Kontrollrummet

Effektpedal till akustiskgitarr.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Är det någon som har något tips på någon bra och prisvärd? Kanske med något fint reverb/chorus/flanger.

Jag har funderat på den här http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-176418.html mest för att jag gillar ljudet på Layla (akustisk).

Men den är ju mest inriktad på Clapton-ljud. Och jag skulle helst vilja ha en som är gjord för akustisktbruk. Någraförslag? (:

Budget:1 000 - 2 000 kr

EDIT: Mjukvara går också bra (:
« Senast ändrad: 10.03.2007, 12:25:00 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ackegura?? Har den inbyggd mic eller ska du ha effekten i mixen sen? En aukustisk gitarr mickas alltid upp externt i min värld.. Alltså stormembranare eller electret.. Har du en gura med inbyggd pizomic eller mickar du externt?. Om du mickar extern så skulle jag heller tipsa på bra pluggar att använda snarare än hårdvara.. ;)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Ackegura?? Har den inbyggd mic eller ska du ha effekten i mixen sen? En aukustisk gitarr mickas alltid upp externt i min värld.. Alltså stormembranare eller electret.. Har du en gura med inbyggd pizomic eller mickar du externt?. Om du mickar extern så skulle jag heller tipsa på bra pluggar att använda snarare än hårdvara.. ;)

Både och. Ni får gärna tipsa om bra pluggar också (: Men jag vill ha ett hårdvaru alternativ också som funkar bra live osv. Eftersom att jag inte gillar att stå pang upåner bara framför en externmick så brukar det vara lättare att lajna gitarren. .Men bra pluggar också (:
« Senast ändrad: 10.03.2007, 12:26:26 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Eftersom du säger att mjukvara går bra, så tolkar jag det som att du inte ska använda effekten för livebruk? Då har jag två synpunter:
Det verkar knasigt att använda bband eller piezo eller vad det nu är istället för att micka upp gitarren. I alla lägen utom en tät ljudbild där gitarren bara blir ett rytminstrument kommer det att låta sämre. Eller ja, "annorlunda" då, sedan får man tycka vad man vill om hur bra det låter. Hur som helst, om du mickar upp gitarren kan du inte använda effektpedalen på vägen in till datorn eftersom det är felmatchad impendans. Det kan såklart fungera, testa dig fram, men jag hade inte haft för höga förväntningar. För det tredje hade jag inte velat spela in en akustisk gitarr med chorus på; framför allt inte om jag ser choruset som en effekt som jag lägger på vid mix. Det skulle vara i en livesituation då, men i nte annars. Sist men inte minst, varför köpa i pedalform om den inte ska användas live?

Vad har du för mjukvara i dagsläget?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Eftersom du säger att mjukvara går bra, så tolkar jag det som att du inte ska använda effekten för livebruk? Då har jag två synpunter:
Det verkar knasigt att använda bband eller piezo eller vad det nu är istället för att micka upp gitarren. I alla lägen utom en tät ljudbild där gitarren bara blir ett rytminstrument kommer det att låta sämre. Eller ja, "annorlunda" då, sedan får man tycka vad man vill om hur bra det låter. Hur som helst, om du mickar upp gitarren kan du inte använda effektpedalen på vägen in till datorn eftersom det är felmatchad impendans. Det kan såklart fungera, testa dig fram, men jag hade inte haft för höga förväntningar. För det tredje hade jag inte velat spela in en akustisk gitarr med chorus på; framför allt inte om jag ser choruset som en effekt som jag lägger på vid mix. Det skulle vara i en livesituation då, men i nte annars. Sist men inte minst, varför köpa i pedalform om den inte ska användas live?

Vad har du för mjukvara i dagsläget?

Förlåt om jag är otydlig. Jag ska använda både för studiobruk och i livesammanhang. Så tänkte jag om det fanns någon bra 2 i 1 lösning. Och när jag säger att mjukvara går bra då menar jag att om jag hittar någon mjukvara som låter bra så köper jag både mjukvara och hårdvara. Alltså en 2 i 2 lösning :P

Så antingen:
En pedal som kan funka både live och i studion.

Eller:
En bra plugg och en pedal/effektdosa.


Det ska alltså användas till både i Studion och Live. Fast kanske INTE med samma produkt för båda ändamålen.

Och den mjukvara jag har just nu är mestadels freewares. Och inbyggda effekterna i Cubase SE3.
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Schecter

Jag använder ibland en Boss AD-3 när jag är ute och kompar.. Men vill inte påstå att det låter bra.  :lol:

Den har sjysst chorus iallafall.

www.grahnsmusik.com