Kontrollrummet

Cykeln - Cykeln

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Cykeln
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3.47
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2003
FORMAT: mp3

Skickar upp denna gamla trasa från -88
i en gammal inspelning
gjord i ett mediokert inspelningsprogram
med rätt simpla ljud  :o

Kan den vara värd att sätta i kön för nyinspelning?

Text

Jag har en cykel, jag har köpt en helt ny
Den står och skiner ner´ på gården
Jag har en cykel, hoppa upp så kan vi fly
För när jag trampar runt så går den
Vi glider ut och ser om bromsarna tar
Sen drar vi iväg för några dar
Jag har en cykel, jag har köpt en helt ny
Och jag vill blänka nu!

Jag har en cykel med en växel för tre
Nu kan jag klara berg och dalar
Jag har en cykel, vill du kanske följa med
Vi rullar ut ur trötta salar
Vi gör en picnic, vi har ostar och vin
Sen svärmar vi runt som yra bin
Jag har en cykel med en växel gjord för tre
Och jag vill växla nu!

Jag har en cykel och min himmel är blå
Nu kan jag fara ut i världen
Jag har en cykel, det finns plats här nog för två
Så du kan följa med på färden
Vi tar en tur, vi gör en kryssning på stan
Sen cyklar vi hem och gör ett barn
Jag har en cykel och min himmel är blå
Och jag vill blåsa nu!

« Senast ändrad: 03.07.2008, 11:51:58 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe. Produktionen gör ju i alla fall inte låten rättvisa. Minst sagt.

Traditionellt och hemtrevligt. Absolut värd att göra nåt nytt och kul av. Sedan direkt in på svensktoppen och publikfavorit i P4.

Klarinetten är superskön.

Det låter också som om du ska sänka den några toner för sångens skull. Det blir lite väl ansträngt här och där.

Kul!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Finfina ljud  B)

jo, jag tycker nog att den ska in i kön för nyinspelning!
känns om man skulle kunna få till en riktigt trevlig låt (eller, det är ju trevlig nu också!)


hejhej
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hojen på hojen,,NICE!

Är det en tandem så hakar jag gärna på en tur,är det en HD så nobbar jag,dom är för farliga dom där Farli Harli pöjkarna. :P

Och så den seriösa biten:Det låter riktigt bra detta.Du har full koll på instrumentering sång och spakar.Skön låt,jag digga vidare mot evigheten..

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar dina livsbejakande texter och tänker på hur en video skulle se ut till denna och den skulle kunna vara hur kul som helst.
Arret är så träffsäkert och lysande i sin genre att jag glömmer om det låter midi. Tänker lite på artister som Robert Broberg när jag hör denna
och om nån kommer ihåg Melanie Safka (Brand New Key, What Have They Done To My Song, Ma? bl a). Jättebra sång, jättebra låt
som man blir glad och får vårkänslor av!
Måste tipsa 91:an om denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gillar dina livsbejakande texter och tänker på hur en video skulle se ut till denna och den skulle kunna vara hur kul som helst.
Arret är så träffsäkert och lysande i sin genre att jag glömmer om det låter midi. Tänker lite på artister som Robert Broberg när jag hör denna
och om nån kommer ihåg Melanie Safka (Brand New Key, What Have They Done To My Song, Ma? bl a). Jättebra sång, jättebra låt
som man blir glad och får vårkänslor av!
Måste tipsa 91:an om denna.

Åhh. Hade nästan glömt henne. För att inte tala om Melanies version av Stones Ruby Tuesday. En höjdare.

Sorry för kapning... :ph34r:


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Underbart läckert! Den här tycker jag absolut inte du ska ställa i kön för inspelning. Nej tilldela den istället ett VIP-kort och låt den passera kön! Bra sångkänsla och närvaro, bra med det torra sångljudet. Vid en nyinspelning skulle man nog sänka tonarten nåt steg. Här skulle elbasen bytas ut mot tuba, i övrigt mycket smakfullt arrat, piano och klarinett och inte minst trumliret! Båda tummarna upp!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hur bra som helst  :)  Fick upp massa assosiationer när jag lyssande. Jakob Hellaman, Jan Malmsjö, Robert Broberg mm.
Om du ska göra en nyinspelning så får du verkligen se till att behålla samma glädje. Jag tycker verkligen inte att den sänkas i tonarten. Den riktigt spruckna rösten på sista meningen i varje vers får jag total gåshud av........tonarten stannar, därmed basta  ;).
Håller med 91:an att vid en eventuell nyinspelning så borde basen verkligen bytas ut mot en bastuba, det hade gett den rätta stunsen.

Go låt, nu kan jag gå till jobbet med ett glatt humör!

Micke


Utloggad tsmalmbe

Gör du all din musik till vår glädje eller släpper du skivor på riktigt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har också varit säker på att cykeln varit proffesionell musiker i typ 40 år, men han försäkrar att så inte är fallet? :)

underbart. verkligen rätt pang på mål.


Jag förundras att du inte finns på svensktoppen redan nu. Hur många röster kan det krävas för att få in ett bidrag? skall undersöka det....vi skall fanken rösta in dig !


kanske med Luffaren, som redan har airtime?

sorry för OT. detta va magnifikt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag får väldiga Jan Malmsjö-vibbar av den här låten. Är det normalt?
Nåväl, en riktigt trevlig sak. Jag hör gärna en ny version också.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ojoj här har jag missat, då ska vi se

Wernborg
Hehe. Produktionen gör ju i alla fall inte låten rättvisa. Minst sagt. -
Traditionellt och hemtrevligt. Absolut värd att göra nåt nytt och kul av. Sedan direkt in på svensktoppen och publikfavorit i P4.
Klarinetten är superskön.
Det låter också som om du ska sänka den några toner för sångens skull. Det blir lite väl ansträngt här och där.
Kul!


OK
Svensktoppen!  :wub:
Klarinetten tackar!
Sänka, ja kanske - ville dock ha den lite så där sprucken

david.roennlund
Finfina ljud 
jo, jag tycker nog att den ska in i kön för nyinspelning!
känns om man skulle kunna få till en riktigt trevlig låt (eller, det är ju trevlig nu också!)
hejhej


Tack för det!

equality
Gillar dina livsbejakande texter och tänker på hur en video skulle se ut till denna och den skulle kunna vara hur kul som helst.
Arret är så träffsäkert och lysande i sin genre att jag glömmer om det låter midi. Tänker lite på artister som Robert Broberg när jag hör denna
och om nån kommer ihåg Melanie Safka (Brand New Key, What Have They Done To My Song, Ma? bl a). Jättebra sång, jättebra låt
som man blir glad och får vårkänslor av!
Måste tipsa 91:an om denna.


Vad kul att du gillar texten
En video! Kul! Finns de månne någon regissör/producent?
Tack för att du förlåter det MIDI-åkra ljudet  :)
Melanie, javisst!
Vårkänslor - perfekt, det var precis det!

91:an
Underbart läckert! Den här tycker jag absolut inte du ska ställa i kön för inspelning. Nej tilldela den istället ett VIP-kort och låt den passera kön! Bra sångkänsla och närvaro, bra med det torra sångljudet. Vid en nyinspelning skulle man nog sänka tonarten nåt steg. Här skulle elbasen bytas ut mot tuba, i övrigt mycket smakfullt arrat, piano och klarinett och inte minst trumliret! Båda tummarna upp!

Tack!
VIP-kort!  :wub: :wub:
Tuba låter precis det
Sänka - hmm - se ovan. Men ja kanske då.

 jonnerstone
Hur bra som helst    Fick upp massa assosiationer när jag lyssande. Jakob Hellaman, Jan Malmsjö, Robert Broberg mm.
Om du ska göra en nyinspelning så får du verkligen se till att behålla samma glädje. Jag tycker verkligen inte att den sänkas i tonarten. Den riktigt spruckna rösten på sista meningen i varje vers får jag total gåshud av........tonarten stannar, därmed basta  .
Håller med 91:an att vid en eventuell nyinspelning så borde basen verkligen bytas ut mot en bastuba, det hade gett den rätta stunsen.
Go låt, nu kan jag gå till jobbet med ett glatt humör!
Micke


Jacob Hellman !! En favvo!
Inte sänkas , nej tänkte väl det!  :D
Tänk att man kan bidra till arbetsglädjen - Tack!

tsmalmbe
Gör du all din musik till vår glädje eller släpper du skivor på riktigt?

Nej inga skivor på riktigt - när jag var ung hade jag väl hoppet om det, men nu är jag gammal och vet bättre :(
Kul om den är till glädje här!  :wub:

Emulator
jag har också varit säker på att cykeln varit proffesionell musiker i typ 40 år, men han försäkrar att så inte är fallet?
underbart. verkligen rätt pang på mål.
Jag förundras att du inte finns på svensktoppen redan nu. Hur många röster kan det krävas för att få in ett bidrag? skall undersöka det....vi skall fanken rösta in dig ! kanske med Luffaren, som redan har airtime?
sorry för OT. detta va magnifikt.

Just så är det, vill inte heller kalla mig musiker - det förpliktigar här
På svensktoppen  :wub: :wub:
Airtime - vet inget om detta
OT ??
Tack!

martinm
Jan Malmsjö - det är helt ok
Tack för det!

Alla
Sorry att det tog sån tid
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Har lyssnat mer nu och är inte längre så säker på att du borde spela in den igen...
Den har endel ställen som  är lite oslipade.... de skulle säkert försvinna vid en ev. återinspelning.
Så behåll den som det är, den är super :) :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Men gud vilken skön låt!!  :wub:  Jag brast ut i ett stort flin och det stannade låten igenom, blev lite extra brett när du klämde till med att du "vill växla nu"..!! Man vill gärna hänga med på en sväng, inte göra barn  :D men gärna en cykeltur :lol:
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
jättevacker, lekfull och fin! så här ska musik vara bannemig!

sjutton tummar upp!
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket trevlig visa......

Det är ju helt sjukt att nån som är av samma kaliber som Cornelis är helt okänd för andra än oss här  :blink:

Mvh
Per-Erik :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Vet inte om jag tycker du skall spela in den på nytt, den är ju helskön som den är :). Ja det skulle i så fall vara att som 91'an säger ersätta basen med tuba. Annars gillar jag just den lite sliriga stilen.
Kanon
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Med ett sådant strålande sommarväder härutanför så längtar man ut på en cykeltur
och så skäms jag för så sena svar

david r
håller med om att det lite oslipade har sin charm - Tack!

Åsa
 :lol: Kul att du vill hänga med - cykla är skönt  :D

maxmaxmax
Tack för alla tummar!

Dividend
..samma kaliber som Cornelis .. uj uj det var nog att ta i men  :wub:

stajo
Tack och bastuba låter helt rätt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kanon...gillar din humoristiska sida... :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Suveränt Cykeln -är det din första låt en gång i tiden (med tanke på nicket menar jag)
Eko

Eller nä den första kan det ju absolut inte vara om inte din farsa hette Zero eller nåt
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Cykeln!

Riktigt charmig låt du har här! Tycker som en del andra att du ska behålla den som den är...den kanske inte är perfekt som inspelning, men däremot som ett konstverk...att den har lite skavanker här å där, gör den bara mer intressant och det passar till en sån här låt. Ibland är det just det operfekta som är det perfekta...du gjorde ju den för 20 år sen med det du kände då. Inte det du känner nu. Riktigt gött jobbat och tack för glädjen du sprider med denna låten!

Mvh/Leif
« Senast ändrad: 04.07.2008, 01:14:08 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Velocipeden!

Alldeles förtjusande härlig låt! Sången kunde vara ännu mer 30-tals radiosound, verkligt vintage style.
Blir ju bara glad att lyssna på detta, snyggt lirat o arrat..........förutom trummorna...som har för mycket BandInABox typ i sig.
Lyckas du få trummorna mer levande så blir det 5/5 av mig!

Gott jobbat igen mannen! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
clemens
Tack - humor är som vatten livsavgörande

eko
Tack! Nej den första låten var nog "The old farm" - engelsk titel men svensk text. Cykeln kom långt senare även om det nu är 20 år sen.

Leif
Vad kul att den kan sprida gjädje - det känns gott!
Och den får nog vara som den är - det finns så mycket annat som borde spelas in

mahan
Tack, tack! ja just 30-tals sound och bättre trummor skulle vara fint men jag tror den får vara. kan den sprida glädje som den är så är jag mer än nöjd. Det bästa kan lätt bli det godas fiende.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har inget körkort och förstås ingen bil och tänker aldrig någinsin skaffa mig ett  + en. Leve CYKELN!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar dina livsbejakande texter och tänker på hur en video skulle se ut till denna och den skulle kunna vara hur kul som helst.
...om nån kommer ihåg Melanie Safka (Brand New Key, What Have They Done To My Song, Ma? bl
Instrumenteringen påminner mig också om "Tie a yellow ribbon round the old oak tree".

Härlig glädje och skön inspelning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker nog att du skall försöka dig på en nyinspelning, låten är så bra att den förtjänar en ny chans. Jag tror det blir svårt att få ihop den lekfullhet som du hade när låten var ny, så jag skulle vilja att du så behöll arret intakt. Klarinetten är kalas, bastuba skulle sitta fint. Sedan tror jag du (och kanske vi lyssnare också) hittar saker i första versionen som känns bättre, även om du i princip gör en karbonkopia med trovärdigare trummor. Tonarten skall du försöka behålla om du fortfarande klarar de högsta tonerna.

Modigt att slänga upp gamla demos! :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att höra denna igen! Passar extra bra nu på sommaren och den måste du fasiken få ut till en större publik! Skicka till alla P4-stationer!
Kan inte heller släppa tanken på en video till denna med ragtajmade slapsticks. Yes!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves