Kontrollrummet

Asti - Fundamental things (Nu med trummor och ståbas)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2023-09-07: Har lagt till trummor (vispar) och ståbas! (ver5 nedan)
Kan inte ändra i trum-loopen, så jag tog bort trummorna!

/Asti
« Senast ändrad: 07.09.2023, 10:41:02 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det låter som en bra låt men det är nåt med volymen då det liksom distar lite ibland. Pianot är lite väl dovt också tycker jag i alla fall. Jag lyssnar i och för sig sig via min TVs högtalare men den använder jag när jag gör mina filmer och den brukar låta ok.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Har lyssnat lite mera och det slår mig att det här är ett riktigt bra exempel på en låt man skulle kunna göra live rakt in i micken med bara gitarr som komp = en bra festival idé -> Festival rakt in i micken.

(Med piano så tror jag det skulle bli för stelt på nåt sätt faktiskt.) 


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det låter som en bra låt men det är nåt med volymen då det liksom distar lite ibland. Pianot är lite väl dovt också tycker jag i alla fall. Jag lyssnar i och för sig sig via min TVs högtalare men den använder jag när jag gör mina filmer och den brukar låta ok.
Ja, mixen behöver nog finslipas! Nu var det mest trummorna jag funderade över - om dom passsar in eller ej!?
Men tack för kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker musiken är vacker och stämningsfull. Snygg pedalsteel och ljudkvaliteten är ju  super. Tyvärr funkar inte trummorna för mig. Låter stressigt till den lugna huvudfåran i låten. Tre instrument låter väldigt dova: elpiano, trummor och orgeln. Elpianot är helt ok men de andra prylarna måste finnas i andra delar av ljudspektrat så hela regnbågen syns/hörs. :-) Låten som sådan gillar jag skarpt.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker musiken är vacker och stämningsfull. Snygg pedalsteel och ljudkvaliteten är ju  super. Tyvärr funkar inte trummorna för mig. Låter stressigt till den lugna huvudfåran i låten. Tre instrument låter väldigt dova: elpiano, trummor och orgeln. Elpianot är helt ok men de andra prylarna måste finnas i andra delar av ljudspektrat så hela regnbågen syns/hörs. :-) Låten som sådan gillar jag skarpt.
Jag har antagligen lyssnat mig "döv" på trummorna nu, så det behövs lite oförstörda öron.
Skulle gärna haft "svepande" vispar, men har tyvärr inget sånt. Tar nog bort trummorna helt, tror jag.
Använder inget elpiano utan ett "soft" piano från Spitfire...kanske det du menar!?
Jag har också med ett instrument med bastoner, som heter "The Deeps" från Spitfire LABS. Det bidrar
nog till att ljudbilden blir rätt så dov. Skulle ev kunna ersätta den med en ståbas.... :unsure:
Orgeln skulle jag ju kunna lägga lite högre i frekvensområdet...
Stort tack för synpunkter och tips! Kul att du gillar låten! :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygg låt. Jag gillade hjärtslagstrumma där i botten. Däremot upplevde jag hihaten (eller liknande) som rejält otajt. Tror det skulle funka att ta bort bara den.


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg låt. Jag gillade hjärtslagstrumma där i botten. Däremot upplevde jag hihaten (eller liknande) som rejält otajt. Tror det skulle funka att ta bort bara den.
Det är "färdiga" loopar i Kontakt-biblioteket, som jag inte kan ändra, så jag tog bort trummorna helt!
Tack för lyss och kommentar!
/Asti
« Senast ändrad: 05.09.2023, 17:32:28 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter jättefint nu tycker jag.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad PerfectEchoRecordings

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag måste säga att det var en fantastiskt bra låt i grunden och instämmer med föregående talare och gängse uppfattning om att trummorna var något skeva i kombo med låten i övrigt.
"I got my motorcycle jacket, but I'm walking all the time..."


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter jättefint nu tycker jag.  :)
Skönt! Tack för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag måste säga att det var en fantastiskt bra låt i grunden och instämmer med föregående talare och gängse uppfattning om att trummorna var något skeva i kombo med låten i övrigt.
Jättekul att du gillar låten!
Tack för kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Har lyssnat lite igen och jag gillar den här sista versionen skarpt. Jag lyssnar som sagt som oftast nu för tiden via min Samsung Tvs högtalare  som jag tittar på när jag meckar i ordning mina videos men det brukar låta ganska ok ur ett konsument  perspektiv ändå. Saken är den att jag tycker mig höra ett litet pyttelitet dist här och där trots att den här låten ändå är ganska lågmäld. Det kan vara på grund av att något inte är ok när det gäller eq och volym men det är svårt att säga. Det kan också vara på grund av att lyssningen jag har suger men då tycker jag att all musik som jag jag lyssnar på borde ge samma resultat. Det kanske är nåt som är för dovt eller nåt.

Nåväl hoppas jag inte ställer till det för dig för mina öron är trots allt snart 70 så min hörsel är nog inte top notch längre. Laddar hem den och drar in den i Davinci Resolve och testar hur den låter med de inställningar jag använder till mina videos. Inte för att dom är top notch direkt men bara för skoj

Alltså det är en fin låt du har här väl värd att få till tycker jag.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
I resolve när sången drar igång så maxar allt nästan och ligger precis under 0 db så det ser ut som att du har optimerat volymen så mycket det går. När jag lägger på eq och tar ner 440 khz med ca 2.8 db och samma runt 2200 khz så går ljudet ner en pyttliten snutt så att  jag inte hör bi ljudet men å andra sidan så mister man lite av den där in your face tydligheten som kan funka skitbra för den här sortens låt. Svårt att ge nåt konkret tips alltså utan jag utgår från hur jag hör och tycker alla andra att det låter ok så är det nog så. Rent privat så tycker jag att pianot är lite väl dovt men det är min personliga uppfattning.

Fin låt tackar för lyssningen


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I resolve när sången drar igång så maxar allt nästan och ligger precis under 0 db så det ser ut som att du har optimerat volymen så mycket det går. När jag lägger på eq och tar ner 440 khz med ca 2.8 db och samma runt 2200 khz så går ljudet ner en pyttliten snutt så att  jag inte hör bi ljudet men å andra sidan så mister man lite av den där in your face tydligheten som kan funka skitbra för den här sortens låt. Svårt att ge nåt konkret tips alltså utan jag utgår från hur jag hör och tycker alla andra att det låter ok så är det nog så. Rent privat så tycker jag att pianot är lite väl dovt men det är min personliga uppfattning.

Fin låt tackar för lyssningen
Kul att du tar dig tid och gör dig besvär med att kolla upp mixen/ljudet!
Jag har själv 72-åriga öron, så det kan mycket väl vara hos mig som problemet ligger.  :D
Jag använder mig av en mastringsplugg som heter Ozone 9 Elements (gratisprogram)
och justerar sedan volymen ytterligare i en wave-editor som heter Audacity (också gratis),
där jag normaliserar ljudet. Om jag inte gör detta så får jag väldigt låg volym på slutmixen...
Ska se om jag kan dra ner lite i Ozone och Audacity....alternativt kanske jag kan dra ner i dom frekvenser du nämner via en eq i mastern....?
Pianot är från Spitfire LABS (Soft Piano) och är även det freeware. Jag gillar det lite dova, intima ljudet från den.
Tack så mycket för kommentar och analys och kul att du gillar låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten