Kontrollrummet

Neumann U47 / U87 / M147

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joniverse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
  • http://trig.com/joniverse
    • Visa profil
    • Joniverse
Jag har inte så bra koll, jag vet bara att det är grymt bra mickar, U47 och M147 har väl samma kapsel, rör och trafo i extern låda medan U87 inte har rör eller externt trafo.

U47 tillverkas ju inte längre, antar att det är M147 som är den moderna efterföljaren, eller? På vilket sätt skiljer dem sig åt ljudmässigt?

När man ser annonser på U47, brukar trafot ingå i priset om inget annat står utsatt? Vad är ett normalt pris för en U47, med och eller utan trafo?

Hur kan man beskriva ljudskillnaden mellan rörmickar typ U47 och transistormickar typ U87?

Det finns en modell som heter U47 FET, som verkar ha inbyggt trafo, saknar den rör då? Hur skiljer den sig i ljudet från en vanlig U47?

Hur står sig ordentliga kopior, t.ex Microtech Gefell, i jämförelse med originalen?

Något annat man ska tänka på om man ska köpa riktigt grym mic och har pengar men inte så mycket koll på dyra mickar? Tanken är att bandet kanske ska försöka spela in en skiva själva. Vi har mycket erfarenhet av att spela in och producera själva med billigare prylar och även mycket erfarenhet av att spela in i proffs-studios, men då med producent och tekniker som sköter det tekniska.

Preamp blir väl någon ny Neve, API, Urei eller Vintage Design, eller något i den stilen.
« Senast ändrad: 17.12.2007, 23:53:11 by Joniverse »


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
När man ser annonser på U47, brukar trafot ingå i priset om inget annat står utsatt? Vad är ett normalt pris för en U47, med och eller utan trafo?

Om du ska ha orginal får du nog pröjsa minst 50k :) De tillverkas ju inte längre. Och såvitt jag vet finns det bara en reperatör som tar sig an de gamla klenoderna

Men om man är miljonär så. Annars finns det ju en helt del bra kloner för 20-30 papp som kanske är mer prisvärda egentligen.
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Köp ingen U47 om du inte vet exakt vad du gör. De har inte tillverkats på många år. En hel del av de som är till salu är antingen i dåligt skick eller slarvigt renoverade. Det finns även förfalskningar som saluförs, kanske bara höljet med helt nytt innehåll. Räkna med minst 50.000 för en användbar originalmick.

Varken M147 eller U47FET låter som U47, de låter inte heller lika. Rörmickar låter inte på något särskilt sätt, förutom att de brukar brusa mer än transistormickar. Transistormickar låter inte heller på något särskilt sätt, förutom att de billigare kinesiska stormembranarna oftast är rätt hypade i diskanten.

Skillnaden mellan mickar är mycket svår att beskriva. Vilken som passar bäst för ett visst tillfälle måste helt enkelt provas fram. Det beror på rösten som skall spelas in (eller instrumentet) men också på vilken typ av musik det gäller. Även rummet spelar roll. Ibland är det bästa en Shure SM57 som inte kostar särskilt mycket, ibland nåt helt annat. För en skivinspelning brukar man vilja ha några olika mickar att arbeta med, för olika ändamål.

Om ni absolut skall köpa dyrare mickar så rekommenderar jag att ni hyr några timmar hos en studio som har många olika att prova med, och en tekniker som kan hjälpa till. Prova så många som möjligt och åk hem och lyssna. Det är långt ifrån självklart att det är dyra mickar som ger bäst resultat. Jag kan tänka mig att ni kollar med till exempel Atlantis.

Gunnar


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Hm, känns lite overkill att försöka hitta gamla mickar i 50k kronors klassen. Som tidigare nämnts så kan en billigare mick låta bättre än en dyr, beror på vad den används till och med vad. Skulle jag köpa en "dyr" mick skulle det bli en tlm103 som iofs inte är "så" dyr (runt 10k va?). M147 har jag haft problem med, hara bara testat ett ex men den lät muddig om den inte fick stå igång 1h först och bli varm. Sen är det ju så klart så att man väljer mick utifrån vad man ska spela in, hade vid ett par olika inspelningar en U87, en M147 och en TLM103 att välja på. På en inspelning blev det U87 och på en annan TLM103, pga att de passade bättre hur sångaren lät (i min personliga uppfattning).

Sen behöver man ju inte bara EN bra mick, ska du spela in trummor tex behöver du ett gäng (beroende på teknik). Om du spelar in trummorna med gamla taskiga mickar spelar det ju ingen roll om du spelar in sången med en mint U47...Sen tycker jag att det är ett väldigt högt pris att betala för en liten förbättring. Så länge hela kedjan håller en bra kvalité går det att få fram bra ljud. Priset väger inte upp förbättringen, bättre att lägga de 40k kr extra på något annat såsom instrument, akustikförbättring, sånglektioner osv. Har fått uppfattningen om att många studios ska bara ha vissa mickar på sin micklista för att räknas som en "riktig studio".
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Jag törs nog hävda att en riktigt bra dynamisk mick, såsom Shure Sm7, Sennheiser 441 eller Sennheiser 421, står sig långt om de ska användas till sång eller instrument i pop/rock-sammanhang. En svettig kondensatormick ska man ha om det du spelar in ska vara dominerande i ljudbilden.
Ska ni spela in en låt mer ENBART akustisk gitarr och sång ska du givetvis ha en "stor, öppen" kondensatormick. Ska ni spela in en flygel och sedan en cello följt av wiens gosskör kan det också vara vettigt med en kondensator. Detsamma gäller om du vill göra radioreklam med en väsande 90'tals Bengt Magnusson-röst.
Det låter helt enkelt mer musikaliskt om en dynamisk mikrofon. Förutsatt att du inte kör den igenom nåt behringercrap såklart...

Men det är ju så att ingen kan berätta för dig vad du SKA köpa.
Låna hem mickar och lyssna. Eller lyssna på skivor och försök googla fram vilka mikrofoner som använts på dina favoritskivor.
Dolphins are gay sharks.