Kul att svajet fungerar fint nu! 
Har du tillämpat smörjningsblyertsskrapstränby tarböösrensmetoden på din stratocaster än?
IDF, hur kollar man om sadeln är utsliten (det hörs nog kanske), man kanske måste ha små linjaler för att mäta det?
Den borde ta endel stryk pga allt svajande, men efter elva år låter det fortfarande fint.
Slitaget gäller även knivpunkten på svajet, men jag byter inget, sålänge som det låter bra.
man hör när det är dags..

man kan säga såhär. är det såpass slitet att man hör det, så är det sannerligen dags att byta.
om strängarna inte ligger bra i sadeln kan det vara värt att byta med. en sadel i plast (om man vill ha det) kostar mellan 10-25 kr, beroende på vart man köper det. jag köper av en pianoreparatörr som jag handlat mkt hos och får därför bra priser!
det är inte heller så svårt att bygga en egen sadel i aluminium eller stål heller för den delen. bara lite pilligt!
när jag får in instrument för reparation och uppfräschning så brukar jag ta halsen och sadeln först och se hur mkt slitet det är på dessa delar, oftast blir det bandslipning, bandstavsslipning och sadelbyte det enda man behöver göra om instrumentet är slitet. i vissa fall vill folk ha halsarna omlackade alt oljade/omoljade!! det tar lite längre tid, men då får man i princip en ny hals också!!
när det gäller stall så ger ju även olika stall olika ljud, om man kan komma dit med. på en rätt ny gitarr som wernis har på bild, så är oftast inte stallen den felande länken, utan fjädrarna på baksidan. olika hårdhet i dom gör att det inte låter bra, känns bra och ser bra ut.
en kompis till mig hade en gammal strata kopia och där stod mer eller mindre stallet rakt upp. vilket det definitivt inte ska göra. stallet i sig var helt ok, men fjädrarna var bajs. fjädrarna ser även till att bidra med resonans i kroppen. och om man lirar vväldigt hård musik och inte vill ha ngn efterklang på gitarren (dimebags kompljud, meshuggahs kompljud etc) så kan man dämpa fjädrarna en aning med en bit tejp om man är ute efter det soundet!! jag hade två feta gaffabitar på min gamla punkgitarr.

men självklart är det alltid känslan på gitarren och utseendet som är det primära. ljudet kan man styra upp i efterhand med annan mekanik och elektronik. och om man vill, en exakt likadan kropp eller hals, fast i annat träslag.

i do it all..