3. MartinM - AI love country - 5p
Finfint twangigt gitarrspel. Fina stämmor också.
Texten stämmer väl med melodin. Bra! Snyggt att landa på moll i sluten på refrängen i så lycklig och naiv text. Det gör att jag undrar om det lurar nåt under ytan där i Grimslöv. Kul med ett slut som inte varit med tidigare i låten. (?) Stor countryfeeling.
7. Asti - Grimslöv - 4p
Fint arr. Den höga sliden eller är nåt från keyboard. Hur som helst så tillför det en snyggt skimmer över låten. Även här känns som att texten och melodin hör ihop.
6. 91:an - Gonna ride around in my tractor - 3p
Ska-country. Kul! Riktigt trevligt sväng och resonatorn lyfter och bjuder in countrykänsla bra. Stoppen i refrängen blir som en liten hook. Toppen!
1. morgonte - Grimslöv - 2p
Härliga detaljer i låten. Miljöljud från traktorn tillförde en hel del. Kul, kanske kunde tonats bort efter ett tag när känslan etablerat sig. Snyggt producerat. Några vändor extra på sången hade nog inte skadat för att sätta fraseringarna bättre. Slutet är ju klockrent!
Bra countrykänsla på helheten.
2. Elvshand - Grimslöv - 1p
Kontrollrummets munspelskung. Väldigt snyggt lirat!!
Sångmelodin känns lite för snabb på nåt sätt, som att det är för många stavelser i texten här och där. Ligger den lite högt för sången, eller är det kanske medvetet skört sjunget. Hur som helst gillar jag skavet. Nåt som bryter av i dynamiken hade kunnat lyfta ytterligare.
5. Eddi - Albany
Psykadelisk country? Hittar inte riktigt countryn i detta, å andra sidan kan jag inte country. Phaser(?)-gitarren känns som ett udda val, eller är det kanske ackordföljden som gör det mer till en rock/pop-historia än country?
4. Wernborg - Grimslöv
-
Kul och inbjudande tema.
En kul detalj som jag noterade är att texten verkligen blir underordnad och helt betydelselös eftersom jag inte reagerar nämnvärt på att det är samma text i alla låtar. Denna gång fick musiken tala.