Kontrollrummet

Hook, catchy osv

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
La precis upp en låt och Freddy gav ganska snabbt ett bra och utförligt svar, men hans inlägg fick mig att fundera. Han skrev att han inte kände nån direkt hook i låten men att alla låtar KANSKE inte behöver vara hookiga. Jag tycker detta är intressant eftersom andra har sagt precis raka motsatsen till just den här låten. Men frågan är vad är en hook? Är det detsamma som catchy? Per definition borde det vara det,  Hook= krok, alltså ett redskap för att fånga. Catchy från catch=fånga, betyder ju just fånga och i denna form, fångande.
Nästa fråga som då följer är:
Vill man ha en hookig, catchig refräng i all form av musik. Visst om man vill ha en Max Martin hit så är det väl av yttersta vikt, men om man är ett band som t.ex A Perfect Circle, Deftones mm är det inte då nånting man försöker undvika?
Dessutom så visar ju just den låten som jag la upp att vad som är catchy, hookigt är väldigt subjektivt och absolut upp till den unika lyssnaren.
Detta är frågor som givetvis inte har ett bestämt svar eller innehåller endast en sanning, därför är jag väldigt nyfiken på hur era åsikter i dessa semifilosofiska frågor är, och har ni en sån där låt som det räcker att ni hör några toner av så sitter den på huvudet resten av dagen. Min sån låt heter "Fly me to the moon" av Frankie boy.

Vad anser ni?

Micke

p.s god jul


Utloggad tsmalmbe

Enstaka låtar mår bra av att ha någon catch som lyssnaren kommer ihåg. Bygger man album (ett mer och mer okänt koncept tyvärr), kan "catchlösa" låtar bygga upp förväntningarna till nästa låt. Då är det OK med catchlösa låter (catchen är just i det att det inte finns någon catch).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Enstaka låtar mår bra av att ha någon catch som lyssnaren kommer ihåg. Bygger man album (ett mer och mer okänt koncept tyvärr), kan "catchlösa" låtar bygga upp förväntningarna till nästa låt. Då är det OK med catchlösa låter (catchen är just i det att det inte finns någon catch).


Men måste den "catchen" isf vara i refrängen eller kan det vara ett grymt stick eller en fantastisk vers. I låtar som t.ex "Every breath you take" med Police så finns det enligt mitt sätt att lyssna inte nån riktig refräng utan bara verser + stick. Där sitter enligt mig catchen i slutet på varje vers i orden I'll be watching you. Jag säger enligt mig, just för att det är så jag uppfattar det. Det är kanske annorlunda för andra. Den låten är dessutom nåt som jag brukar kalla för en Flatline låt. D.v.s låten är som ett rakt streck, det händer inte så mycket, men är ändå så fantastiskt bra. (Såg dom i globen i höstas.......mums)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Final Countdown är en typisk hook för mig. Den låten har ju inte ens en refräng i vanlig mening.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Final Countdown är en typisk hook för mig. Den låten har ju inte ens en refräng i vanlig mening.

Har jag inte tänkt på, men det har du rätt i. Be nån att nynna på Final countdown så börjar dom säkerligen inte att nynna på sångslingan utan synthslingan :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tycker nästan att hela "every breath.. " är en hook tbh. / Mikke


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag är ju en bluesman,vilket ni säkert hört.Där sysslar man inte med så mycket hookar.Förutom John Lee Hooker då.. :P

Känsla och bra lir,räcker hela vägen för mig - det hade du gott om i nämnda låt här.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Hook, catch eller vad vi nu kallar det är samma sak i min värld. Det är den anledningen till att jag vill höra låten igen helt enkelt. Sen vad detta kan vara för element i låten beror lite på. Jag tycker inte att det är något som måste finnas i refrängen eller någon speciell del av låten, men om man frågar sig själv varför man lyssnar på sina favoritlåtar - vad det är man gillar med dom - så hittar du källan till vad jag benämner som "hooks".


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag är ju en bluesman,vilket ni säkert hört.Där sysslar man inte med så mycket hookar.Förutom John Lee Hooker då.. :P

Känsla och bra lir,räcker hela vägen för mig - det hade du gott om i nämnda låt här.

Mvh
Micael

Håller inte alls med. Många bluesmusiker tycker jag (även du) har en liten bank av hookar man använder sig av i solon etc...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag är ju en bluesman,vilket ni säkert hört.Där sysslar man inte med så mycket hookar.Förutom John Lee Hooker då.. :P

Känsla och bra lir,räcker hela vägen för mig - det hade du gott om i nämnda låt här.

Mvh
Micael

Håller inte alls med. Många bluesmusiker tycker jag (även du) har en liten bank av hookar man använder sig av i solon etc...

Jorå Wernis så är det väl oxå.
Men ett blues munspel är ganska begränsat vad avser uttrycks möjligheter.Så det blir lätt att man lägger in delar av andra solon i nya alster eller andra låtar om man lirar live.Förmodligen jobbar skickliga blues gitarrister å pianister på samma sätt.Då musiken är rätt "snävt"uppbyggd.Har börjat lyssna en del på blues och jazz pianister.Jag känner igen återkommande fraser precis som du säger.Får man in ett gäng "fraser",så kommer man rätt långt.Men om det går under benämningen "hookar",det vet jag inte - kanske mera nåt som hör musik stilen till?

Jazzen har större utrycks möjligheter,friare på nåt sätt eller hur man nu skall uttrycka sig - men det vet du bättre än mig.Förmodligen skulle det ta tio år att lära sig alla jazzens finurligheter,eller man kanske aldrig blir full lärd..

56 toners prylen,kommer jag nog inte att använda igen.Den får stå som ett monument,eller som hänvisning - så här många toner går det att göra på 5 sekunder med ett blues munspel.
Definitivt ingen hook,mera ett utslag av kontrollerad musikalisk galenskap :D

Mvh
Micael



Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Hook, catch eller vad vi nu kallar det är samma sak i min värld. Det är den anledningen till att jag vill höra låten igen helt enkelt. Sen vad detta kan vara för element i låten beror lite på. Jag tycker inte att det är något som måste finnas i refrängen eller någon speciell del av låten, men om man frågar sig själv varför man lyssnar på sina favoritlåtar - vad det är man gillar med dom - så hittar du källan till vad jag benämner som "hooks".

Just det är väl definitionen av en "hook", den sak man kommer ihåg efter låten och är det första man tänker på när man känner att man vill lyssna på en låt igen. Oftast är det (i poplåtar iaf) just refrängen som är hooken, den är kort och trallvänlig. Beroende på låt kan hooken vara olika saker för olika personer i olika låtar, police-låten ni skrev om är ju ett typexempel på en låt som har flera möjliga hookar, det första jag tänker på i den låtern är nog "every breath you take"-sången i början, eller gitarrriffet som ligger i större delen av låten.


DåligtGehör

  • Gäst
Associerar hook mest med pop- och schlagervärlden. Har svårt att få ihop hook-tänkandet med den övervägande delen av musik jag lyssnar på. Inte heller det att det som gör stycket intressant skulle vara hooken fungerar särskilt väl då det många gånger kan vara en mängd samverkande saker och inte t.ex. ett specifikt motiv etc.

 


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
every breath & final countdown,är ju båda användare av blues vända konceptet
dvs det är sista strofen som sätter pricken över iét,precis som 99% av alla blues låtar..
annars tycker jag att det är en hook när det sitter..

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hmm....ja, alltså Hook och cathcy äör nog ord jag oxo tänker pop på.

Men lite andra saker som verkligen limmar sig i fontanellen:

Ödessymfonin. Hur mång toner behöver man höra innan man vet vilken det är`?

Toccata & Fuga i Dmoll.

Basen i my baby just cares for me.


snacka hooks .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Klart att en del stycken har mer explicita moment och teman. Nåt man direkt känner igen osv. Det förklarar dock inte hur det förhåller sig. Musik är inte bara som en catchy one-liner utan även som en mångfacetterad roman. Man kan inte säga att det är det ena eller det andra eller att just dessa drag alltid måste finnas. Då har man förminskat musiken, konsten.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Däremot så fastnar ju en hookig sak i skallen direkt, där ett mer nyanserat men svårsmält stycker tar många lyssningar innan det blir njutbart.

Å andra sidan gillar jag mer sådan musik...den musik som är svårflirtad håller längst för mig :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ja hooken är nog i sig själv väldigt pop-inriktad som företeelse, så jag tar nog och säger emot mig själv. Hooken är  nog egentligen det man "säljer" en låt med, den som det ska räcka med att du hör en gång på radion så sitter den fast sen.

Fast vad är då benämningen på den där slingan/ljudet/grejen som är det första man tänker på när man plötsligt kommer på att man ska lyssna på en låt?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja du :)   melodi är det nog, eller slinga. Jag kuslle gissa at man säger att "just cant get enough har en hook i sin melodislinga, eller att dess melodislinga är catchy".

typ? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det här är dock väldigt skumt. Jag har haft en låt på huvudet nu i en veckas tid och jag har inte ens varit i närheten av nå't ställe som spelat den. Hur funkar det???
Och vilken är låten???? Snälla tyck synd om mig nu....."Cottoneye Joe" med Rednex


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det här är dock väldigt skumt. Jag har haft en låt på huvudet nu i en veckas tid och jag har inte ens varit i närheten av nå't ställe som spelat den. Hur funkar det???
Och vilken är låten???? Snälla tyck synd om mig nu....."Cottoneye Joe" med Rednex


aaouch  :ph34r:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Stackare "Cotton eye joe . . ."  :huh:

Men annars är det skillnad på hook och catchy, i alla fall i min bok, fastän närbesläktade. Finns i alla genrer/musikstilar mer eller mindre även om det ju är vanligare i pop och nödvändigt i en schlager.
En låt är catchy om den är lätt att komma ihåg, man behöver inte lyssna många takter förrän man gillar låten, en låt som fastnar lätt. Men det behöver inte vara en lätt låt för det bara en som man lätt tar till sig.
En hook är en del/snutt i en låt som återkommer, något att hänga upp sig på t ex synthslingan i Gimme gimme (eller vad den heter, Abba som madonna fick låna), ett gitarriff, virveltrumman i "Born in the USA" är nästan en hook . . . något som gör det lätt att komma ihåg en låt.

Annars är en hook något de flesta golfare brukar vilja undvika... :ph34r:


DåligtGehör

  • Gäst
Första gången jag hörde Cottoneye Joe trodde jag de sjung Katmandu och det var väl trevligt tyckte jag, att de sjöng om en sådan plats långt ifrån allfartsvägarna.