Jag har inte tyckt till på den här för att jag tycker den är lite märklig och inte alls Asti-standard men efter fler lyssningar så gillar man trots allt. Det är en bra historia men jag retar mig lite på att gitarren inte finns med och dessa kantslag på 2:an och 4:an som inte är kantslag utan mera hi-hat-typ-slag de låter inte bra helt enkelt enligt mitt skruvade huvud. Sången däremot är som vanligt världsklass och jag funderar lite på hur du gör när du gör när du gör en andrastämma vore kul om du kunde berätta lite om det.
Jag ville göra något annorlunda utan akustiska gitarrer, en techno-/electronica-blues.
Som grund använder jag ett par loopar från Native Instruments Massive vilka innehåller trummorna.
Dessa loopar kan jag inte göra något åt, "hi-hat"-slagen du nämner hade jag nog tagit bort om jag kunnat.
Utöver dessa loopar använder jag ett gäng gratis-instrumentpluggar från Spitfire LABS...
Första versen innehåller en sångstämma, andra versen två stämmor och tredje versen 3 stämmor.
Stämmorna kommer av sig själv, men jag brukar få öva några gånger innan jag spelar in.
Det är ju viktigt att man lägger låten i en tonart där man klarar av att sjunga stämmorna.
Man kan ju plocka ut stämmorna på gitarren genom att kolla mot melodistämman och höra att det är i harmoni.
I regel lägger jag andrastämman lite över melodistämman oh tredjestämman en bit under melodistämman.
Men det är "hemvävda" stämmor, så jag vet inte hur korrekt resultatet blir....
Tack för din kommentar!
/Asti
« Senast ändrad: 10.04.2023, 16:08:00 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten