Kontrollrummet

Multibands kompressor, hur använder man den?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Med anledning av den här tråden så undrar jag helt enkelt vilka är de vanligaste funktionerna för en multibands kompressor? Jag har för mig att jag läst att det är vanligt att använda det på bas och elgitarr, distad antar jag?. Men finns det fler instrument som man ofta använder det på? Hur är det i en slutmix/mastring. Lägger man ofta en multibands kompressor på stereo ut? Ja jag är helt grön när det gäller det här så ös på med tips och råd. Vanliga och ovanliga.
« Senast ändrad: 10.03.2007, 13:57:18 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Principen är att man med en Multibandskompressor kan manuellt ställa in hur mycket det ska komprimeras inom ett visst frekvensområde.
I en vanlig multibandskompressor så brukar det oftast vara 3 eller flera olika kompressorer. = du kan komprimera 3 olika frekvensområden med olika inställningar för varje frekvensområde.
vet inte riktigt om det är så vanligt att köra en multibandare på "vanliga" instrument. Men där emot på typ Trumbussar osv. Så brukar det vara för mig. Men inget är ju fel, huvudsaken att det låter bra.    ;)
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad tsmalmbe

Multibandskompressor ser jag som ett nödverktyg. Jag kör nästan aldrig multibandskompressorer. När jag eq:at mina spår korrekt, går det mycket bra att köra en helt vanlig kompressor. Då det uppstår problem, som t.ex med färdigt stereomixade trumspår, liveinspelning på stereospår - då tar jag fram multibandskompressorn. Att säga att det är regel hit eller dit är fel. Alltså då när man specifikt skulle villa komprimera ett visst område, men inte har tillgång till det. Multibandskompressorn skall man ta fram då man märker att det behövs just det. Annars mår man bättre utan.

Multibandskompressorer används också på stereospår för att individuellt kunna klämma ut all dynamik på frekvensband.

Du nämnda bas. Där kan man utnyttja sig av en multibandskompressor på följande sätt. Eftersom komprimering av låga frekvenser oftast leder till pumpande, kan det vara praktiskt att köra en multibandskompressor på det sättet att man helt ignorerar det lägsta bandet, alltså låter det vara as-is, och använder övre bandet/övre banden som "normal" kompressor. I princip leder det till lite liknande effekt som om man skulle köra en vanlig kompressor med sk. Hipass-sidechain, alltså så att man helt enkelt inte komprimerar de lägsta frekvenserna, där det finns mycket energi (och således mycket pump).

Sen finns det de som lägger en multibandskompressor på mastern, alltid, "för min mix låter annars så dåligt".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Okej men med andra ord så funkar det, exempelvis på bas, lika bra med en EQ som skär allt under 80-150 Hz och en vanligt kompressor eller limiter? Tack, tsmalmbe och joelstromgren bra svar.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Burnin Sven

  • Gäst
Jag kör nog Multibandarn på många mixar, ett smidigt fusk sätt att få det att mjuka till sig lite och att få det att låta någorlunda i närheten av ok. I Logics så finns det presets och ett som jag kör ganska ofta det är drum and bas där jag då drar ner lite på volymen i basområdet. Att ratta en på riktigt kräver dock ganska mycket kunskap som sagt här i tråden.
Göran


Utloggad tsmalmbe

Okej men med andra ord så funkar det, exempelvis på bas, lika bra med en EQ som skär allt under 80-150 Hz och en vanligt kompressor eller limiter?

Grejen är att du måste du använda  sidechain. På sidechainen skall du ha en eq, där du skär bort allt under 150Hz (exempelvis). Då styrs kompressorn av materialet som är skuret, men signalen som sådan är icke påverkad av  eq:n.

Men, återigen tillbaka till den riktiga världen (= min värld :) ). Jag kör basen genom långsamma tröga kompressorer, utan sidechain, utan multiband etc. Jag VILL att de starka frekvenserna skall komprimeras, eftersom det ger en jämnare bas allt som allt.

Är det nån speciell effekt, eller just specifikt basen du är ute efter att komprimera? På basen rekommenderar jag nån optisk/optoemulerande kompressor. Varför inte t.ex endorfin? Optoemulerande, dessutom är den 2-bands, så den skulle vara en "enkel" entry in i multibandsvärlden också?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Ett smart sätt att använda det är på t.ex. distad elgitarr, när du dämpar strängarna (tuggar) så blir det naturligt mycket mer bas, som garanterat kommer gröta ner allt. Då passar det bra att lägga en kompressor som bara tar botten, altlså den börjar jobba när du dämpar. På det sättet kan du fortfarande ha en del botten i gitarrerna och inte behöva kompromissa för att det låter skit när du tuggar...

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Är det nån speciell effekt, eller just specifikt basen du är ute efter att komprimera?
Nä inte något sånt. Mest ute efter att fatta var man ska ha den och varför.

Ett smart sätt att använda det är på t.ex. distad elgitarr, när du dämpar strängarna (tuggar) så blir det naturligt mycket mer bas, som garanterat kommer gröta ner allt. Då passar det bra att lägga en kompressor som bara tar botten, altlså den börjar jobba när du dämpar. På det sättet kan du fortfarande ha en del botten i gitarrerna och inte behöva kompromissa för att det låter skit när du tuggar...
Okej, bra exempel då fattar jag lite mer.

Tackar för bra exempel allihop. Det tar ett tag men lite tror jag sjunker in iallafall  :)
« Senast ändrad: 10.03.2007, 17:27:17 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Jag kör ofta multiband på basar, men så är jag också ute efter ett extremt komprimerat sound. Gillar att man kan packa ihop band för band, finner ofta att 30-60 och 60-180 eller 200 behöver komprimeras olika t ex. Iaf i mina låtar. :)


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Jag har använt multiband på låga basiga sångröster för att rädda ev. "puffar"

1. Ett band från 0 till 80 Hz med jättehög ratio och ingen make-up-gain. Puffarna trycks ner, utan att behöva skära bort bas och tunna ur en basfyllig röst.

2. Ett band för 80Hz och uppåt, signalen fortsätter antingen orört ut ur multibandaren eller med kompression. Då används kompressorns 2:a band precis som en ordinär singleband-kompressor skulle ha använts på sångspåret.


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
när vi var och mastrade våran platta hos Göran Finnberg så sa han att man bör vara försiktig med att använda multibandkompressor när man mixar, för att det är ett mycket svårt verktyg att hanskas med och få det att låta bra. Att det gärna blir så att när man använder den så låter det oftast bättre före än efter man använt sig av multibandskompressorn.
Men detta tycker jag att man ska ta med en nypa salt, för så är det ju med alla grejor man håller på med när man mixar. Oftast var det ju så i början när man var grön på mixning att det lät bättre innan man började mixa. Men övning ger färdighet. Så nu vill jag tro att det faktiskt låter bättre än sämre när jag mixat en låt.

Ett tips han gav om multibandskompressorn som jag använder mig av är på mastringen.
Dela upp multibandarn i tre segment.
ett från 0 - 300hz ett från 300 - 3000hz och det sista från 3000 och uppåt.
Sedan höjer och sänker man dessa efter tycke och smak. Detta är en bra utgångspunkt i alla fall.
Ett annat litet tips han gav hade i och för sig inte med multibandskompressorn att göra men i alla fall...
Det var att när man mixar trummor typ Ez drummer och DFH, alltså inte "riktiga" trummor så kan man höja   
ett par tre db vid 112hz på trummpaketet för att få det att låta lite mer levande.


Utloggad tsmalmbe

Dela upp multibandarn i tre segment.
ett från 0 - 300hz ett från 300 - 3000hz och det sista från 3000 och uppåt.
Sedan höjer och sänker man dessa efter tycke och smak. Detta är en bra utgångspunkt i alla fall.

Eftersom du inte nämner nånting om kompression kan jag säga att det det du beskriver är en parametrisk ekvalisator.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


KillwithSkill

  • Gäst
Funkar svinbra som De-Esser, sen får man inte glömma att man kan lyfta fram frekvenser, köra expander.


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Dela upp multibandarn i tre segment.
ett från 0 - 300hz ett från 300 - 3000hz och det sista från 3000 och uppåt.
Sedan höjer och sänker man dessa efter tycke och smak. Detta är en bra utgångspunkt i alla fall.

Eftersom du inte nämner nånting om kompression kan jag säga att det det du beskriver är en parametrisk ekvalisator.


Aldrig hört talas om :)
Vad är en parametrisk ekvalisator?


Utloggad tsmalmbe

Vad är en parametrisk ekvalisator?

En eq där du ställer in band, bredd och gain.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Fast det är nog inte det som han beskriver.
Däremot glömde han ju infon om kompressionsgrader, trösklar osv.

Intressant vinkel annars, för de få ggr jag själv använder multibands är mer som EQ än som kompressor. Exv om jag vill skjuta på mer bas på en bas, men upptäcker att vissa toner boomar ut mer än andra om man använder EQ, så kan man använda multibandare. Skjuter på ett visst frekvensintervall, tills det råkar finnas mer tillräckligt/för mycket i de frekvenserna redan, då håller kompressorn emot. Nån som fattar vad jag svamlar om? :unsure:


Utloggad tsmalmbe

Fast det är nog inte det som han beskriver.
Däremot glömde han ju infon om kompressionsgrader, trösklar osv.

Visst, men därför blev det ju just en P-EQ som han beskriver. Använder man multibandskompressorn som sådan (ratio 1:1), så är det lika bra att köra en P-EQ.

Intressant vinkel annars, för de få ggr jag själv använder multibands är mer som EQ än som kompressor. Exv om jag vill skjuta på mer bas på en bas, men upptäcker att vissa toner boomar ut mer än andra om man använder EQ, så kan man använda multibandare. Skjuter på ett visst frekvensintervall, tills det råkar finnas mer tillräckligt/för mycket i de frekvenserna redan, då håller kompressorn emot. Nån som fattar vad jag svamlar om? :unsure:

Ja, jag fattar. Vad du säger är att när du komprimerar, måste du köre makeup-gain.Vilket ju är givet. Men lite omvänt i din beskrivning, så att makeup-gainen blir i huvudroll, och kompressorns jobb blir att begränsa din iver :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Ja, jag fattar. Vad du säger är att när du komprimerar, måste du köre makeup-gain.Vilket ju är givet. Men lite omvänt i din beskrivning, så att makeup-gainen blir i huvudroll, och kompressorns jobb blir att begränsa din iver :).


haha, ja, ganska bra beskrivet faktiskt!  :lol:

På så sätt så lägger jag bara till vid en viss frekvens när det fattas. Så fort det dyker upp nåt som redan finns där så håller kompressorn emot. Ganska användbart vid sång oxå, om man vill skjuta på lite diskant men samtidigt hålla tillbaka fula konsonanter.
« Senast ändrad: 13.03.2007, 14:00:53 by MrPhil »