångel. Se annan tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=55.0  :mellow:

Just det där du skriver i början, att trots att Svante egentligen gör hela grunden, så räknas inte det som 'musik', däremot att Gertrud som kommer in o nynnar ovanpå något får hela credden.... <_< är i min värld helunderligt.
Musik betyder för mig ackord, melodier, harmonier - i samklang.
Arr betyder för mig låtens själva uppbyggnad, ordningsföljd, tonartsbyten, rytmik, instrumentering etc.
Text är text.

Känns som att den vedertagna modellen helt är avpassad för melodi/text á la enkel trallpop.
« Senast ändrad: 12.03.2007, 14:31:22 by MrPhil »


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
/tråd kapning/

Hur är det med covers då? Jag tänkte den personen som spelat in covern och får en "hit" med den igen (eller för första gången). Får inte den personen några pengar överhuvudtaget. Jag fattar att det inte blir stimpengar eller royalties men någon form av ersättning måste ju den artisten som spelat in covern få. Det är ju ändå nytolkningen som folk köper och vill höra? Exempelvis Johnny Cash's - Hurt, som blev en mycket större hit än orginalet(tror jag i alla fall). Ja eller hela den skivan som bara är covers. Vad får artisten som gör en sån skiva för ersättning

/slut på korkad fråga/
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Vet inte hur det är rent regelmässigt, men enligt mina erfarenheter så funkar det lite annorlunda.

Svante och Gretrud kommer troligen överens om att dela 50/50 på musik-delen eftersom det ju inte är självklart att det bara är sångmelodin som är det man ska gå efter. I övrigt har ju Gertrud rätt till hela textdelen. Summa: Gertrud 75% och Svante 25%.

Brukar inte arr räknas också? Isåfall borde det ju bli 50/50 om de delar på musikrättigheterna.

MrPhil: Tack för länken! Ska läsa.

Bone: Stimpengar lär det inte bli några förutom om arret kan motivera det (om jag inte har missförstått det helt, om android har rätt så kanske jag har fel där), men han har ju rätten till sin egen inspelning av låten, dvs han får naturligtvis pengar för skivförsäljning t ex, eller om låtarna används i nåt annat sammanhang än vanliga radiospelningar.

Så som jag har förstått det iaf... jag är inte hundra.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Arrangörs-ersättningen tror jag främst används när det gäller just covers/omtolkningar av andras verk, men jag är inte säker.
Fråga STIM?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
/tråd kapning/

den skivan som bara är covers. Vad får artisten som gör en sån skiva för ersättning

/slut på korkad fråga/

Ersättning för sålda skivor.
+ ev nåt för mediaspelandet - har fan glömt om en del av STIM avgiften går till deltagande på en inspelning, eller om det bara är upphovsrättshavare som får.