Kontrollrummet

Kalibrering av VU-mätare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Jag har byggt VU-mätare åt mig. Jag skall användadom vid mastering, som komplement till peak-mätarna  i Finalizern. Nu  undrar jag  hur jag skall kalibrera dem. Jag vet att man talar  om  -20dB signla som skall vara  0 på  VU-mätarna. Men detta fungerar i praktiken bara på signaler för inspelning, då man  behöver headroom i mängder. Kalibrerar jag på detta vis, så ligger mätarna  i botten konstant. Så regeln med -20dB bör slopas. Frågan är, vad för  referensvärde  skall jag använda  istället? Rekommendationer och åsikter?

Lite läsning jag hittat kring ämnet, men inget definitivt:
http://www.soundonsound.com/sos/jun00/articles/metring.htm
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Om jag strävar till -10RMS på mina slutprodukter, så borde jag då ställa in mätarna med en  -10dB referenssignal, right? Då borde Mätarnas nollställe visa mitt mål, och den +5dB mätarna ger som maximum, skulle ge mig ett relativt bra område för att monitorera allt kring -15RMS till -5RMS? Eller är jag helt ute och seglar vilt nu?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
tsmalmbe,

Vad är det för typ av VU-mätare du byggt, är det med lysdioder eller mekaniska instrument med visare ????

Var någonstans skall du ta ut signalen till VU-mätaren, vet du något om nivån och driv-impedansen på detta ställe, är det en obalanserad eller balanserad utgång ???

Några regler för mekaniska VU-instrument av normaltyp. (ej billiga amatörinstrument plockade från kasettbandare eller liknande)

För att instrumentet skall visa 0 dB med påförd sinuston, så måste instrumentet anslutas med ett seriemotstånd på 3,6 kohm.
Om då en sinustone (1 kHz) med en nivå på 1,23 volt, d.v.s. +4 dBu som är en normal studiostandard referens, ansluts före detta seriemotstånd, så kommer VU mätaren att visa exakt 0 dB.

(lysdiods VU har oftast en trimpotentiometer, där det går att ändra ingångskännsligheten, och går då att anpassa till olika signalkällor)

Om du har en lägre nivå från din utgång, och skall använda ett mekaniskt VU-instrument, så måste du bygga ett justerbart förstärkarsteg som driver VU-instrumentet inkl. 3,6 kohms motståndet.
Förövrigt är en drivförstärkare före ett mekaniskt VU att föredra, eftersom dessa instrument tillägger ganska hög distortion, speciellt om inte utgången där du tar signalen är av hög klass.

Det här med digital nivå d.v.s. dBfs kan var svårt att få till att stämma mellan olika generationer av ljudkort och digitalburkar.
Hur många dBfs under under nollan på att digitalinstrument man bör ligga för att få tillräcklig överstyrningsreserv/"headrom" har ändrat sig under åren som vi kört med digital teknik, men prylar från USA typ Protool och liknande fabrikat som tillverkar ljudstudioprylar brukar rekommendera -20 dBfs, och så brukar apparaterna också vara kalibrerade från fabriken.
Men det finns också en Europa standard som "broadcast" utrustning tillverkad för denna delen av världen använder sig av, som ligger något snålare under nollan och som är -14dBsf.
Möjligt att en del tillverkare för ljudkort och omvandlare här i Europa använder sig av denna nivå ????

Den analoga utnivån på ett proffs-ljudkort eller DA-omvandlare skall normalt lämna 1,23v/+4dBu när du lägger en ton på -20 dBfs enligt SMPTE USA standarden eller -14dBfs enligt EBU/Europa standarden, visat på en dBfs "full scale" mätare inne i den digitala miljön.
Men om det är ett semi-pro kort eller omvandlare, som har -10 som analog nivå-referens, så kommer signalen att vara omkring 300 mV (0,3V) istället, d.v.s. 14 dB lägre nivå.

--Bosse
« Senast ändrad: 02.01.2008, 17:15:23 by Bo Hansén »
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nämen ser man på, har en räv som Hansén hittat hit? :D

Varmt välkommen till forumet!

Sorry för OT  :rolleyes: B)


Utloggad tsmalmbe

Vad är det för typ av VU-mätare du byggt, är det med lysdioder eller mekaniska instrument med visare ????

Var någonstans skall du ta ut signalen till VU-mätaren, vet du något om nivån och driv-impedansen på detta ställe, är det en obalanserad eller balanserad utgång ???

Mätarna är analoga VU-mätare, buggda enligt en byggsats från JLM-Audio i Australien (http://www.jlmaudio.com/VU%20Buffer.htm). Jag tar ut signalen från XLR-utgångar (balanserat givetvis) från den analoga utgången på min TC Finalizer. JLM:s mätarkrets är anpassad så att man driver den med balanserad signal. Mätarna kan kalibreras. Finalizern har referenssignaler (sinus 1kHz) på flere olika nivåer enligt vilken jag kan kalibrera.

Den tekniska biten torde alltså vara OK. Eller icke?

Frågan som kvarstår är alltså vilken referensnivå jag borde välja. Eller kanske det kvarstår ännu flere frågor som jag inte ens förstått?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
Nu har jag inte läst DIY artikeln så noga, men VU-buffern verkar vara för ett "semi-pro" instrument, d.v.s. ett dc uA instrument, och inte ett normalt VU med 3,6 kohms motståndet jag pratade om tidigare.

Men i alla fall, försök med följande:
Lägg en 1 kHz sinus ton (kanske finns som en "plugg-in" i ditt hårdisksystem) och så du drar på nivå så din mätare på skärmen eller TC Finalizer:n (utan kompremering/limitering aktiv) visar -20 dBfs.
Nu skall du justera trimmpotentiometern på din VU-buffer, så att VU-mätaren visar 0 dB.

I detta fallet har du nu kalibrerat din digital referens "nolla" som troligt vis ligger på -20 dBfs tillsammans med den analoga VU-mätaren som skall ha sin referens "nolla" på 0 dB/VU, för att du skall praktiskt kunna läsa VU-mätarens utslag.
Har du din referens nere vid -10 dB/VU, så är det svårt att få en användbar nivå på ett mekansiskt instrument, eftersom du ligger för långt ner i början på skalan.

När du spelar transientrik musik istället för sinus ton så kommer du att upptäcka att digitalmätaren visar högre nivå än det "mekaniska" VU-instrumentet, detta beror på att LED-VU/PPM är snabbare än gammla VU-mätare, så detta är helt normalt.
Den perfekta mixen är om du får både LED och mekansika VU-mätarna att hålla sig omkring sina referenspunkter, d.v.s. -20 dBfs respektive 0 dB/VU, då har du bra koll på både transienterna och genomsnittsnivån i din mixning.
Men troligtvis så kommer LED/skärm instrumenten att ligga övervägande högre i nivå gämfört med dom analoga VU-mätarna, då det är svårt att få dessa två personligheter att sammas.
« Senast ändrad: 02.01.2008, 23:24:29 by Bo Hansén »
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad tsmalmbe

Tyvärr fungerar inte -20 vi mastering överhuvudtaget. Mätarna  ligger i botten hela  tiden. -20 är referensnivån man brukar använda vid inspelning då man  behöver headroom. I masteringskedet finns  ju  ingen headroom mera (lite karrikerat, men ditåt).

Jag skall prova på -10 under en session, det är det bästa jag kan hitta på, enligt min tidigare logik.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
Jodå, när det gäller mastering och digitalnivåer, så är det bara att lyfta på kepsen och bocka sig artigt när Bob katz, Roger Nichols och grabbarna delar med sig av sina erfarenheter.

Det är bara att läsa och lära, så mycket bättre informationskälla är nog svårt att hitta, det som dessa grabbar inte kan om digitalmastering, det kan nog ingen annan heller.

PS! är det min gamle vän Ake E. som hittat hit, eller är det en annan Ake ???

Bosse H.
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad tsmalmbe

Jeps, K-systemet är bekant för mig. Det är en fin ideologi, men nu vill jag inte ställa mina mätare enligt K just denna gång.

Bra artikel, trots att mycket av det står i Bob's bok.

edit:

Alltså, jag har behovet av att kunna göra dödsmangling och konservativ mastering, utan att omkalibrera, och då är alltså -20 inte dugligt. Detta är alltså motiveringen.
« Senast ändrad: 02.01.2008, 23:14:42 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
.

PS! är det min gamle vän Ake E. som hittat hit, eller är det en annan Ake ???

Bosse H.

Tyvärr jag är en annan.

Åke


Utloggad tsmalmbe

Skall följa upp detta så till vida att jag enligt empiriska tester kommit fram till att den rätta nivån vid mastering är -6dB. Alltså så att jag kalibrerar VU-mätarnas 0-nivå till -6dB 1kHz sinusvåg. Detta ger ett trevligt arbetsområde på sådant sätt att nivåer över 0 i praktiken betyder att de är på gränsen till förstörelse, och att en nivå på måtarna kring -3 är relativt hyfsat. Inget onödigt dansande på mätarna, utan arbetsområdet är lugnt och inte alls nervöst. Detta bero förstås på att dynamiken är mycket begränsad, men det är ju en realitet jag vill leva med.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.