Kontrollrummet

Röstning Festival #79 - Jösses Amalia

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Okej, då röstar vi. 6 poäng till den man gillar bäst och 1 poäng till den man gillar minst bäst. Egen låt ger man givetvis inte mer än 1 poäng oberoende hur bra man gillar den.

Vi tar sisådär två veckor på oss att rösta. Deadline 14.1.2024 vid midnatt

LÅTARNA:

1. Asti - Jösses Amalia




2. 91:an - Shit Happens




3. Martinm - Try To Be Nice




4. Space - Jesús Amalia




5. Wernborg - Folk




6. Eddi&Perre - Djanamma





//Space
« Senast ändrad: 03.01.2024, 10:04:34 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra att röstningen kommit igång!  :)
En sak dock som jag undrar över - varför så olika volym på låtarna?
Går det att få till en jämnare uppspelningsnivå?
God fortsättning!  :wub:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra att röstningen kommit igång!  :)
En sak dock som jag undrar över - varför så olika volym på låtarna?
Går det att få till en jämnare uppspelningsnivå?
God fortsättning!  :wub:
/Asti

Bättre nu?

Tack det samma  :)
//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra att röstningen kommit igång!  :)
En sak dock som jag undrar över - varför så olika volym på låtarna?
Går det att få till en jämnare uppspelningsnivå?
God fortsättning!  :wub:
/Asti

Bättre nu?

Tack det samma  :)
//Space
Överlag överensstämmer utnivån på låtarna bättre nu, även om jag fortfarande tycker första låten (min) låter svagare än övriga....
Men strunt i det, nu kör vi på!  :D
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra att röstningen kommit igång!  :)
En sak dock som jag undrar över - varför så olika volym på låtarna?
Går det att få till en jämnare uppspelningsnivå?
God fortsättning!  :wub:
/Asti

Bättre nu?

Tack det samma  :)
//Space
Överlag överensstämmer utnivån på låtarna bättre nu, även om jag fortfarande tycker första låten (min) låter svagare än övriga....
Men strunt i det, nu kör vi på!  :D
/Asti

Du har rätt... nånting gick snett, din låt blev inte uppdaterad när jag fixat låtarna och lade upp dem på servern på nytt. Nu finns fixade versionen där.
Jösses Amalia... lita aldrig på en dator.

//Space
« Senast ändrad: 01.01.2024, 16:38:11 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra att röstningen kommit igång!  :)
En sak dock som jag undrar över - varför så olika volym på låtarna?
Går det att få till en jämnare uppspelningsnivå?
God fortsättning!  :wub:
/Asti

Bättre nu?

Tack det samma  :)
//Space
Överlag överensstämmer utnivån på låtarna bättre nu, även om jag fortfarande tycker första låten (min) låter svagare än övriga....
Men strunt i det, nu kör vi på!  :D
/Asti

Du har rätt... nånting gick snett, din låt blev inte uppdaterad när jag fixat låtarna och lade upp dem på servern på nytt. Nu finns fixade versionen där.
Jösses Amalia... lita aldrig på en dator.

//Space

 :lol:
Tack!
Nu ska jag hålla mig lugn!  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skriver ner tankarna jag fick när jag lyssnade, så har jag bidragit med något iallafall...:

Låt nr 1, Asti, Jösses Amalia
Skön country. Lite många instrument som spretar åt lite alla möjliga håll, hade gärna sett ett fokus på pedal-steel delen. Upplever också att de olika instrumentens bas-toner ibland inte lirar ihop. Typ att pianot och kontrabasen hittar på sin egen basslinga. Det stökade till det lite mina öron. Sångmässigt känns det ju såklart som Wiehe, men det tror jag inte herr Asti vill, kan eller ska göra så mycket åt. :)
4 poäng.

Låt nr 2, 91:an, Sjit Happens
Vad har hänt med ljudet här? Det känns som någon MP3-konverteringsalgoritm från 1997 används. Shit happens antar jag. :) Musikmässigt inga större överraskningar här heller. En go blues/rock-låt, tänk ett munspel på detta! Välstrukturerat och fokuserat i utförande. Nivåerna tror jag också ligger bra. Hade varit lättlyssnat om det inte vore för det där med ljudet...
5 poäng.

Låt nr 3, Martinm, Try To Be Nice
Börjar med ett parti där två eller tre gitarrer plus bas och sång i unisont kör nästintill samma melodi, jag har svårt att riktigt fastna för något där. Sen kommer något parti med lite harmonier iallafall, DET var snyggt, ex 0:38 - 0:51. Extra snyggt sista slutvändan dessutom.
3 poäng.

Låt nr 4, Spacetrucker, Jesús Amalia
Äntligen blir jag lite överraskad! Günter dyker upp med en uppföljare till "you touch my tralala". I sin nuvarande form kanske det mest känns lite ofärdig, men det känns ändå kul att lyssna på och höra olika melodier i huvudet när refräng-lyftet kommer.
2 poäng.

Låt nr 5, Wernborg, Folk
Jättbra låt med en ganska obalanserad mix. Doftar lite winnerbäck. Sången dränks nu lite i en stråk-pad som kanske inte borde varit där överhuvudtaget? Lyssna bara efter 4 minuter där pianot spelar utan pad, vad luftigt och skönt det blev. Ok, den fyller kanske en roll i ljudbilden, men ska isåfall sänkas till förmån för någon extra db i sången istället.
Sjukt snyggt sjunget i slutet av refrängerna.
6 poäng.

Låt nr 6, Eddi o Perre, Djanamma
Känns som ett jättelångt dramatiskt intro till MGMT's låt Time to pretend. Jag provade att spela den precis efter jag hörde denna låten och det funkar utmärkt. Jag menar absolut inte att det är någon stulet eller liknande, bara att de liksom passar ihop. Låten gör tyvärr inte så mycket med mig förutom att få mig vilja lyssna mer på MGMT.
1 poäng.

Låt nr 7, fidden, Band-aid and aspirin
Ja den blev ju inte klar i tid. Kanske postar den om den blir det nån gång.  :lol:


Sammanfattning i poängordning:
6p: Låt nr 5, Wernborg, Folk
5p: Låt nr 2, 91:an, Sjit Happens
4p: Låt nr 1, Asti, Jösses Amalia
3p: Låt nr 3, Martinm, Try To Be Nice
2p: Låt nr 4, Spacetrucker, Jösús Amalia
1p: Låt nr 6, Eddi o Perre, Djanamma




« Senast ändrad: 01.01.2024, 19:19:28 by Fidden »
blargh


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Asti vår låt var säkert en av "skurkarna" på din volymlista. Eftersom vi inte har lyckats få till  någon sång på denna så tänkte vi att den kunde fungera som ett orkestralt verk därav den höga volymen. Jag tror att Space dragit ner oss lite med några db vilket jag egentligen inte gillar om det nu är så. För övrigt så tycker jag det är tråkigt att tondöva KR-medlemmar ens antyder plagiat och i det här fallet till en namngiven låt som inte ens finns i samma galax som vår låt. Jag visste inte vilka de var men jag har ju lyssnat nu och nä det finns inte en tillstymmelse till likhet - sorry. B)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Asti vår låt var säkert en av "skurkarna" på din volymlista. Eftersom vi inte har lyckats få till  någon sång på denna så tänkte vi att den kunde fungera som ett orkestralt verk därav den höga volymen. Jag tror att Space dragit ner oss lite med några db vilket jag egentligen inte gillar om det nu är så. För övrigt så tycker jag det är tråkigt att tondöva KR-medlemmar ens antyder plagiat och i det här fallet till en namngiven låt som inte ens finns i samma galax som vår låt. Jag visste inte vilka de var men jag har ju lyssnat nu och nä det finns inte en tillstymmelse till likhet - sorry. B)

Utan att gå in på saken desto vidare kan jag säga att jo, Asti var skurken. Hans låt hade överlägset högsta volym, den har jag dragit ner mest faktiskt (sorry Asti).

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Borttaget...
« Senast ändrad: 03.01.2024, 10:05:44 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Här kommer poängen från en "Wiehe-wannabe" i mörkaste Småland!  :D

6p - låt nr 5. Wernbog - Folk.  En bra låt, med bästa texten, bra driv, fin sång och utmärkt gitarrspel! Här kan han väl kallas för Folk-singer..?  :rolleyes:
                                                     Fint utnyttjande av Glace-appen!

5p - låt nr 2. 91:an - Shit happens. Skönt 60-talsstuk, lite bluesigt och med en bra text! Snygg slide/resonator.

4p - låt nr 6. Eddi & Perre - Djanamma. Hade temat varit "Mäktigaste låt" hade jag gett denna 6-poängaren, men eftersom temat är något annat och
                                                                       låten inte ger mig någon "Jösses Amalia" -antydning får det bli så här! Väldigt sköna harmoniföljder och
                                                                       snygga trummor/percussion!
3p - låt nr 3. MartinM - Try to be nice.  Låten tycker jag uppfyller temat, men musiken faller mig inte på läppen.

2p - låt nr 4. Space - Jesus Amalia.  Hittar inget "Jösses Amalia" här, men snygg latinopop med sköna rytmer och fin mix.

1p - låt nr 1. Asti - Jösses Amalia.  Nej, det här var svårlyssnat! Alldeles för låg volym!  :D

/Asti
« Senast ändrad: 02.01.2024, 19:56:22 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har tydligen bytt namn till Wernbog enligt låtpresentationen.   :lol:
Låtarna har fått mina poäng baserat på hur tydligt temat följts enligt mig. Har tiilåtit mig att tänka in ”perkele” också. Denna typ av tema hade nog krävt nåt riktigt övertygande och uttrycksfullt om de instrumentala skulle ta sig förbi textlåtarna.

6p - låt nr 1. Asti - Jösses Amalia.
5p - låt nr 3. MartinM - Try to be nice
4p - låt nr 2. 91:an - Shit happens
3p - låt nr 6. Eddi & Perre - Djanamma
2p - låt nr 4. Space - Jesus Amalia.
1p - låt nr 5. Wernbog - Folk


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har tydligen bytt namn till Wernbog enligt låtpresentationen.   :lol:

 :lol:

Ja jösses, tyrckfelsnisse har varit flitig i denna tråd... och korrekturavdleningen har sovit.

*Note to self: Redigera aldrig inlägg på mobilen, ju äldre man blir desto större skärm behöver man.

« Senast ändrad: 04.01.2024, 10:17:19 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Jaha dax för Huddinge att rösta då. Förutom det här med Jösses Amalia som ju uttrycker en viss dramatik så kunde jag inte låta bli att väga in själva mixarna - är denna radioklar eller inte?

6p: Låt nr 1, Asti, Jösses Amalia - Bra text och bra kvalitet
5p: Låt nr 3, Martinm, Try To Be Nice - Bra låt och text kanske lite mer reverb på leaden hade varit bättre.
4p: Låt nr 4, Spacetrucker, Jösús Amalia - Även om det är lånade röster så ger den bra uttryck och framförallt bra kvalitet.
3p: Låt nr 2,  91:an, Sjit Happens - En sextitalare som även lät som en sextitalare dessvärre
2p: Låt nr 5, Wernborg, Folk - Förmodligen den bästa låten men mixen!!! Din röst - det låter som om en fet tant sitter på dig när du sjunger, gör om mixen efter festivalen och höj leaden med 3 - 5 db rakt över.
1p: Låt nr 6, Eddi o Perre, Djanamma - låten är inte skriven för festivalen utan en gammal låt som jag tyckte passade och lite djävlar anamma tycker jag finns i den.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad PerfectEchoRecordings

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
6 p låt nr 1
5 p låt nr 5
4 p låt nr 2
3 p låt nr 3
2 p låt nr 4
1 p låt nr 6

Själv hann jag inte klart med min låt pga julaktiviteter och sen enträgna strömavbrott här ute i Spenaten där jag bor. Den är påbörjad, men jag fick inse mig besegrad. Forcera Majeure kanske man får kalla det.
"I got my motorcycle jacket, but I'm walking all the time..."


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
4p: Låt nr 4, Spacetrucker, Jösús Amalia - Även om det är lånade röster så ger den bra uttryck och framförallt bra kvalitet.

Den lånade rösten är nog helt egen produktion (min svärsonsaspirant). Ingendera av oss kan spanske så vi låtsades  :lol:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
5. Wernborg - Folk - 6p
Bra komposition med sköna harmonier - och jo det stämmer sången ska upp.  :rolleyes:

1. Asti - Jösses Amalia - 5p
Finstämt, nådde inte fram till perkele och knappt ens till Jösses Amalia, möjligen ett enkelt hoppsan. Dock väldigt fin visa och bra genomfört.

2. 91:an - Shit Happens - 4p
Snyggt spel o bra låt. Ljudet kunde ha varit bättre.

6. Eddi&Perre - Djanamma - 3p
Innehåller en del läckra element. Rytmen påminner en del om Macarena, men det kan också bero på att jag är en smula ton- / rytmdöv.  :D

4. Space - Jesús Amalia - 2p
Mycket bra men man märker att det saknas en mer utvecklad sång.

3. Martinm - Try To Be Nice - 1p
Satana perkele, bara en poäng till denna.  :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Såhär fördelar jag mina röster

6p - Låt nr 1, Asti, Jösses Amalia
5p - Låt nr 5, Wernborg, Folk
4p - Låt nr 2, 91:an, Shit Happens
3p - Låt nr 6, Eddi o Perre, Djanamma
2p - Låt nr 3, Martinm, Try To Be Nice
1p - Låt nr 4, Spacetrucker, Jesús Amalia

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kom ihåg att RÖSTA!
« Senast ändrad: 13.01.2024, 18:14:42 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har varit bortrest en tid men har nu lyssnat igenom alla bidrag ett flertal gånger.

6p - Wernborg - Folk - - - - - - - - - Jättebra låt. Tycker introt är för långt bara, samt att sången är på tok för svag, har svårt höra texten.
5p - Eddi & Perre - Djanamma - -Snygg låt med fint arr. Känns mer som filmmusik och har svårt koppla ihop det med festivalens tema.
4p - Asti - Jösses Amalia - - - - - - Vacker melodisk låt med ändå med oförutsägbara harmonier.
3p - MartinM - Try to be nice - -  Inte riktigt den sorts musik jag lyssnar på, men bra driv, kanske man skulle ha lite högre tonart för sången?
2p - Space - Jesus Amalia - - - - - Väldigt långt intro, men å andra sidan - det är nästan en instrumentallåt. Saknar att det inte händer så mycket.
1p - 91:an - Shit happens - - - - - Den här har jag hört till leda.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha, så var det klappat och klart... reultatet i resultattråden.


//Space
« Senast ändrad: 15.01.2024, 17:24:58 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely