Kontrollrummet

Låsbara stämskruvar - räcker inte?? // Också en fråga om rostfritt/nickel....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har bytt ut stämskruvarna på min Ibanez SA-260 till låsbara. Ni vet, den där sorten man trär igenom strängen och sedan fixar med en låsskruv undertill. På detta sätt slipper man linda strängen en massa varv innan den har rätt stämning.

Hur som helst....

Trodde i min enfald att jag skulle kunna använda svajet efter detta ingrepp, men icke... Även om jag bara använder det för ett lätt vibrato så stämmer skiten om sig.

Några bra tips? Är det ens lönt att tex. byta sadel etc.... Eller är det Floyd Rose som gäller?  :(

En sådan här mackapär är det jag har:

« Senast ändrad: 03.06.2008, 00:00:40 by Wernborg »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
oftast är anledningen till att instrument tappar stämningen när man svajar att strängen inte kan glida tillräckligt i sadeln. en grej jag brukar göra är att dra i lite blyerts med en 0.5 stiftpenna. det gör att strängen glider bättre, och klarar av att hålla stämningen. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Annars kanske det kan vara att fjädern som håller emot svajen inte håller sig stabilt i samma läge. Eller dåliga strängar.

Det borde gå att svaja utan låsta strängar tycker jag. Min Jazzmaster kan man bända på rätt bra med utan att det stämmer ur sig.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Annars kanske det kan vara att fjädern som håller emot svajen inte håller sig stabilt i samma läge. Eller dåliga strängar.

Det borde gå att svaja utan låsta strängar tycker jag. Min Jazzmaster kan man bända på rätt bra med utan att det stämmer ur sig.
mina plankor och burkar håller stämningen. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fjädern borde det inte vara. Hyfsat ny gitarr ju, men man vet aldrig.

Blyertsstift ska testas.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Vilken snygg gitarr!  :)
Jag använder svajet väldigt friskt på min Am standard stratocaster och har ställt in svajet så att det går att svaja mycket åt båda hållen. Den håller stämningen perfekt även vid feta divebombs mm.
När jag byter strängar så ser jag till att doppa en tandpetare i tunn symaskinsolja och applicerar litegrann på alla ställen där strängen får kontakt. I skåran på stallsadeln, i sadeln samt under strängträdet som pressar ner strängen. Dessutom skrapar jag ner lite bly med en kniv från en blyertspenna ner i sadelskåran. Jag ser även till att strängarna är ordentligt strechade.
Jag har iof bytt till låsbara schallerstämskruvar, mest för bekvämlighet, men även innan bytet så fungerade svajet felfritt.
Ditt svaj påminner ju om ett strata standardstall, antar att det har fjädrar på baksidan?
Prova dessa knep och se om det fungerar. Lyssna efter ljud som kan uppstå då strängen fastnar i nån kontaktpunkt när svajet används.
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vilken snygg gitarr!  :)
Jag använder svajet väldigt friskt på min Am standard stratocaster och har ställt in svajet så att det går att svaja mycket åt båda hållen. Den håller stämningen perfekt även vid feta divebombs mm.
När jag byter strängar så ser jag till att doppa en tandpetare i tunn symaskinsolja och applicerar litegrann på alla ställen där strängen får kontakt. I skåran på stallsadeln, i sadeln samt under strängträdet som pressar ner strängen. Dessutom skrapar jag ner lite bly med en kniv från en blyertspenna ner i sadelskåran. Jag ser även till att strängarna är ordentligt strechade.
Jag har iof bytt till låsbara schallerstämskruvar, mest för bekvämlighet, men även innan bytet så fungerade svajet felfritt.
Ditt svaj påminner ju om ett strata standardstall, antar att det har fjädrar på baksidan?
Prova dessa knep och se om det fungerar. Lyssna efter ljud som kan uppstå då strängen fastnar i nån kontaktpunkt när svajet används.

Tack för tipsen.

Ja, modell stratocaster på det stallet ja.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har förresten fixerat stallet på min Strata också. Kanske dags för den att bekänna färg också med ovan nämnda tips.  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
OT

Med denna uppenbara stallfixering kan jag rekommendera solvalla.

f-låt.

/OT
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
 :lol: :lol: :lol:
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Hej!

Jag har haft ett par liknande problem genom åren. Tipsen ovan (blyerts, olja, fjädrar, rätt strängar) är bra, men det finns en kritisk punkt till:

Ditt svaj hänger på två skruvar (alltså de som syns på bilden), och anläggningsytan mellan skruv och svaj är liiiten och ska palla 80-100 kg, och måste vara knivskarp. Det har hänt mig att skruvarna och/eller godset i själva svajet faktiskt har "ätits upp" och det behövs inte så mycket för att svajet då ska få fler än ett oönskat "viloläge" med sura toner som följd.

Om det är detta problem du har, så måste du byta den slitna delen. I bästa fall skruvarna, i värsta fall hela svajet.

Om du vill kolla detta så måste du stränga av gitarren först.

Du får (gud förbjude :rolleyes:) ALDRIG skruva på dessa två skruvar när de är under belastning.

Hoppas det ordnar sig!
tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack Vallhagen. Bra tips. Kollar det också när jag ser över resten.  :)

Vad i h-te är nu strängarna jag köpte. Kan dom va i den flyttlådan.... nähä.... nån av dom andra 20 då. Grrrrr.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ja jäklar dessa svajjproblem. Fy fan vad gött det var när man köpte sig sin Les Paul och slapp tänka på det mer.
Det sjuka är att jag ibland fortfarande, efter kanske 6 års tid, sträcker mig efter, den icke-existerande, svajjarmen i svaga stunder. Skadad för livet?


DåligtGehör

  • Gäst
Jag bestämde mig tidigt för att inte svaja. Inga svajgitarrer tack.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag bestämde mig tidigt för att inte svaja. Inga svajgitarrer tack.

Jag med. Fixerade stratans svaj och jazzburken har ju inget. Men efter att ha blivit med Ibanez för några år sedan så har jag blivit lite svajjig.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja jäklar dessa svajjproblem. Fy fan vad gött det var när man köpte sig sin Les Paul och slapp tänka på det mer.
Det sjuka är att jag ibland fortfarande, efter kanske 6 års tid, sträcker mig efter, den icke-existerande, svajjarmen i svaga stunder. Skadad för livet?

Fantomskada? :P


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
"Hej Doktorn. Jag lider av fantomsvajarm. Snälla hjälp mig!"


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej igen.

Alla fina tips hjälpte.

Har gjort följande:

  • Bytt strängar
  • Rensat sadlar från eventuellt böös
  • Blyertsat i spåren
  • Olja alla beröringspunkter

Funkar riktigt bra nu.  :D :D :D
Bara tunna E som inte håller stämningen vid lite djupare svajningar. Får kanske utöka skåran något vid nästa strängbyte? Eller nåt annat tips där?

Tack alla  :wub:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Hej igen.

Alla fina tips hjälpte.

Har gjort följande:

  • Bytt strängar
  • Rensat sadlar från eventuellt böös
  • Blyertsat i spåren
  • Olja alla beröringspunkter

Funkar riktigt bra nu.  :D :D :D
Bara tunna E som inte håller stämningen vid lite djupare svajningar. Får kanske utöka skåran något vid nästa strängbyte? Eller nåt annat tips där?

Tack alla  :wub:
slipa för guds skull inte för mycket bara!!!! då kommer strängen glappa istället...!!
skaffa lämplig/lämpliga filar och slipa försiktigt.. och i värsta fall kan du byta sadel, men det är lite pill.. jag brukar ha som vana att byta sadel och slipa den för den specifika strängtjockleken när jag får hem ett instrument som ska lagas. helt enkelt för attden blir sliten till slut. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Största problemet tror jag var en massa avlagringar från slitna strängar i stallets sadlar. Fullt med yttepyttesmå metalldelar där.

Har nog bytt strängar för sällan. Sen man blev hemmamusiker utan stadigt band har jag börjat snåla på strängar. Skärpning!! :angry:


 :D


DåligtGehör

  • Gäst
Största problemet tror jag var en massa avlagringar från slitna strängar i stallets sadlar. Fullt med yttepyttesmå metalldelar där.

Har nog bytt strängar för sällan. Sen man blev hemmamusiker utan stadigt band har jag börjat snåla på strängar. Skärpning!! :angry:


 :D

Så om du blir hemmaman så börjar du snåla på..?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Största problemet tror jag var en massa avlagringar från slitna strängar i stallets sadlar. Fullt med yttepyttesmå metalldelar där.

Har nog bytt strängar för sällan. Sen man blev hemmamusiker utan stadigt band har jag börjat snåla på strängar. Skärpning!! :angry:


 :D

Så om du blir hemmaman så börjar du snåla på..?

Industribarsmat


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Kul att svajet fungerar fint nu!  :)
Har du tillämpat smörjningsblyertsskrapstränby tarböösrensmetoden på din stratocaster än?

IDF, hur kollar man om sadeln är utsliten (det hörs nog kanske), man kanske måste ha små linjaler för att mäta det? 
Den borde ta endel stryk pga allt svajande, men efter elva år låter det fortfarande fint.
Slitaget gäller även knivpunkten på svajet, men jag byter inget, sålänge som det låter bra.
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Kul att svajet fungerar fint nu!  :)
Har du tillämpat smörjningsblyertsskrapstränby tarböösrensmetoden på din stratocaster än?

IDF, hur kollar man om sadeln är utsliten (det hörs nog kanske), man kanske måste ha små linjaler för att mäta det? 
Den borde ta endel stryk pga allt svajande, men efter elva år låter det fortfarande fint.
Slitaget gäller även knivpunkten på svajet, men jag byter inget, sålänge som det låter bra.
man hör när det är dags.. ;)
man kan säga såhär. är det såpass slitet att man hör det, så är det sannerligen dags att byta.
om strängarna inte ligger bra i sadeln kan det vara värt att byta med. en sadel i plast (om man vill ha det) kostar mellan 10-25 kr, beroende på vart man köper det. jag köper av en pianoreparatörr som jag handlat mkt hos och får därför bra priser!
det är inte heller så svårt att bygga en egen sadel i aluminium eller stål heller för den delen. bara lite pilligt!

när jag får in instrument för reparation och uppfräschning så brukar jag ta halsen och sadeln först och se hur mkt slitet det är på dessa delar, oftast blir det bandslipning, bandstavsslipning och sadelbyte det enda man behöver göra om instrumentet är slitet. i vissa fall vill folk ha halsarna omlackade alt oljade/omoljade!! det tar lite längre tid, men då får man i princip en ny hals också!!

när det gäller stall så ger ju även olika stall olika ljud, om man kan komma dit med. på en rätt ny gitarr som wernis har på bild, så är oftast inte stallen den felande länken, utan fjädrarna på baksidan. olika hårdhet i dom gör att det inte låter bra, känns bra och ser bra ut.
en kompis till mig hade en gammal strata kopia och där stod mer eller mindre stallet rakt upp. vilket det definitivt inte ska göra. stallet i sig var helt ok, men fjädrarna var bajs. fjädrarna ser även till att bidra med resonans i kroppen. och om man lirar vväldigt hård musik och inte vill ha ngn efterklang på gitarren (dimebags kompljud, meshuggahs kompljud etc) så kan man dämpa fjädrarna en aning med en bit tejp om man är ute efter det soundet!! jag hade två feta gaffabitar på min gamla punkgitarr. :)

men självklart är det alltid känslan på gitarren och utseendet som är det primära. ljudet kan man styra upp i efterhand med annan mekanik och elektronik. och om man vill, en exakt likadan kropp eller hals, fast i annat träslag. :) i do it all.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att svajet fungerar fint nu!  :)
Har du tillämpat smörjningsblyertsskrapstränby tarböösrensmetoden på din stratocaster än?

 :D

Nu har jag det. Den blev bra den med. Är ju rena julafton här. Har ju inte gjort nånting med den och den är ju trots allt 15 år gammal så den hinner ju samlas en del skit på den tiden. Tack vare min okunskap så har den mest legat nerbäddad dom fem senaste åren.

Däremot.... kan blyertstricket påverka tonen på nåt sätt? Tycker den är ganska stum på nåt sätt på dom ospunna strängarna E B och G. Dock enbart känslan, elektriskt låter det som vanligt. I musikaffären tipsade dom att köra rostfria strängar till singlecoil-gitarrer. Har ju alltid kört nickel tidigare. Kan detta påverka känslan på dom strängarna tro. Nån som jämfört nyligen?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Däremot.... kan blyertstricket påverka tonen på nåt sätt? Tycker den är ganska stum på nåt sätt på dom ospunna strängarna E B och G. Dock enbart känslan, elektriskt låter det som vanligt. I musikaffären tipsade dom att köra rostfria strängar till singlecoil-gitarrer. Har ju alltid kört nickel tidigare. Kan detta påverka känslan på dom strängarna tro. Nån som jämfört nyligen?

Boink.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jag bestämde mig tidigt för att inte svaja. Inga svajgitarrer tack.

Själv hängde jag av mig det där med svajstall för länge sen. Enda svajet jag nöjer mig med idag är när jag går hem från krogen full av öl. :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Ni pratar om hur svajet mår på typ Fender guror.
Min Squier strata är sen ett antal år tillbaka utrustad med en översadel av grafit.
Detta gjorde underverk med stämningen i samband med "mjukt" svajjande.
Våldsamt attackerande av svajjet tendera att få gitarren "out of tune" men det enkla svajjet funkar.
Har för mig att grafit-sadeln gick på c:a 80:- vilket för mig var helt okej med tanke på resultatet.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Egentligen är Flyd Rose (typ) låsbart stall enda sättet att hindra stora omstämningar med mycket svajande. Men då får man helt andra icke önskvärda effekter som sustainförlust och borttappad ton. Förutom att det ser ut som om man har en slalomskidbindning på gitarren...

Ett par tips som faktiskt funkat för mig för att hålla en strata hjälpligt stämd med flitigt svajjande.

1. Låsbara stämskruvar (som sagts innan)
2. Äkta bensadel - inte plast! Alternativt grafit men det påverkar tonen (lite brightare). Sen kan man köra blyertspennan.
3. Löd strängarna nere vid kulan hela vägen upp där strängen tvinnas ihop. Det hindrar strängen från att glida här. Värm ordentligt och i rikligt med tenn men inte så det klumpar sig. Det hjälper massor.
4. Speltips. När du gjort ett "dyk" gör ett snabbt "motryck" åt andra hållet för att dra upp strängarna igen. Det brukar gå till sig då.
5. Kolla stallet och känn efter med fingrarna om det finns "grader" där strängarna ligger an. Om det gör det - slipa FÖRSIKTIGT av graderna med lite smärgelduk.

Men...

Kom i håg att close enough for Rock n' Roll verkligen gäller när du svajjar mycket. Det finns inte att en gitarr helt går tillbaka till 100 stämd om man leker Steve Vai. Det gör inte ens Steve Vais gitarr.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja jäklar dessa svajjproblem. Fy fan vad gött det var när man köpte sig sin Les Paul och slapp tänka på det mer.
Det sjuka är att jag ibland fortfarande, efter kanske 6 års tid, sträcker mig efter, den icke-existerande, svajjarmen i svaga stunder. Skadad för livet?

He, he, ja så där var det för mig med när jag övergav flytande stall till fast. ^_^ Tar tid få ur sig det. Ungefär som när man slutade röka och under lång tid kändes som nåt som saknades när man inte hade cancerpinne mellan fingrarna.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Egentligen är Flyd Rose (typ) låsbart stall enda sättet att hindra stora omstämningar med mycket svajande. Men då får man helt andra icke önskvärda effekter som sustainförlust och borttappad ton. Förutom att det ser ut som om man har en slalomskidbindning på gitarren...

Inte alls om den är bra inställd. Tror nog inte Steve Vai skulle köra med FR om så var fallet. Men då får man lämna in den till ett proffs.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Egentligen är Flyd Rose (typ) låsbart stall enda sättet att hindra stora omstämningar med mycket svajande. Men då får man helt andra icke önskvärda effekter som sustainförlust och borttappad ton. Förutom att det ser ut som om man har en slalomskidbindning på gitarren...

Inte alls om den är bra inställd. Tror nog inte Steve Vai skulle köra med FR om så var fallet.

det gör han inte häller, han kör väl ibanez edge stall...


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


det gör han inte häller, han kör väl ibanez edge stall...

Jaså? Ja det kanske han gör nu för tiden men tidigare har det i alla fall varit med FR-stall. Men det är strunt samma vilket. Det var inte poängen i alla fall utan att det går få bra sustain med flytande stall utan någon förlust.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Verkar som bra förslag i tråden, får kolla det själv nästa gång jag byter strängar på min std am deluxe strata fr -99
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531