Kontrollrummet

Nästa DIY Projekt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

Jag funderar på ifall man skulle börja arrangera & planera ett kommande DIY projekt redan nu, så att det inte blir allt för lång tid mellan dom. Hur ser intresset ut på den fronten? Sedan om det är tillräckligt stort kan man ju börja diskutera vilken bäbis som vill byggas =)

gonatt på er!
Ossian


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
nån mysig enkel och bra mickpre maybe ?  :rolleyes:


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
nått me rör :wub:
kanske en micpre?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag lutar åt en JLM Baby animal mick preamp.
Tror det blir lagom svårt. Tror faktiskt den är lättare att bygga än SSL-kompressorn.
Den stora svårigheten blir hela historien med case o.s.v. annars bör det inte vara
något problem.
Information och priser o.s.v. hittar ni här:
http://www.jlmaudio.com/Baby_Animal_Mic_Pre.htm

Jag har räknat på det och jag kan bygga en kanal med strömförsörjning, DI-anslutning och case för under 2000 kr.
Om man väl har köpt strömförsörjning och case så räcker det till fler preamps när andan faller på. Då kan man köpa/bygga fler Baby animals för ungefär 600 kr per kanal.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Gyraf Audio G9

http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm


Har inte räknat något på den, men den verkar shysst o lagom svår att bygga :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kan bli dyrt och svårt skulle jag tro.. med en G9 dvs. :(
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Gyraf Audio G9

http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm


Har inte räknat något på den, men den verkar shysst o lagom svår att bygga :)
Vi har disskuterat detta, och just det bygget förut i denna tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5269.0
Som framgår där så är det G9:an svår och farlig att bygga. Farlig som i dödligt farlig.
Jag lyckades bränna mina fingrar första gången jag skulle bygga gitarrpedal (man skall tydligen inte ta i metaldelen på en lödkolv...). Ett misstag under G9 bygget får betydligt större konsekvenser än brännsår.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Gyraf Audio G9

http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm


Har inte räknat något på den, men den verkar shysst o lagom svår att bygga :)
Vi har disskuterat detta, och just det bygget förut i denna tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5269.0
Som framgår där så är det G9:an svår och farlig att bygga. Farlig som i dödligt farlig.
Jag lyckades bränna mina fingrar första gången jag skulle bygga gitarrpedal (man skall tydligen inte ta i metaldelen på en lödkolv...). Ett misstag under G9 bygget får betydligt större konsekvenser än brännsår.

ok, fattar läget :)


Men ....har ni inte läst Bröderna Lejonhjärta ?? Döden är inget att oroa sig för, man kommer till Nangijala..

Till Körsbärsdalen , och vidare
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Gyraf Audio G9

http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm


Har inte räknat något på den, men den verkar shysst o lagom svår att bygga :)
Vi har disskuterat detta, och just det bygget förut i denna tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5269.0
Som framgår där så är det G9:an svår och farlig att bygga. Farlig som i dödligt farlig.
Jag lyckades bränna mina fingrar första gången jag skulle bygga gitarrpedal (man skall tydligen inte ta i metaldelen på en lödkolv...). Ett misstag under G9 bygget får betydligt större konsekvenser än brännsår.

ok, fattar läget :)


Men ....har ni inte läst Bröderna Lejonhjärta ?? Döden är inget att oroa sig för, man kommer till Nangijala..

Till Körsbärsdalen , och vidare
vilken story!!
" - tjena nangijala!!!
 - jaha, och hur dog du då?
 - jo, jag råkade löda fel i min gyraf G XI.."
:lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad serial69

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
En PreAmp tycker jag oxå verkar bra....

//Tomas


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Intressant! här var det mycket aktivitet.

Jag funderar lite, ofta så har ju DIY projekten PCB kort som passar till fronten på vissa specifika lådor, för att underlätta när man ska koppla in knappar/rattar/kontakter? Är man låst vid denna låda, eller går det att använda någon annan låda som inte är anpassat för PCB kortet vid fronten på något sätt?



Bild som illusterar det jag menar...
« Senast ändrad: 18.12.2007, 15:02:29 by Osse »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Intressant! här var det mycket aktivitet.

Jag funderar lite, ofta så har ju DIY projekten PCB kort som passar till fronten på vissa specifika lådor, för att underlätta när man ska koppla in knappar/rattar/kontakter? Är man låst vid denna låda, eller går det att använda någon annan låda som inte är anpassat för PCB kortet vid fronten på något sätt?
man behöver ju inte vara låst till korten.. tex. potar o knappar går ju att byta ut mot såna som man moterar på fronten, sen går det självklart att dra kablar istället för att löda fötterna direkt på kretskorten!!!!
jag håller tex. nu på med att löda om alla potarna på en behringer exciter som blivit moddad tidigare. tyckte att det slet lite hårt på kretskortet, så jag håller på med kabeldragning och hela fadderullan nu. likadant i min egna stärkare. där drar jag kabel och monterar potarna på fronten..

så det ska nog itne bli några problem om inte kortet är större än lådan dvs. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Preamp låter mycket intressant

Isåfall skulle jag nog vara mest intresserad av få kanaler med många inställningsmöjligheter(input, output, impedans?), schysst färgning(rör?), HÖG KVALITET. G9?( :lol:) API312? Baby Animal?

Annars var ju detta en väldigt intressant sida(Tack Flintan!)
http://www.seventhcircleaudio.com/

Någon som har några andra förslag?
« Senast ändrad: 18.12.2007, 15:34:50 by Osse »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Efterssom rör har uteslutits av dödsskäl (mesar :ph34r:), så får det väll bli nått rörfritt försteg...

Som icke höginkomsttagare (läs student) så skulle det vara shysst om byggat landade i tvåtusenkronorsklassen , typ...

Jag är inte så inne på olika shyssta försteg, så jag följer föregående talare  :)

Någon som några förslag?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Försteg blir det ju ändå, och förhoppningsvis ett schysst sådant B)

Ska man göra ett bugdetbygge så är det dock lite svårt med en avancerad micförstärkare med in & utgångs transformator och smarriga färgningskomponenter, isåfall får man nog satsa på endast en förförstärkare?

Men det är ju lite frestande med in/ut trafo & helrör... B)

Hur lätt är det egentligen att bli grillad av ett rörbygge, krävs det VÄLDIG okunskap eller är det väldigt lätt hänt?
« Senast ändrad: 18.12.2007, 17:03:27 by Osse »


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Efterssom rör har uteslutits av dödsskäl (mesar :ph34r:), så får det väll bli nått rörfritt försteg...

Som icke höginkomsttagare (läs student) så skulle det vara shysst om byggat landade i tvåtusenkronorsklassen , typ...

Jag är inte så inne på olika shyssta försteg, så jag följer föregående talare  :)

Någon som några förslag?
Jag tycker Baby animal som nämnts ovan verkar vara ett mycket vettigt alternativ. Jag är också student så min ekomiska situation är inte heller helt bra.
Jag tror verkligen inte att en pre-amp behöver låta sämre för att det inte sitter rör i den. Tror hela grejjen med att rörprylar alltid låter varmare/bättre är tokigt överdriven.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Efterssom rör har uteslutits av dödsskäl (mesar :ph34r:), så får det väll bli nått rörfritt försteg...

Som icke höginkomsttagare (läs student) så skulle det vara shysst om byggat landade i tvåtusenkronorsklassen , typ...

Jag är inte så inne på olika shyssta försteg, så jag följer föregående talare  :)

Någon som några förslag?
Jag tycker Baby animal som nämnts ovan verkar vara ett mycket vettigt alternativ. Jag är också student så min ekomiska situation är inte heller helt bra.
Jag tror verkligen inte att en pre-amp behöver låta sämre för att det inte sitter rör i den. Tror hela grejjen med att rörprylar alltid låter varmare/bättre är tokigt överdriven.

Som jag uppfattat det så låter rör schysst vid overdrive, och det är då det är gött med en input & output för att kunna driva över försteget/rören lite, för en schysst rör-dist.

Men annars ger ju transformatorerna mycket karaktär också, kanske ska börja med någon transformatorbaserad preamp utan rör? Baby animal? Green pre? API 312?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Fördelen med Baby animal är, vad jag har förstått, att man slipper fixa strömförsörjningen själv.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
mm, Baby Animal ser shysst ut !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Okej, då kör vi en baby animal! B)

Frågan är vilken variant man ska köra, Jag tycker 2 kanals variant med variabel impedans, 99v opamp, jlm14 intrafo, jlm111dc uttrafo ser intressant ut. API & NEVE karaktär på uttrafon är ju smaskigt=)

Hur mycket skillnad gör variabel impedans på ljudet?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag tänkte nog strunta i ut-trafo tillsvidare. Man kan tydligen lägga på det i efterhand. Enligt deras svar på Prodigy-forumet så skall inte ut-trafot göra så stor skilnad ljudmässigt. Snarare lägger den till 6db förstärkning.

Du är alltså inne på att köpa det färdiga packetet med låda och allt? Jag funderade på om det inte blir billigare att köpa en kanal Baby animal (komplett med in-trafo och opamp) + strömförsörjning och DI-input och sedan köpa en låda av Purusha (gubben som gör våra GSSL frontar/lådor).
Så kan man fylla på med fler Baby animals allterftersom man får pengar. Så kan man testa andra trafo/op amp kombinationer i de andra kanalerna.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
priset för lådorna är detsamma, dock kostar ju frakten med låda ifrån JLM ganska mycket mer. och hur är det med kontakter/switchar osv om man köper purushas låda?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
priset för lådorna är detsamma, dock kostar ju frakten med låda ifrån JLM ganska mycket mer. och hur är det med kontakter/switchar osv om man köper purushas låda?
Kontakter/switchar blir ju till att köpa separat om man köper Purushas låda, vilket kan vara ett problem. Det är ju väldigt smidigt att köpa allt från JLM men det blir ju lite dyrare.

EDIT: Tittar nu i mina prisberäkningar:
En BA2 där alltså 2 kompletta kanaler + låda o.s.v. ingår går på ungefär 3968.38 SEK.
Medan lösningen där man köper en kanal + Purusha låda (frakt medräknad för lådan) kostar ungefär 1882.64 SEK.

I ovanstående så tillkommer frakt för allt utom för Purusha-lådan där det är inräknat. Till det andra alternativet tillkommer också  kontakter/switchar.
« Senast ändrad: 18.12.2007, 18:54:07 by Stolle »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Är det gratis frakt på purushas låda?

Det handlar ju om ungefär en tusenlapp om jag räknat rätt isåfall? och sedan ska ju isåfall kontakter & switchar på det, men det kostar ju ingen jätte förmögenhet å andra sidan. Kanske går att beställa separat ifrån jlm?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Är det gratis frakt på purushas låda?
Nej, men jag hade räknat med frakten i priset på hans låda.

Bra idé att kolla om man kan beställa de andra komponenterna direkt från dem.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Frågan är ifall dom passar med purushas case? Ser ju onekligen lika ut, med switcharna osv.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Perfekt, kanske kan knö in 2 green pre eller api 312 i dom 2 andra kanalerna då.

Men frågan kvarstår ändå, Det finns ju varianter med variabel impedans, hur stor skillnad gör detta i ljudet? Isåfall kan det ju vara lite intressant med 2 kanals case ändå.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Efter lite research är jag intresserad av följande:

2x BA kit med(?) ingångstrafo, hybrid OPamp, JLM 1:1:1 uttrafo

Jag vet inte vilken ingångstrafo, jag ser gärna att ampen får hög mikrofonförstärkning iochmed en möjlig framtida användning av bandmikrofoner. Variabel impedans är även något som står på önskelistan.

Citera
To load the input for 50ohm mics (150ohm load) use low ratio parts but fit ratio jumpers as HIGH

Skriver dom om ingångstrafon, innebär detta att man ska ha en lågt förstärkande trafo? och vad innebär ratio jumpers, om inte förstärkningsreglering?

Detta är ganska konstigt, iochmed att dom rekommenderar vissa ingångsmotstånd ÄVEN när det gäller högförstärkningstrafona, för variabel impedans, är det något jag inte fattat eller är det lite dubbelmoral?

Sedan har jag även läst att Bandmickar(som är lågimpedansmickar?) ska laddas med högimpedans ifrån förstärkaren för att ta del av fördelarna av variabel impedans, stämmer det? JLM audio säger tvärt om...

Sedan undrar jag även vilket område variabel impedans verkar med deras rekommenderade motstånd?

Helt enkelt strävar jag efter 2 högkvalitativa starka preamps med variabel impedans.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Kan inte hjälpa dig med de frågorna direkt, men jag vill minnas att det någonstans i den jättelånga tråden på Prodigy forumet fanns en post från JLM där de hävdade att variabel impedans hade olika stor effekt på ljudet beroende på val av intrafo eller opamp. Har ett svagt minne av att JLM1:4 + 99opamp kombinationen skulle ha mindre nytta av variabel impedans.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Har ett svagt minne av att JLM1:4 + 99opamp kombinationen skulle ha mindre nytta av variabel impedans.
Nope, såg igår någonstans på Prodigy att denna kombination faktiskt fungerade bra med variabel impedans. Vill minnas att det var han "Moogus" som jobbar på JLM som hade testat och använde funktionen mycket vid sång inspelning. Jag hade dock tänkt att beställa Purushas "Quad pre-amp" låda. Då finns det ingen plats för variabel impedans.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Jag är också klart intresserad av att bygga en Baby Animal, eller två. Med in och utgångstrafos då alltså.

Om vi på något sätt kan samordna beställningar och frakt så är jag direkt på!

D.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Ett annat intressant projekt hade varit line-amps med roliga transformatorer typ Carnhill. Så att man kan färga ljudet och samtidigt balansera signalen från någon kul synth eller effekt.



Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ett annat intressant projekt hade varit line-amps med roliga transformatorer typ Carnhill. Så att man kan färga ljudet och samtidigt balansera signalen från någon kul synth eller effekt.



I många fall är väl både effekter & syntar Line signal?