Kontrollrummet

Spåntråd festival 82

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 8 482
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
81 blev inställt pga inga deltagare.
Vi gör ett nytt försök.

Kom med förslag på ämne.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Antal inlägg: 13 276
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Grunge :D

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Antal inlägg: 6 705
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Irländsk folkmusik...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad 91:an

• List-etta
    • Antal inlägg: 921
    • Visa profil
Att ha en genre som tema känner jag skrämmer bort om man inte har en relation till den. Vi har ju haft så många teman så det är onekligen svårt komma på något nytt som kan locka till många bidrag. Kanske bara "Den här låten har jag inte haft med förut"?

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som 91an sa

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 089
    • Visa profil
Det var nog ingen bra idé
« Senast ändrad: 31.07.2024, 22:01:52 by Burnin_Sven »

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil

Men varför tar du bort dina poster hela tiden? Spåntråden pågår ju. Är ju inte direkt nån diskussion om de andra inläggen heller.  :unsure:

Utloggad spacetrucker

• Legend
    • Antal inlägg: 2 300
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kan man göra såhär :huh:
Som tema alltså. Vi har väl alla våra fixa ideer, vad som är passande och vad som inte är. Kan man growla i en country-låt... kan man ha dragspel death-metal haevy...
« Senast ändrad: 02.08.2024, 10:17:10 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
Sammanfattning so far…

• Grunge
  • Irländsk folkmusik
  • Den här har jag inte haft med förut
  • Det var nog ingen bra idé
  • Kan man göra så här?
« Senast ändrad: 02.08.2024, 11:12:48 by Wernborg »

Utloggad spacetrucker

• Legend
    • Visa profil
    • Kurpitsa
De tre sistnämnda är väl ganska samma sak.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kanske vi ska sikta på en känsla som tema:
Happy
Sad
Curious
Eventful
Loving
Hateful
Etc.

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil

ja, åtminstone den sistnämnda... :unsure:

Utloggad spacetrucker

• Legend
    • Visa profil
    • Kurpitsa

ja, åtminstone den sistnämnda... :unsure:

:lol:

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
Verkar inte bli nån konsensus, så jag väljer väl nåt snart bara…

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil

Konsensus låter bra! Det har vi väl inte haft tidigare.... :unsure:
Jag tycker vi kör på det!

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil

Konsensus låter bra! Det har vi väl inte haft tidigare.... :unsure:
Jag tycker vi kör på det!

:lol:

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil
Jag bad AI om förslag. Så nu finns 35 till att välja mellan.

Här är tio förslag på nya festivalteman för Kontrollrummet.com:

1. **Mystik och Magi** - Skapa en låt med ett tema kring mystik och magi, gärna med udda instrument eller ljud.

2. **Sci-Fi Soundscapes** - Låtar inspirerade av science fiction, med futuristiska ljud och elektroniska element.

3. **Nordisk Mytologi** - En låt som berättar en historia ur nordisk mytologi, där traditionella instrument kan användas.

4. **Kabaré** - En festival med fokus på kabaré- och vaudeville-stil, gärna med teaterinslag och dramatiska melodier.

5. **Retro-Futurism** - Skapa musik som blandar element från det förflutna med framtidsvisioner, exempelvis 80-tals syntar med modern produktion.

6. **Akustisk Minimalism** - Enbart akustiska instrument får användas, med fokus på enkelhet och renhet i ljudbilden.

7. **Världsmusik-mashup** - Kombinera musikstilar från olika kulturer i en och samma låt.

8. **Dystopisk Hymn** - Skapa en låt som förmedlar en känsla av dystopi eller undergång, med mörka och dramatiska tonlägen.

9. **Fantastiska Fiktioner** - Inspireras av litterära verk inom fantasy-genren och skapa en låt som återberättar en saga eller ett äventyr.

10. **Bebop och Beyond** - Utforska bebop-jazz och experimentera med att kombinera det med andra genrer eller moderna produktionsmetoder.

Här kommer ytterligare 25 förslag på nya festivalteman:

1. **Cinematiska Ljudlandskap** - Skapa en låt som skulle kunna vara soundtrack till en film, med fokus på dramatik och känslor.

2. **Elektroniska Experiment** - Utforska och experimentera med elektroniska ljud och effekter i ditt musikskapande.

3. **Vatten** - Tematiskt fokus på vatten, där ljud och rytmer inspirerade av hav, floder eller regn kan användas.

4. **Vilda Västern** - Skapa en låt inspirerad av western-genren, med cowboy-tema och instrument som banjo och munspel.

5. **Reggae Fusion** - Kombinera reggae med en annan oväntad genre för att skapa en unik fusion.

6. **Noir** - En mörk och mystisk låt inspirerad av film noir, med inslag av jazz och blues.

7. **Superhjältar** - En låt inspirerad av superhjältar, där du kan skapa en episk känsla genom melodier och arrangemang.

8. **Mytologier från hela världen** - Välj en mytologi från valfri kultur och skapa en låt baserad på en berättelse från den.

9. **Psykedelisk Resa** - Utforska psykedeliska ljud och melodier, inspirerat av 60- och 70-talets psykedeliska musik.

10. **Dystopi och Uppror** - Skapa en låt som speglar en dystopisk framtid eller ett uppror mot systemet.

11. **Maskeradbal** - Skapa en låt som för tankarna till en maskeradbal, gärna med inslag av klassisk musik och mystiska element.

12. **Rymden** - En låt med ett tema inspirerat av rymden, med futuristiska och svävande ljud.

13. **Folklore och Legender** - Basera din låt på en gammal folksägen eller legend, med traditionella instrument.

14. **Retro Gaming** - Skapa en låt inspirerad av musik från 8-bitars eller 16-bitars TV-spel.

15. **Medeltiden** - En låt som förmedlar känslan av medeltiden, med inslag av lutor, flöjter och trummor.

16. **Cyberpunk** - En låt som fångar känslan av en dystopisk, högteknologisk framtid, med industriella och elektroniska ljud.

17. **Årstiderna** - Välj en årstid och skapa en låt som fångar dess essens, exempelvis vinterns kyla eller sommarens värme.

18. **Apokalypsen** - Skapa en låt som förmedlar känslan av en värld på randen till undergång.

19. **Urban Groove** - En låt inspirerad av storstadens ljud och rytmer, med inslag av hip-hop, jazz eller funk.

20. **Berättande sång** - Skapa en låt som berättar en historia från början till slut, med fokus på lyrik och narrativ.

21. **Drömsekvenser** - Skapa musik som speglar surrealistiska och drömska landskap, med svävande melodier och ekoeffekter.

22. **Kalla Kriget** - En låt inspirerad av kalla krigets paranoia och stämningar, med inslag av spänning och konspiration.

23. **Musikal** - Skapa en låt som skulle kunna vara en del av en musikal, med teatraliska inslag och starka refränger.

24. **Metamorfos** - En låt som gradvis förändras och utvecklas, både musikaliskt och tematiskt, genom hela kompositionen.

25. **Alkemistens Ljud** - Skapa en låt med inspiration från alkemins mystik och filosofiska element, gärna med esoteriska inslag och udda klanger.

Utloggad Eddi

• Elvis
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :) Bra lista
Jag fastnade på Mystik o Magi, Musikal och Metamorfos

Utloggad Asti

• Superior Drummel
  • Johnny Cash
    • Visa profil
Bra Stefan! Här var många bra teman att välja bland!
Jag kan tänka mig t.ex Mystik och Magi, Kabare, Dystopisk Hymn, Noir, Dystopi och Uppror, för att nämna några.
/Asti

Utloggad Duck

• Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Är det inte lika bra att AI får göra musiken också?

Utloggad Burnin_Sven

• Idol
    • Antal inlägg: 1 089
    • Visa profil

Men varför tar du bort dina poster hela tiden? Spåntråden pågår ju. Är ju inte direkt nån diskussion om de andra inläggen heller.  :unsure:

Ju äldre jag blir så inser jag att det enda jag egentligen ville var att använda en datorn för man kunde spela in musiken med den.  Resten med musikprogram i mitt fall Logic och trix och mix och grejer kom liksom bara in i bilden av bara farten på nåt sätt.

Jag minns tydligt att det började när jag köpte en Amiga 500 och ett program man kunde göra musik med och lite senare kom programmet Bars and Pipes tror jag det hette, som jag inte hade råd med. Bars and Pipes var väl nåt slags förhistoriskt datoriserad musik program, kanske för audio också men jag minns inte riktigt. Fan Amigan kostade 7000 spänn på den tiden så det var en rejäl djupdykning i plånboken för en fattig bilmek.

Kort sagt det blir lite för mycket meck och för lite spontanitet och musik för mig. Men givetvis så måste ju dom som vill hålla på med studio läget, plugins och allt och nu senast Ai få hålla på med det men det är lång ifrån så som jag vill göra musik.

Det är därför jag har köpt en massa billiga mickar och billiga små stärkare, fan till och med Congas, en lapsteel på ben, en liten Harpa och en vit Cello och andra grejor. Allt billigt är skitbilligt men helt ok grejer made in China från Gear4Music. Jag trodde i min naiva värld att polare skulle komma och lira och så kunde vi ju till och med spela in det.

Jag fick ju lite senare ett intresse för videoinspelning också och även att live streama musiken man gjorde så jag fixade ett gäng bra kameror och switchers och grejer och satt mig in i det också men då dog alla och här stod jag. Så kan det gå när inte haspen är på som Freak Kitchen sjunger  :D. Nåja jag har ju prylarna och programmen i alla fall i alla fall.

Skitsamma och kort sagt jag tror inte den våglängd som jag är på är riktigt samma som många är på här på Forumet så det är därför som jag backar ur festival läget. Det får räcka med att jag lägger upp mina banbrytande  :D hemmagjorda videos på youtube

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Moderator
    • Visa profil

Ju äldre jag blir så inser jag att det enda jag egentligen ville var att använda en datorn för man kunde spela in musiken med den.  Resten med musikprogram i mitt fall Logic och trix och mix och grejer kom liksom bara in i bilden av bara farten på nåt sätt.

Jag minns tydligt att det började när jag köpte en Amiga 500 och ett program man kunde göra musik med och lite senare kom programmet Bars and Pipes tror jag det hette, som jag inte hade råd med. Bars and Pipes var väl nåt slags förhistoriskt datoriserad musik program, kanske för audio också men jag minns inte riktigt. Fan Amigan kostade 7000 spänn på den tiden så det var en rejäl djupdykning i plånboken för en fattig bilmek.

Kort sagt det blir lite för mycket meck och för lite spontanitet och musik för mig. Men givetvis så måste ju dom som vill hålla på med studio läget, plugins och allt och nu senast Ai få hålla på med det men det är lång ifrån så som jag vill göra musik.

Det är därför jag har köpt en massa billiga mickar och billiga små stärkare, fan till och med Congas, en lapsteel på ben, en liten Harpa och en vit Cello och andra grejor. Allt billigt är skitbilligt men helt ok grejer made in China från Gear4Music. Jag trodde i min naiva värld att polare skulle komma och lira och så kunde vi ju till och med spela in det.

Jag fick ju lite senare ett intresse för videoinspelning också och även att live streama musiken man gjorde så jag fixade ett gäng bra kameror och switchers och grejer och satt mig in i det också men då dog alla och här stod jag. Så kan det gå när inte haspen är på som Freak Kitchen sjunger  :D. Nåja jag har ju prylarna och programmen i alla fall i alla fall.

Skitsamma och kort sagt jag tror inte den våglängd som jag är på är riktigt samma som många är på här på Forumet så det är därför som jag backar ur festival läget. Det får räcka med att jag lägger upp mina banbrytande  :D hemmagjorda videos på youtube

Gott så, men du kunde väl ändå låta ditt förslag stå kvar? Är inte med på poängen att radera en post bara för att det inte svaras tillräckligt snabbt. Semester och sånt ju …  :rolleyes:

Sen tycker jag absolut att du kan va med i festivaler även om dina bidrag är i youtubeformat och andras i mp3. Så pass öppet kan det få va.