Kontrollrummet

The Wood Spirit - Version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har letat överallt efter den däringa flytta ämne knappen som jag läste skulle finnas någonstans, men jag hittar den inte??
Har tagit bort filen i denna tråd och flyttat till Färdiga Demos nu istället.   Vet inte om det räcker med detta??
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nu har jag arbetat om pianot en hel del och även lagt till lite andra grejer i låten. Har dock inte gett mig på att ändra sången ännu då jag vill höra med er vad ni tycker om denna versionen först. Känns pianot fortfarande statiskt? Nu är det helt o-quantiserat.

"Låten handlar om en man som blir förhäxad och utnyttjad av en skogsrå, vilken sedan lämnar honom att somna in för alltid i mossan. Jag kan inte bestämma mig för om den är klar eller ej, men ni brukar komma med en massa bra synpunkter och idéer så jag är antagligen inte klar. Därav ligger den under halvfärdiga demos.  :)

The Wood Spirit
I see her one summernight, so bright in the moon
Sitting there on a stone, humming a tune
Enticing her whispered words bewilder my soul
Why am I scared and so cold

I just want to run away, just want to come near
Her song makes me want her but
I can feel there´s something else there
The she smile like a viper, her eyes burn with lust
Still my sence say I should run away
But I'll give her my trust

Take my hand she say, follow me now my love
Come with me love with me, give me your mind
Now that you're helpless, embrace me come close
I'll give you my body and devour your soul

Used by a wood spirit and left on the ground
I'm lying here will disappear and never be found

A man walk through the forest, lost in a song
He's far away, I hope you'll prey
Because he'll soon lie alone....    "
 
 
 
« Senast ändrad: 09.03.2008, 11:28:51 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag tycker om det, schysst sång, dock lite väl artikulerande, öva lite mer på flowet.

Kanske lite mer storslagna partier? nån stråkkvartett som kommer in och förstärker vissa partier här och där.

Ända jag kan tänka mig, annars gillar jag det skarpt!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jäddrar va fint till crescendot som aldrig kommer.

En eller två av verserna i mitten med fullt ställ, distade gitarrer och dubbla bastrummor och hela konkarongen.....

Riktigt, riktigt bra låt. Du sjunger kalas också.

Du behöver gasa och lägga i en högre växel en stund bara tycker jag för nu blir det tomgång efter ett tag.

Meeeeer!!!



PS
Tror du skulle digga dessa: A.C.T.
« Senast ändrad: 18.12.2007, 22:10:57 by Wernborg »


freddy

  • Gäst
När A.C.T rekommenderas så blev jag genast sugen på att lyssna lite. Bra låt och bra röst. Känner också att det skulle behövas lite mer variation i låten, men den är helt ok som den är nu också. Varför inte lyfta fram vissa partier lite mer genom att lägga på en till sångstämma? Snyggt jobbat, jag vill också höra mer av dig.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou!

Kan väl bara säga wow!
Jättesnygg låt lugnt arr som lite kunde kryddas upp på sina ställen. Låten formligen ropar efter stämmor :)

Klart potential för nåt ännu större, skruva vidare!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Oj, tack! Vad kul att ni gillar låten!

OSSE: Vad lustigt att du kommenterar artikulationen. Min fru (engelska) klagar hela tiden på att jag slarvar med uttalet och att man inte hör vad jag sjunger. Detta var första gången hon var nöjd med mig. Man kan aldrig göra rätt alltså...    :lol:

Wernborg: A.C.T   Tack för tipset!!  Det var riktigt bra. Låter lite som en blandning av Big money, Abba och Edguy!!??  Trodde aldrig att man skulle kunna få det att låta bra, men jädrar... :wub:

Som ni allihopa skriver så känner även jag att det borde höjas lite mer i ngt parti av låten. Problemet är att jag inte hittar det naturliga stället att höja i denna låten, eller är det ok att göra "refräng" av versen? Skall man i så fall köra bara andra hälften av andra versen kanske...lite att fundera på där. Trummor?? Har fått både absolut nej och solklart ja från familjen i den frågan och i så fall, vilket typ av trummor?
Men ni har rätt....lite mer skruvande får det bli. Skall låta den värka ett litet tag till och se om det kommer fler matnyttiga tips.   ;)    Tack igen!
« Senast ändrad: 19.12.2007, 20:35:07 by Kornstad »
Me, Myself & I


jay thomas

  • Gäst
Rackarns vad bra detta var! Lågmält, stämningsfullt och mycket skönt att lyssna på!  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ojoj så bra!

jag skriver gärna under på wernborgs synpunkter, allihop. vill gärna höra lite manglande electrotrummor och lite syntkörer kanske....typ av de jag hade med i unchained. (kolla halvfärdiga :) )



jättebra detta verkligen! MEtallica-stuk på harmonierna som är helt bedårande!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Andreas.
Kul med nåt nytt från dig,detta blir spännande.

Ja men detta är ju hel nice! Guran hade jag nog lagt mer i mitten,även om pianot svarade upp mot gitarren.Möjligen en 55-45 45 -55 panning av gura å piano på den delen.Tror det skulle bli snyggare om dom vävs in lite i varandra..I övrigt vill jag inte göra nåt mer åt denna,det låter svinbra!!

Kanon låt,och mycket snyggt framfört!

5/5

Mvh
Micael


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det som slår mig först är att pianot är väldigt stelt och exakt. Är det sequencat eller kvantiserat eller nåt sånt? Det kanske annars bara är jag som har en tendens att lyssna lite för mycket efter sånt, kanske bara är att du är väldigt tajt.
När sången kommer in känns den främmande i ljudbilden jämfört med resten av instrumenten. Väldigt torr i jämförelse, och ganska komprimerad va? Lyfter inte riktigt i de starkare delarna. Man vänjer sig efter halva låten eller så, när man accepterat ljudbilden som den är, men fram till dess känns den...fel... Jag skulle nog hellre göra resten lite mer nära än att blöta ner sången men det är en smaksak. Bakgrunden känns nog lite utsmetad, ingenting sticker riktigt ut. Tänker man arrangemangsmässigt så skulle pianot exempelvis kunna få mer plats senare i låten för att bygga på fler sätt än bara genom pålägg. Gitarren kommer lite plötsligt och oannonserat, skulle kunna vara med även under sången på något sätt för att ge mer en känsla av samspelande snarare än pålägg, om det är vad man är ute efter vill säga.

Sången är det som är viktigast i den här låten, det går knappast att komma ifrån. Ur den synpunkten kan jag känna att melodi, text och känsla inte riktigt förmedlar samma sak. Till exempel tycker jag melodin som gitarren spelar är mycket intressantare och känns mer genomtänkt medan sångmelodin nästan känns improviserad och hophafsad. Den följer harmonierna på enklaste sätt utan att ge något tuggmotstånd. Ingenting man kommer ihåg och utöver det är uttrycket lite slappt och känslolöst. Sången eller rösten är absolut inte dåligt alltså. Du har en väldigt fin röst men den känns inte utnyttjad till 100%. Man måste inte gå igenom hela känslospektrat eller spela över men i en sån här låt vill jag bli berörd av sången, annars blir det intetsägande. När man sjunger på engelska med svenska lyssnare är det knappast en jäkel som verkligen lyssnar på texten så då måste den förmedlas genom uttrycket och inte bara genom orden. Sjunger man på svenska kommer det oftast automatiskt.

Egentligen har nog hela låten lite det problemet, det är för platt. Det kommer ett stick, men det sticker inte ut eller ger en ny känsla. Jag tror att låten i sig är värd mer än det här arrangemanget. Jag gillar folkmusikrötterna (känns lite som Blackmoore's Night) och flera av melodierna men det kommer inte hela vägen fram helt enkelt.
Det är vad jag tycker i alla fall... Hoppas det inte bara är dravel, hehe...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
proffdig prod kanske lite för fint o snällt men väldigt vackert.
giller din röst o den exakta instrument hanteradet. bara lite tryck men det är svårt o säga om det skulle funka bra eller inte.

värdelöst vetande ,,, spelade med a.c.t. för hundra år sedan på en symfonirocks kväll ...

bra jobbat i alla fall kornstad..

tony
att leva är att dö


DåligtGehör

  • Gäst
HomoNeophilus kommentar var intressant och jag stämmer i stort in.

Pianot är rätt tråkigt. Odynamiskt! Det är inte det att det skall ta överhand och vara i centrum men det kan heller inte ligga harmlöst och bara spela. Någonstans här och där behöver spelet andas lite, ett förslag, en halvfalsk ansats, något väldigt vackert eller lite småful passus. Men inte bara ligga där som en snäll pianoelev.

Jag minns inte heller sången efter att låten är slut. (Nu skiter vi i att jag har uruselt musikaliskt minne förutom ett dåligt gehör). Vad är det som har hänt? Oavsett om melodin var komplex eller enkel, oavsett om man kan minnas och  kanske även återge den så måste melodin (och utförandet) lämna avtryck. Tyvärr måste jag hålla med om att den inte gör den i tillräcklig grad. Det är för mycket minsta motståndets lag och för lite spännande drag i den.

Det låter kanske negativt men även om jag inte sträcker mig längre än godkänt i nuvarande skick så tycker jag att du helt klart är på väg och att det finns fina ansatser i stycket. Men om det skall bli något som är lite speciellt så behövs några mer ingredienser som gör stycket mindre vem som helst som är duglig och mer profilerat. Det behöver inte vara många förändringar, eller väldigt stora förändringar men viktiga detaljer och ting som ger låten en egen, mer särpräglad karktär.

Kan var saker som att melodin på några ställen tar en mer oväntad vändning, kanske i kombination med en eller två andra saker som mer lek med utrycket i sången m.m.

Hoppas få höra denna utvecklas mer och framförallt i melodin/sången. Att det kan vara besvärligt att få till alla instrument som man kanske knappt själv spelar kan väl vara i ett demo/låtskrivarstadie men själva kärnan i stycket måsta man jobba till guld.





Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Låter väldigt "snyggt" om allt så jag hakar på Dåligt Gehör här. Ngn liten (mer) oväntad utflykt eller så. Sedan vet jag inte riktigt om jag gillar fågelkvittret på den här varianten. Förväntade mig lite mer "trazan & banarne" utan att vara elak alls när jag hörde introt....
Som sagt - det är BRA så det är bara finlir som tarvas!

God Jul!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack för era kommentarer och mycket konstruktiva kritik. Mycket givande!!   :D
Har inte tänkt på det som nämns om pianot innan faktiskt, men ni har helt rätt!! Det är slarv från min sida där jag i början kopierade en part som jag var nöjd med och som jag sedan glömt att ändra om när jag jobbat med de andra instrumenten. Skall åtgärdas och ges klart mycket mera liv! 

Gitarren ja! Också en mycket bra synpunkt! Den dyker upp från ingenstans i solo och försvinner sedan spårlöst i ett par minuter innan vips!! så var den tillbaks en liten stund igen. Till åtgärdslistan!

Just ljudbilden har jag lite svårt att bestämma mig med....   Jag vill få fram en känsla av hur han fjärmas från omvärlden när han tynar bort och valde därför att ha stråkar och flöjt ganska långt bort för att få distansen i det hela. Dock är han ju nära sig själv och därför ville jag ha rösten ganska torr och även pianot som jag tänkte skall vara med och bära låten. Men om det upplevs som obalans i ljudbilden är det ju definitivt inte bra... :unsure:  Måste skruvas igen alltså...

Trazan och banarne vibben i början får vi nog dock leva med.  För min egen del har kvittret sin givna plats (det är ju dessutom helt fel sorts fåglar   ;)  ) i början av låten och efter en lyssning eller två försvinner den känslan tror jag. (hoppas jag)

Vad gäller sångmelodin blev jag lite ställd av kommentarerna faktiskt. Detta var den svåraste melodin jag skrivit till mig själv att sjunga så här långt och en vandring mella tre oktaver är mycket nära min gräns röstmässigt. Kanske kan jag försöka få mer känsla i sången och göra någon liten ändring...hmmm, den får jag fundera på.  Gitarrslingan var mer givande??  Kanske skall korta låten lite och skriva om texten för att passa rytmiken där då och använda den första gitarrslingan som refräng?? Där skulle nog kunna kännas naturligt att lägga körer och sådant också tror jag.  Vad tror ni om det?

God fortsättning på er förresten!!!
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK, ett nytt försök här nu då.
Vad tror ni om detta?   Skall sjunga om sången igen när det andra är klart.
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Tydligen har jag lyssnat på den senaste verren men gömt bort att kommentera..

Hela låten får mig att tänka på ledmotivet till den gamla serien "Mot alla vindar",obsevera ingen plankning men en låt i samma klass,och det är inte dåligt!

Nu låter det hur färdigt som helst,släng upp på allears!! "Nitsen" jag hade på första verren är nu som bort blåsta!

Topp betyg på detta!!!

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej igen.

Har inget att tillägga mer än att jag lyssnar på denna ibland. Ligger i mp3-spelaren.  :wub: Mys!

Eller - bump - dårå.