Det handlar om tycke och smak - så det är väldigt svårt att säga säkert vad som är rätt eller fel. Ibland är det bara att man har en känsla av hur man vill göra - kanske på saklig grund, men kanske också helt irrationellt...

Man kan spela in med en helt transparent kedja och därmed spela in ljudet exakt som det låter i verkligheten - men då får man ett ljud som väldigt många upplever som "tråkigt". Jag kan ta mina egna testinspelningar som exempel här. Line Audio Designs SM3 och SM6, tycker jag inte alls om till min egen röst, men gillar dem till Christinas röst. De är väldigt raka i frekvensgången - och förmodligen gillar jag inte att höra min egen röst så ofärgad. Min preamp är ofärgad, ska kanske också nämnas i sammanhanget...

Jag menar att om man har en mic som ger en snygg färgning, så är det mindre lämpligt att ha en färgande preamp - för då är det ju kombinationen man spelar in, i stället för bara micens färgning. Låter det bra, så är det förstås bra ändå - men om man gillar en mic med en viss preamp och sedan testar den med en annan, så kan man bli väldigt besviken på resultatet. Kör man däremot mest med micar som inte har så mycket personlighet (läs: billiga slit-och-släng-micar

), så kan det bli trevligare med en färgande preamp, om man har den läggningen.
Jag tycker exempelvis att Studio Projects C1 är alldeles för bright - men tillsammans med en preamp som är lite klen i toppen och därför fullständigt värdelös till bandmicar, så kan det bli en lysande kombination. Det är dock svårare att förutse hur resultatet kommer att bli om man har tre variabler (både röst, mic och preamp) att ta hänsyn till, i stället för bara rösten och micen (nu förutsätter jag att rummet är någorlunda ok...

).
Färgningen man får, beror på flera faktorer. Det är ju både hur snabbt micen och preampen fångar upp transienter, hur mycket av rumsljudet som fångas upp av micen, hur tonkurvan påverkas av båda, hur brusnivån ligger, när och HUR eventuella rör distar etc.
Det är vanligt att man har flera olika micar för att lösa olika situationer. Min egen lilla "mikrofonpark"

består främst av följande, för att kunna ge mig olika sorts färgningar som jag gillar:
sE5600a (rörmic)
BLUE Babybottle (kondensatormic)
Crowley and Tripp Naked Eye (bandmic)
Oktava MK012 (småmembranare i stereopar)
Shure Beta58a (dynamisk mic)
Andra sätt att färga, är t ex genom att placera en transformator på ingången i preampen. Det kan ge en ganska kraftig färgning som många gillar (det finns exempelvis på några av Joemeek's modeller). Ett annat sätt är att sätta rör i preampen. Det ger en annan färgning än en ren transistorpreamp och en färgning som upplevs som bra. Om man har en mic med transformatorutgång, så kan man färga ljudet genom att variera ingångsimpedansen (vissa preampar har den möjligheten).