Kontrollrummet

Kornstad - A little while

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå där,

Nya datorn börjar komma i ordning och studion ta form och plötsligt vaknar en gnutta inspiration igen.
Testar just nu lite nya grejer när det gäller mixning av sång för att försöka få den att komma fram lite mer i mixen och gjorde bara en liten kort grej för att se hur det blir.

Gillar det inte tidigare i mina låtar då det alltid blivit väldigt mycket bas att skära bort och massa annat strul som man måste fixa hela tiden, så nu har jag ställt in micken annorlunda, komprimerat insignalen en aning bara för att få fram de tystare partierna bättre och ökat avståndet till micken.
Har nu knappt skurit bort ngt alls utan bara gjort små justeringar i flera steg istället där endast det jag gillar höjts en aning istället.

Är inte klart ännu då jag testar mig fram här, så lite tankar kring detta, hur upplever ni soundet på sången? För vasst? För bumligt? Ihåligt? Ja vad som helst ni tycker skulle höja mixningen av sången på bästa sätt.  :)
Me, Myself & I


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Reagerade inte att något var galet. Lät nära och fint. Kanske lite brus.

Låten kommer bli hur fin som helst.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skitfin rösten behöver lite mer kropp bara :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter hur bra som helst :)
Jag hade kanske höjt sångvolymen ett snäpp , nu är det lite svårt att uppfatta alla ord. Lyssnar med lurar (Roland RH-5).

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sången tycker jag ska upp i volym och gärna få ett litet snabbt delay....i alla fall lite mer "rumsljud",
så att den ligger i nivå med pianot.
Kanske lite mer av det lägre mellanregistret i sången för att, som Eddi sa, få lite mer kropp...?
Låter bra redan nu och blir säkert jättesnyggt när det är klart!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att det är bra som det är, både ljud o volym. Kanske klippa bort lite andningsljud bara.  :)
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt! Fortsätt för fasen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat i liten JBL bluetooth/USB-högtalare, stor som en ölburk.
Det låten bra om piano och sång och de låter separerade bra. Du delar Mark Knopflers dilemma, att sjunga återhållet och samtidigt önska få fram texten. Jag hörde nog inte mycket av texten här och det gör jag inte då jag lyssnar på honom heller men det låter bra ändå, även om hans röst.

Jag är tvärtom numera och placerar rösten långt fram och högre i volym och försöker dessutom vara tydligare än jag är normalt, för att texten förhoppningsvis ska komma fram.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Mycket snyggt! Gillar den inledande harmonin mellan den torra rösten och pianot. Sången får dock gärna smyga upp en aning. Gör klart... :P


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Oj tack alla för positiv feedback!!
Lade inte så mycket fokus på låten nu egentligen utan den bara "blev till" när jag testade runt med sånginspelningen, men då skall jag fortsätta jobba på den då.  :)

Testade att stänga av lite i kedjan och det verkar som att det är den tredje eq'n som plockar "kroppen" ur sången så skall gör ett justerande där.
Såg ett väldigt intressant klipp på youtube om hur en kille satte kompressor och jobbade med sin insignal för att kunna viska en mening och sedan sjunga fullt och ändå få fram all sång tydligt och det är lite det jag testar mig fram med nu.

Blivit mycket bättre nu än det varit förut och jag har knappt behövt klippa och boosta vissa delar alls, men upp med volymen skall vi och så har jag lite fler knep att testa med lite dist och skuggning vilket tydligen skall göra jätteskillnad på hur tydligt man hör sången.
Så ny version kommer!

Tack för hjälpen!! :wub:
Me, Myself & I