Kontrollrummet

Rival - Kornstad (jam session)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Edit: Hej på er,

Fick lite lördagsmorgoninspiration och lekte runt med avslutningen på sticket för att få en bättre övergång i slutet till reffen igen.
Har inte mic här nu så jag kunde lägga in gitarr än i sticket och det blir fortfarande lite hackig övergång när den försvinner, men vad tror ni om själva övergången från stick till reffe igen?    Känns det bättre och mer flyt?    :unsure:

/ Andréas

Hallå gänget!

Nu kommer inspirationen så det står härliga till och jag hade en grund till ny låt som jag bara kört snabbt på acce-guran själv innan.
Dottern och hennes kille kom på besök och vi jammade lite kring min idé och detta alster växte fram.

Massa otakt, ojämn volym, lite felspelningar iom att det är improvisation mycket och en del klipp och klistra för att få ihop det till ett utkast på låt.
Kam detta vara något kanske att lira in på allvar?

Har ej hunnit fundera på text och melodi än, men det kommer senare.
« Senast ändrad: 19.02.2024, 22:19:58 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Absolut värt att jobba vidare med! Snygga harmoniföljder och orgeln sitter fint!
Bortsett från i inledningen, så tycker jag orgeln kan ligga kvar med en "svävande" ton
när de akustiska gitarrerna kör sina "figurer".  :)
En "plockande" elgitarr kan kanske fylla ut och komplettera de akustiska....?
Du får jobba på med text & melodi!  ;)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja här finns både vers, refräng och stick verkar det som. Låter väldigt sångbart men då får väl orgeln backa. En bra grund helt enkelt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt som bara den en jättefin grund till något bra och jag gillade orgeln som gav lite Shade of pale-feelings. Partiet mellan 3.20 - 3.55 tycker jag inte passar in riktigt men det är ju bara som jag tycker kanske :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack för feedback!
Skall jobba vidare med den helt klart och nu börjar arbetet med att spela om allt ifrån början, spela det rätt och så att man får ett bättre flyt mellan de olika delarna. En fördel också om alla "musikerna" spelar samma sak.   :lol:
Skall även läggas lite mer plock med gitarrer tex som Asti nämner.

Eddi, jag har lite samma känsla som du när jag lyssnar på sticket som det är nu och framför allt övergången tillbaka till refrängen som blir väldigt hackig, men jag tror (och hoppas) att det skall flyta lite bättre sedan när även gitarrerna är med i sticket och att man får en bättre övergång i slutet.
Håller tummarna för det ivf då det är kul att spela det.
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Härlig lördagsmorgon till er!!

Ny version upplagd, se info 1a inlägget
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Råkade visst få fel version.
Denna skall det vara där nedgången kommer en vända tidigare för att det skall flyta bättre.
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker övergången funkar! Själv kanske jag hade skippat avsnittet 3:42 - 3:48 och i stället kört en extra runda med det tidigare temat.... :unsure:
Däremot upplever jag ett litet "snubbel" vid 35 sek, som känns att det stannar upp en aning....
Väntar ivrigt på versionen med sång och bas och kanske lite diskretare cymbaler!  ;)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker övergången funkar! Själv kanske jag hade skippat avsnittet 3:42 - 3:48 och i stället kört en extra runda med det tidigare temat.... :unsure:
Däremot upplever jag ett litet "snubbel" vid 35 sek, som känns att det stannar upp en aning....
Väntar ivrigt på versionen med sång och bas och kanske lite diskretare cymbaler!  ;)
/Asti

Jag håller med! Kände det efter jag lyssnat några ggr, så jag lirade om det lite snabbt i eftermiddags efter jobbet och det blev en kompromiss mellan de två varienterna. Bättre?
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker övergången funkar! Själv kanske jag hade skippat avsnittet 3:42 - 3:48 och i stället kört en extra runda med det tidigare temat.... :unsure:
Däremot upplever jag ett litet "snubbel" vid 35 sek, som känns att det stannar upp en aning....
Väntar ivrigt på versionen med sång och bas och kanske lite diskretare cymbaler!  ;)
/Asti

Jag håller med! Kände det efter jag lyssnat några ggr, så jag lirade om det lite snabbt i eftermiddags efter jobbet och det blev en kompromiss mellan de två varienterna. Bättre?
Tyvärr måste jag säga att jag fortfarande hör en liten otajt ton just vid 35 sekunder i båda versionerna,
men det är nog inget att bry sig om. Kör på bara!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten