Kontrollrummet

Mitt studiobordsbygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

(Flyttar över min tråd från andra forumet hit innan den tappas bort.)

Planerar att bygga en studiobänk, lite type denna:

Joas bänk som jag tänkta rippa av

NÅja, jag har bestämt materialet - det blir MDF. Faner (eller plywood som det kanske kallas?) var alltför dyrt, skillnaden ungefär det dubbla i m2-priser. Så idag var jag till MDF-butiken och beställde en del skivor åt mig. Bordsskivan blir 22mm och rackskåpena blir 16mm.

Men hur skall jag ytbehandla MDF:en? Lackera? Fungerar, men blir inte så snyggt kanske? Måla med oljefär kunde man också, men blir det amatörmässigt att se ut? Vitt är jag inte intresserad av.

Några andra goda MDF-råd eller byggråd?

---
MDF-affären sa åt mig att man MÅSTE undvika vattenlöslig färg. Är vi överens om detta?
---
För att ännu tala om "vattenfärgerna": orsaken till att vattenbaserade färger var ett stort no-no var enligt affären det att vattnet drar in i MDF-skivan och skivan sväller upp. De demonostrerade en vattenskadad skiva - not nice.
---
Jag skall använda lacknaftabaserad färg, och troligen måla skiten svart. Så blir det för så har ni sagt.

Jag tänkte skivan skulle bli 230cm. Med 4 ben. Och i stil med bilden ovan. Kommer den att bångna under tyngden, vad tror ni? MDF-affären ville säga att den sku klara 40 kilo utan bångn-effekt, men det låter väldigt mycket? Skall man tro det?
---





---
Skivan är 230x100. Fyrkantiga boxarna kommer under bordet, vilket torde ge tillräckligt stöd. I teorin får jag 46 unitar in, men det lär bli teoretiskt. Hittils har jag köpt kring 9m2 MDF. Bordsskivan är 22mm, resten 16mm. Kostnaden för 22mm är 25€/m2 och för 16mm är det 18€/m2.

Problemet nu är placeringen av monitorerna så jag inte får onödiga reflektioner. På bordsmodulerna går det inte, för det är för högt.. vilket jag inser nu.
---
 Thomanns inköpslista ser ut som följande:

ADAM HALL 6150 Rackschiene 6,60 39,60 EUR
ADAM HALL 5650 0,21 10,50 EUR
ADAM HALL 5621 0,09 4,50 EUR
ADAM HALL 5417B RACK SCHRAUBE 0,21 10,50 EUR

...plus några långa kablar som räcker från ena sidan av bordet till andra för att få ordning på patchbayen.
---
 Fötterna blir såna (från IKEA):

---



---
Blir lite problematiskt nu. TFT:na tar 90cm i utrymme, och mina monitorer f år jag knappt in bredvid dem. Och då är de ganska nära väggarna på modulerna på bordet. Jag är ganska orolig för reflektioner och kamfilter just nu... Till en början har jag dock bara 1 st TFT (bara affären nu snart kunde få fram ens 1 st.....), så man får se med monitorplaceringen.

Det enda rätta skulle väl ha varit att inte bygga så höga moduler, och ha monitorerna därpå.

Att sänka in TFT:na i skivan blirtroligen aktuellt, bra påpekat! Det räcker ju där att klippa ur en del av bakändan av bordet, och lägga en hylla ungefär 10cm neråt. Då har man TFT:n på ungefär bordsnivå + 5cm, vilket säkert är passligt.

Kommentarer och goda råd?
---



---
Monitorerna kanske blir på modulerna, riktade neråt. Är det en totalt förkastlig tanke?
---
Räknar med att använda modulerna på bordet, och ena under bordet till rackgrejer. Tänker ge lite mera luftutrymme också, så det blir några "mellanplåtar" här och där. I högra undre modulen kan det vara att datorn blir. Kan dock vara att det blir en separat datamodul ännu (har material till det). Får se.

Snyggast skulle väl ha varit att lämna påbordsmodulerna 3 unitar lägre, och ha monitererna på dem. Men gjort är gjort, och det här märkte jag först vid provsittningen. Nu ids jaginte kapa modulerna mera. De är limmade med tappar och sen skruvade ihop. Hållbart, men icke modifierbart numera.

Nu är det att leva med negativ vinkel har jag på känn.

Har ett pyttekeyboard som troligen kunde rymmas på bordet (mellan datakeyboarden och TFT:n blir det ju vådligt med utrymme fritt. Men sen har jag ju min A-50:a som jag egentligen använder. Så kanske nån annan kontrollpad kommer att hitta sin plats på bordet.

Nåja, imorgon blir det val av målfärg, slipning och fastsättning av fötter. Eller nåt ditåt
---
Har börjar grundmåla med Sadolins alkydfärg som grundmålning.
---
Nu funderar jag om man kan få ett bra målresultat utan sprutmålning? Grundmålning - OK, pensel och rulle fungerar men sen då? För att få en fin och glansing yta? Har nog kompressor och pistol, men då måste jag transportera hela skitet till målstället, och åka iväg dit och måla. En jävla massa besvär, men skulle det vara värt det?
---
Målade grundfärg med pensel, och det blev bögigt skit resultat. Rullande fungerade mycket bättre. Blandade en del lacknafta i färgen före jag började, men intressant tanke med linoljan.

Är inte så säker på det där med pensel, men det blir att göra en par övningsdrag på mina överlops bitar med olika verktyg.
---
Jag tycker penseln ger ränder. Massor av ränder. Kanske en pensel som lämpar sig för lack, och en ordentligt utspädd målning? Anyway, MDF:n drar ju i nte direkt i sig nånting, framförallt nu då den är grundmålad. Allt blir på ytan. Första lagret riktig färg rullades ut på bordsskivan idag, och resultatet blev överraskande jämnt. Inte som melaninskiva försås, men relativt jämnt. 1-2 lager till, och så kanske lacken. Kanske.

Inge mera bilder idag, min andra färg var ett fiasko, så jag avbröt jobbet. Ny "safe play" färg imorgon - svart.
---












---











---





---
Argosy hörde jag om först under bygget smile.gif. De små felena i finishen blir mindre och mindre synliga ju mera crap man hänger upp på bordet. Så jag börjar så småningom vara tillfreds med resultatet. Beställde en skärm till igår, hoppas på att få den nästa vecka eller så.

Javisst, högtalarfötterna kommer nog under högtalarna, bara jag skulle hitta 3/8" bult nånstans så jag sku få dom fastsatta...


---
OK, jag förstår kablaget. Det planerades lite dåligt, men det går att göra efteråt. Jag har nu löst det genom att fästa 3 "portar" (tänk er krocketportat i miniatyr) under bordsskivan. Där har jag fört igenom alla kablar från ena sidan till den andra. Ligger man på golvet (vilket inte är helt uteslutet ju) ser man kablarna. Det hade jag tänkt lösa så att jag fäster en 100x15 MDF skiva på ländgen framför dehär krockettportarna, då skulle inte kablarna synas, bara denna "frontskiva" där under.

I princip har jag inte en enda kabel liggande på golvet numera.

Datorn är i en skild modul på hjul, så där får man vara färdig på lite kablar som måste vara lösare. Men det underlättar upprätthållande och grejande med datorn också.
---























---
Jag har inte gjort nån helhetsomfattande kostnadssammanfattning, men jag tror vi kan komma tillräckligt nära. Priserna är alltså på material, inte verktyg.

MDF (~9m2): 170€
Målning, penslar etc. : 170€
Rackskenor + tillbehör: 50€
Beslag mm.: 60€
Tillbehör, skruvar etc: 30€

Circum 450€-500€ för hela skräpet alltså. En del material blir det ju över, vilket man antingen kan räkna som en kostnad eller en resurs. Och som sagt, en hel del verktyg måsta man ju ha också.

Till detta tillkommer nya kablar pga. längre avstånd och nya skarvsladdar för elektricitet. Men det är ju inte direkta kostnader. Som inte heller de nya TFT:na.. som ju tillkom lite sådär på ett hörn av projektet..
---
Tack, det har fungerat bra. Vinklingen mellan övre modulerna kunde ha varit större för bättre sikt till apparaterna, men å andra sidan skulle man ha förlorat mycket bordsutrymme då också.. Jag var också orolig över huruvida man skulle klara av att byta ut apparaterna när dom äntligen är fasti bordet (kablage), men genom att lämna "hål" (utfyllnadssskivor) kring patchbayen har det löst sig galant.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
trevligt och snyggt..  :wub:
men skedde inte detta arbete i somras? har för mig det??  :unsure:
som sagt.. skitsnyggt och ser ytterst välgjort ut!!  :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Jaja, detta var förra sommarens projekt. Men som en inspirationstråd ville jag inte att den skulle tappas  bort. Jag  satte ut en del jobb på att skriva ner "min dagbok" och ta bilder också. Hoppas nån har nytta av den här!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ahh..grymt.. kan passa på att mecka fram bilderna för min flytt mellan rummen.. :) ska inte bryta din tråd bara..!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Utloggad zigbee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Riktigt schysst o snyggt. Bra val av färg också.

Har du planterat gräs o blommor i sångbåset?  :lol:



Utloggad tsmalmbe

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Riktigt snyggt, önskar att man kunde göra något liknande. Bra jobbat och dokumenterat! Kul läsning.


DåligtGehör

  • Gäst
Det har inte så mycket med själva bygget at göra, men skall det föreställa på skissen att även fönstret är dämpat? Det ser inte så ut om man tittar på bilderna. Behövs inte det?


Utloggad tsmalmbe

fönstret har rullgardin och sen en flyttbar diffusor jag lägger framför, inget annat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Mkt nice... indeeed...

Ingick katten i planerna, eller var det bara en slaggprodukt efter kontruktionen?:)

Han/hon gillade ju att posa iaf... är med på flera bilder... B)

Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad tsmalmbe

Ingick katten i planerna, eller var det bara en slaggprodukt efter kontruktionen?:)
Han/hon gillade ju att posa iaf... är med på flera bilder... B)

Det är totalt omöjligt att göra något utan att katterna (3 st) konstant inspekterar jobbet som utförs :) På gott och på ont.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Ingick katten i planerna, eller var det bara en slaggprodukt efter kontruktionen?:)
Han/hon gillade ju att posa iaf... är med på flera bilder... B)

Det är totalt omöjligt att göra något utan att katterna (3 st) konstant inspekterar jobbet som utförs :) På gott och på ont.

Du har 3 st projektledare mao (som övervakar allt du gör OCH är i vägen samtidigt)?
precis som i det vardagliga livet :)
« Senast ändrad: 25.07.2007, 01:58:00 by HMP »
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Även katter ger PLF!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad cromonic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Grymt som fasen, nu fick man lite inspiration :)
Glad amatör.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag tar tag i en något gammal tråd här... (sorry)


Först och främst: snyggt jobbat tsmalmbe!

Jag funderar på att bygga ett eget bord för hemma/projekt-studion och tänkte fråga om du använde dig av Sketchup eller något annat behändigt program för att rita möbeln. Du kanske har lite tips på inspirationskällor eller bra sidor att läsa när det gäller bygge av möbler.

Jag vore jättetacksam för lite info.
www.akoume.com


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
http://www.argosyconsole.com/
Argosy är en av mina favoriter. hade tankar om att bygga en möbel nu till våren där jag kunde sänka ner min mixer och ha dubbla rack på sidorna, men nu blev det plötsligt intressant med ett nytt mixerbord som är ungefär dubbla storleken, så jag hänger lite på kanten. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Jag funderar på att bygga ett eget bord för hemma/projekt-studion och tänkte fråga om du använde dig av Sketchup eller något annat behändigt program för att rita möbeln.

Nej, inget sketchup, jag kan inte med det så bra. Det blev rutpapper och måttband, och pappmodeller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok, tackar för tipsen!

Jag är fortfarande intresserad av något program (nåt CAD-liknande antar jag då) som skulle kunna underlätta designarbetet av en studiomöbel.
www.akoume.com


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Ok, tackar för tipsen!

Jag är fortfarande intresserad av något program (nåt CAD-liknande antar jag då) som skulle kunna underlätta designarbetet av en studiomöbel.

Tjena Giannis! Har själv tänkt att bygga ett enklare studioskrivbord efter sommaren och tänkte då rita upp det i ett 3D-program först och få ut alla mått färdigt på en ritning. I skolan jobbar vi med ett CAD-program som heter Solid Edge (inte med kommandon som med Autocad utan med menyer) Enkelt men kraftfullt program. Är huvudsakligen tänkt till maskinindustrin men kan såklart användas till allt möjligt. Programmet kostar väl en slant antar jag, annars finns det andra program och kanske någon gratisversion, har inte hittat någon själv dock. Annars skulle jag kunna hjälpa dig om du gav mig alla mått. Såhär ser Solid Edge ut iaf:



Går som sagt att göra mer avancerade modeller.


samt utförliga ritningar:



Edit: Hittade en 30 dagars version av senaste versionen här. Om du bara vill testa det eller vill försöka hinna lära dig det och designa din studiomöbel på 30dgr.  :D Annars kanske någon annan här vet något gratis program för detta. Lycka till iaf.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 09.05.2008, 17:57:50 by Memphis »


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Ok, tackar för tipsen!

Jag är fortfarande intresserad av något program (nåt CAD-liknande antar jag då) som skulle kunna underlätta designarbetet av en studiomöbel.

Google SketchUp är gratis och svinenkelt! bara att ladda hem...
a
 :ph34r:


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Wow, kul med katten o kasettdäcket (hmm är det 2 s i kassettdäck, det var ett tag sen man använda ordet?)   :D
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531