Kontrollrummet

Asti - Yesterday (Resonator-resp sångversion)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gjorde en variant med sång i stället för Resonatorgitarr.
Får man improvisera på en känd melodi eller är det helgerån?  B)
Ännu ett Resonatorgitarrtest!  :)
« Senast ändrad: 22.11.2023, 20:18:19 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Så läckert!
Hur använder du resonatorn? Tryckkänsligheten för att åstadkomma böjda tonerna eller spelar du in melodin först och sen i midieditorn använder tangenterna för att få olika sorts böjningar? Eller spelar du in böjningarna samtidigt med separata tangenterna som du spelar melodin?


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Så läckert!
Hur använder du resonatorn? Tryckkänsligheten för att åstadkomma böjda tonerna eller spelar du in melodin först och sen i midieditorn använder tangenterna för att få olika sorts böjningar? Eller spelar du in böjningarna samtidigt med separata tangenterna som du spelar melodin?
Kul att du tycker det!
Jag har ett gammalt midi-keyboard som inte är så speciellt tryckkänsligt, så jag spelar in i grova drag hur jag vill att det ska låta
och sedan justerar jag slides o.d. i midi-editorn. Det tar lite tid, men funkar rätt så bra.  :)
Att både spela tonerna och trycka på rätt tangenter för olika böjningar samtidigt kräver nog en hel del övning.
Hur gör du själv?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Så läckert!
Hur använder du resonatorn? Tryckkänsligheten för att åstadkomma böjda tonerna eller spelar du in melodin först och sen i midieditorn använder tangenterna för att få olika sorts böjningar? Eller spelar du in böjningarna samtidigt med separata tangenterna som du spelar melodin?
Kul att du tycker det!
Jag har ett gammalt midi-keyboard som inte är så speciellt tryckkänsligt, så jag spelar in i grova drag hur jag vill att det ska låta
och sedan justerar jag slides o.d. i midi-editorn. Det tar lite tid, men funkar rätt så bra.  :)
Att både spela tonerna och trycka på rätt tangenter för olika böjningar samtidigt kräver nog en hel del övning.
Hur gör du själv?
/Asti
Har bara använt pluggen en gång och det var i countryfestivalen, så det var lite pilligt att få ihop det och samtidigt lära sig hur den funkar. Men först använde jag mej av tryckkänsligheten men var ju då begränsad till samma böjningseffekt. Sedan fortsatte jag och spelade in bara melodi på annan kanal där jag inte använde mej av tryckkänslighet utan skrev in midinoter för effekter. Så visst är det ett väldigt pillande att få till det, men vad gör man om man inte kan hantera analog resonator. Men kul är det. Liksom det är kul att med symfonipluggar ha tillgång till hela orkestrar utan att ens ha tagit i en fiol, klarinett eller trombon.  :D


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det låter fint det här, skoj. Har en billig (med tre ben) som står på golvet jag köpte på gear4music ,får nog ta och spela på den lite. Tror det blir lättare för mig än en plugin men jag kan ju inte spela så rent så det får nog bli nåt bluespunkigt tror jag.


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det låter fint det här, skoj. Har en billig (med tre ben) som står på golvet jag köpte på gear4music ,får nog ta och spela på den lite. Tror det blir lättare för mig än en plugin men jag kan ju inte spela så rent så det får nog bli nåt bluespunkigt tror jag.

Jamen kör på det!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kunde inte låta bli att göra en sångversion också!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Utsökt! Med annan text är detta en egen ny låt!
Tackar!
Tror nog det är lite för likt originalet för att det ska kunna ses som en egen låt...
Funderade lite på att använda den i festivalen och kalla den "Perkelä", men
det hade blivit jobbigt att få ihop text på finska.  :)
Tack för lyss och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Njääää vad är det för fel på orginalet??? Jag skulle mycket hellre vilja höra den med rätt melodi från dig jag tror det skulle vara underbart.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Njääää vad är det för fel på orginalet??? Jag skulle mycket hellre vilja höra den med rätt melodi från dig jag tror det skulle vara underbart.
Det är inget fel på originalet, men det känns intressantare att försöka göra en egen tolkning
än ytterligare en av tusentals covers, som inte tillför något.  B)
Men jag tror att för en rättrogen Beatles-fan är det nog lite av ett helgerån!  :)
Tack för lyss och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten