Kontrollrummet

Asti - Sliding (test av Indiginus Resonator-plugg)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skaffade Indiginus Resonator-plugg och gjorde en instrumentallåt för att testa!
Har sedan tidigare deras Lap-steel plugg, som också är med här.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Bra spel och låt tummen upp.

Jag köpte en på gear4music som låter lite annorlunda. Helt ok för en billig peng 2077 kr och fin att titta på. Oftast spelas det visst slide gitarr på dom har jag förstått men man spelar väl vad man vill tycker jag.

Fan nu blev jag sugen på att lira resonator gura jag som just köpt en gammal Framus 12 a som nästan är färdig justerad. Jaja man får öka takten  :D

Lyssna på gear4musics resonator på youtube, den låter verkligen helt ok men annorlunda jämfört med din plugin. Det är nog kanske inte så konstigt i och för sig.

Nåväl thanks for sharing som jänkarna säger


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra spel och låt tummen upp.

Jag köpte en på gear4music som låter lite annorlunda. Helt ok för en billig peng 2077 kr och fin att titta på. Oftast spelas det visst slide gitarr på dom har jag förstått men man spelar väl vad man vill tycker jag.

Fan nu blev jag sugen på att lira resonator gura jag som just köpt en gammal Framus 12 a som nästan är färdig justerad. Jaja man får öka takten  :D

Lyssna på gear4musics resonator på youtube, den låter verkligen helt ok men annorlunda jämfört med din plugin. Det är nog kanske inte så konstigt i och för sig.

Nåväl thanks for sharing som jänkarna säger
Tack för det!
Jag har till och från under ett antal år funderat på att köpa en Resonatorgitarr, inspirerad av suveräne Freddy Holm (Ydderf på KR).
Själv vill jag helst spela slide, alltså med ett stål på en squareneck, men det är nog för sent att lära en gammal gubbe som jag.  :rolleyes:
Den här pluggen från Indiginus tycker jag låter bra och är inte svår att spela på ett keyboard. Lite billigare också jämfört med en bra resonatorgitarr.
Lägg gärna upp något från din Framus 12:a när den är klar! Vore skoj att höra hur den låter!
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Efter att ha fixat lite med den så återstår en sista justering av trussroden men sen kommer nån liten trudelutt. Tänker att köra G stämt på den också för att göra det lite lättare att ta ackord. Man kan ta de flesta ackord även i g stämt om man klurar lite.

 Jag har kommit på ett sätt att vinkla om halsen på en skruvad hals som funkar ganska bra. Det är nog ett ganska vanligt problem på gamla tolvsträngade att det blir lite pilbåge av dom. Har en gammal Bjärton som jag fick av min kompis som också behövde lite fix för att bli någorlunda spelbar. Framusgitarren är dock bättre, vet inte om det generellt är så men i det här fallet vinner Framus stort.

Det funkar fint med styva spelkort som man gör en "trappa" av så man får en kil så om den är hel inuti och bara slagit sig lite så går det att rädda en gitarr ganska lätt. Spelkort är ju av papper och papper kommer från träd så steget är ju inte så långt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter hur proffsigt som helst Peter gör en sång och sjung nåt "Mitt hus brann ner en vacker dag , I askan fanns blott rester av mitt liv, men mitt i det svarta fanns en rörelse kvar, ja en skadad kråka som flaxa för sitt liv. etc"  Sen skickar du in den till Lugna Favoriter och håvar in Stimpengarna. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter hur proffsigt som helst Peter gör en sång och sjung nåt "Mitt hus brann ner en vacker dag , I askan fanns blott rester av mitt liv, men mitt i det svarta fanns en rörelse kvar, ja en skadad kråka som flaxa för sitt liv. etc"  Sen skickar du in den till Lugna Favoriter och håvar in Stimpengarna. :D
Roligt att det låter bra!
Bra tips!  :D
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Imponerande vad det går att åstadkomma. Sen tycker låten är väldigt bra också, akordföljderna, harmonierna. Egen komposition?
Skaffade själv denna resonatorplugg när vi hade countryfestival här. Den där slideplugen borde jag nog skaffa också... :rolleyes:


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Imponerande vad det går att åstadkomma. Sen tycker låten är väldigt bra också, akordföljderna, harmonierna. Egen komposition?
Skaffade själv denna resonatorplugg när vi hade countryfestival här. Den där slideplugen borde jag nog skaffa också... :rolleyes:
Tack, jo det är en egen komposition. Var först tänkt att lägga på sång, men det var så roligt att leka med resonatorn,
så det fick bli instrumentalt i stället!  :rolleyes:
Lap-steel pluggen funkar på ungefär samma sätt som Resonatorn, så man lär sig den rätt snabbt.
Skaffar jag dessutom The Fiddle och The Banjo, så kan jag helt snöa in på country i fortsättningen!  B)
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Could have fool me :lol:... låter bra ju. Indiginus har bra greijer.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Could have fool me :lol:... låter bra ju. Indiginus har bra greijer.

//Space

Ja, dom har flera instrumentpluggar som låter bra!
The Fiddle och The Banjo tycker jag låter riktigt fint.
Men det blir ju tyvärr dyrt om man vill ha många...plus att du måste ha fullversionen av Kontakt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
"Men det blir ju tyvärr dyrt om man vill ha många...plus att du måste ha fullversionen av Kontakt."

Kontaktplayer?

//Space
Life is too short to remove USB safely


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Men det blir ju tyvärr dyrt om man vill ha många...plus att du måste ha fullversionen av Kontakt."

Kontaktplayer?

//Space

Nej, det funkar tyvärr inte med Kontakt Player. Jag kom över Kontakt 7 för en dryg tusenlapp i somras
när dom hade en deal. Vet inte om det fortfarande går att köpa den rabatterat.....Kostar normalt ca 3000.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten