Kontrollrummet

tsmalmbe - namnlös demo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

UPPDATERAT:
Slutliga versionen ligger ovan. Namnet blev Dystopia eftersom Krister tyckte den var kuslig.

Jobbat på ett sådant alster en tid. Hade en hel dogman ja ville bli av med.
- ett gitarrspel som sträcker sig över 4 band så det är omöjligt för mig att spela rent (fick kramp i fingrarna)
- ett piano med lite lite "enniokänsla"
- dur-moll ackordgreja

Allt annat är sen standardrepertoar. Som vanligt är sången mitt största problem. Men nu är det så att jag inte tänker försöka mera. Har använt en vecka på sången, klämt delete varje dag och börjat om. Nu är det slut har jag bestämt - no more retakes, men såga den gärna.

Låten är tråkig, men som sagt var det ingen hit som skulle bli till, bara rensa mig från mina dogman.

En par spår synth som är "digitala", en par spår synth som är analoga. Resten är gjort för hand som vanligt.

Länken här - filen var för stor att ladda upp :)

https://www.dropbox.com/s/u6iae2lxcdkjc1j/uusin-nimeton.mp3?dl=0
« Senast ändrad: 02.03.2023, 19:57:54 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vadå dålig sång :unsure:... det låter ju hur bra som helst. Bra låt, hypnotisk och lite kuslig, me like. Det enda jag inte är helt övertygad om är synthen (?) i mellanspelet. Den rör ihop det på nåt sätt. Kanske om den hade lägre volym...

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tycker också sången sitter bra. Kanske att intensiteten skiljer sig en del mellan sången och instrumenten i början ända fram till distgitarren kommer in. Därifrån och framåt är det mästerligt.

Trots att låten är lång blev jag överraskad av det plötsliga slutet. Hade nästan väntat mig en runda till där, en oktav upp, med gitarrer utav bara helvete och de där syntkörerna jag tyckte mig höra.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Vadå dålig sång :unsure:... det låter ju hur bra som helst. Bra låt, hypnotisk och lite kuslig, me like. Det enda jag inte är helt övertygad om är synthen (?) i mellanspelet. Den rör ihop det på nåt sätt. Kanske om den hade lägre volym...

//Space

Jag gissar du menar den där autopanorerade "dägädägädägä-synten". Dess uppgift var att skapa kaos men jag skall troligen modifiera den just so slightly.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Tycker också sången sitter bra. Kanske att intensiteten skiljer sig en del mellan sången och instrumenten i början ända fram till distgitarren kommer in. Därifrån och framåt är det mästerligt.

Trots att låten är lång blev jag överraskad av det plötsliga slutet. Hade nästan väntat mig en runda till där, en oktav upp, med gitarrer utav bara helvete och de där syntkörerna jag tyckte mig höra.

Det var svårt att få till det där med sångnivåerna i första delen. Har undvikit volymautomation till det yttersta (haft det, deleterat, lagt till, deleterat, ... repeat). Kanske jag skall igen försöka dra ner sången i början en par db för att det inte skall sticka ut.

Inga syntkörer här, körerna sjungs in "helt manuellt". I slutet finns det en "reversereverb" såndgel där vid 7:45 ungefär som nog låter lite syntetisk givetvis.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tycker också sången sitter bra. Kanske att intensiteten skiljer sig en del mellan sången och instrumenten i början ända fram till distgitarren kommer in. Därifrån och framåt är det mästerligt.

Trots att låten är lång blev jag överraskad av det plötsliga slutet. Hade nästan väntat mig en runda till där, en oktav upp, med gitarrer utav bara helvete och de där syntkörerna jag tyckte mig höra.

Det var svårt att få till det där med sångnivåerna i första delen. Har undvikit volymautomation till det yttersta (haft det, deleterat, lagt till, deleterat, ... repeat). Kanske jag skall igen försöka dra ner sången i början en par db för att det inte skall sticka ut.

Inga syntkörer här, körerna sjungs in "helt manuellt". I slutet finns det en "reversereverb" såndgel där vid 7:45 ungefär som nog låter lite syntetisk givetvis.

Nu hör jag att det är riktiga körer, det var något som fick mig att tänka lite ok computer och mellotron-kören som används i några låtar på den.

Tror det blir svårt att komma åt det jag reflekterar över med nivåjustering på rösten, men nu när jag lyssnar igen så stör det mig inte längre. Det jag tänkte var att det var lite mycket riv i vissa fraser som kom mer till sin rätt när arrangemanget växt till sig lite. Men med tanke på att jag inte tänker på det så mycket längre så ligger det nog på marginalen.

Nu andra lyssningen är det pianot som sticker ut lite, speciellt när det lugnar ner sig i slutet. Kan nog sänkas något litet hack där, eller smalnas av lite i en eq.
blargh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
En tanke är ju att använda ett mer naturligt pianoljud, som matchar den härliga akustiska gitarren.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Slutliga versionen i första inlägget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Varför skulle någon klaga på sången här? Tycker den sitter som en smäck och ger precis rätt känsla till låten.
Snyggt jobbat!!

Skön melankolisk stämning rakt igenom, snygga och lite oväntade harmonier och jag älskar introt med den där lilla pausen mellan varje ackord.
Me, Myself & I


Utloggad tsmalmbe

Tack för kommentarer. Sången har jag varit väldigt kritisk mot, men troligen har min förväntan till mördande kritik lett till bättre sång - så det fungerar ju alltså med kritisk feedback för att bli bättre.

Gitarrsolon tas emot också i framtiden ifall det finns frivilliga.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.