Kontrollrummet

SPACE - Fantasy and illusion

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag blev inspirerad av Astis resonator-test... här är en ny låt vi jobbar på med Calle. Elgitarrerna är gjorda med Native Insreuments Session Guitarist ELECTRIC SUNBURST DELUXE.
Lite statiskt och enformigt låter det väl... och långrandigt som fan för sången fattas än så länge och så är det även meningen att det skall komma ett gitarrsolo i slutet av låten. Så bra är jag dock inte att jag skulle få till stånd ett solo med hjälp av Session guitarist -pluggen. Jag vet att det förmodligen skulle gå att göra men som sagt, det kräver mer än jag klarar av :(

LÅTNAMN: Fantasy and illusion
Musik: Calle
Text (som alltså fortfarande fattas): Space... alltså texten fattas inte, vi har bara inte spelat in sången ännu :D

ÖVRIGA MEDVERKANDE:
Trummor EZ-Drummer
Bas: EZ-bass
Hammond: Native Instruments B3





//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar gitarrljuden! Ingår Session Guitarrist i Kontakt 7?
Vad snyggt trumljud! Jag har också EZDrummer/Superior Drummer, men får inte till det så snyggt!
Vilken version av EZDrummer har du? Lägger du några speciella effekter på trummorna?
Ser fram emot att höra låten med sång!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag gillar gitarrljuden! Ingår Session Guitarrist i Kontakt 7?
Vad snyggt trumljud! Jag har också EZDrummer/Superior Drummer, men får inte till det så snyggt!
Vilken version av EZDrummer har du? Lägger du några speciella effekter på trummorna?
Ser fram emot att höra låten med sång!  :)
/Asti

Näe, Session Guitarist ELECTRIC SUNBURST DELUXE måste köpas skillt (kostar 149 eur om jag minns rätt)

EZDrummer 3 med lite kompressor och reverb


//Space
« Senast ändrad: 28.10.2023, 19:10:13 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
OK, tack!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Superb grund låter Beatles och Studio men med sång och gurasolo blir det en hit! Och har Calle gjort den? Det hör väl inte till vanligheterna?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag lyssnar via min 37 tum Samsung TV som jag tittar på när jag meckar med videofilmer. TVn funkar faktiskt bra som "Monitor" för ljud också så den går att lita någorlunda på och som video monitor är den helt ok. Den var inte helt gratis så kort sagt den funkar men givetvis kan man inte dra på och maxa volymen till 100. Jag tror att många TV apparater är ok när det gäller ljudet nu för tiden.

Jag tycker den här låten är skitbra och med sång så blir den kanon, som den nu är så upplever jag den dock lite utan dynamiken man vill ha. Den kanske är lite väl torr och trumljudet blir lite dovt kanske är fel ord men i förhållande till övriga insatser så upplever jag personligen det lite som att den inte riktigt "limmar ihop men jag ska ta en lyssning till. Det kan ju vara min lyssning som spökar och jag gillar ju när det låter lite live så du får ta min kommentar med en nypa salt.

Den kommer nog i ett helt annat läge när sången kommer till så det ser jag fram emot att få lyssna till.



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Varsågod

Jo, tack

Jag har kört fast, gått på grund, med denna låt. Håller med om det du säger angående dynamiken. Antar att det beror på att jag bara har VST-plugg-gitarrer i låten. En riktig elgura behövs nog. Jag har nog en "slasksång" till låten men där fattas ännu text. Min kompis Calle som jag gjorde låten med ville ha torra trummor med så lite hihat och symbaler som möjligt men jag får nog höja plåtarnas volym för som du sa, det låter torrt. Det kommer sång så småningom men Calle (som sjunger på våra låtar) åkte till Thailand för en månad...

//Space

P.S. Själv låg jag lågt i nästan en månad påa korona  :wacko:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Varsågod

Jo, tack

Jag har kört fast, gått på grund, med denna låt. Håller med om det du säger angående dynamiken. Antar att det beror på att jag bara har VST-plugg-gitarrer i låten. En riktig elgura behövs nog. Jag har nog en "slasksång" till låten men där fattas ännu text. Min kompis Calle som jag gjorde låten med ville ha torra trummor med så lite hihat och symbaler som möjligt men jag får nog höja plåtarnas volym för som du sa, det låter torrt. Det kommer sång så småningom men Calle (som sjunger på våra låtar) åkte till Thailand för en månad...

//Space

P.S. Själv låg jag lågt i nästan en månad påa korona  :wacko:
Thailand är nog att föredra framför Corona!  B)
Personligen gillar jag det relativt "torra" ljudet. Mixen låter bra i mina öron.
Gitarrerna är snygga, men det kanske behövs lite variation i gitarrfiguren.... :unsure:
Lite  "släpig, glidande" stämsång kanske skulle funka, som kontrast till gitarrerna....?
Hur som helst blir det spännande att höra låten med sång!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Elgitarriffet är riktigt gott och de akustiska gitarrerna låter jättesnyggt (äkta vara?. Hela prodden är levande och proffsig. Fattas som sagt sång med en självständig melodi. Det är den definitivt värd.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves