Kontrollrummet

Festival #67 - Livevideo DEADLINE 2021-02-06

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu tar vi ett nytt grepp på forumfestivalen. Denna gång blir temat: Livevideo

Regler:

  • Framför en låt live framför kamera i en tagning.
  • Egen låt eller cover.
  • Ska inte ha varit uppe på Kontrollrummet tidigare i något sammanhang.
  • Efterbehandla gärna ljudspåret, t.ex. eq eller reverb, men lägg inte till instrument/spår.
  • Efterbehandla gärna videospåret, med t.ex. filter, men klipp inte.
  • Livelooping är helt ok att använda sig av, men allt ska skapas i stunden.
  • Inga backingtracks.

Reglerna är egentligen inte till för att begränsa utan för att göra det så hyfsat jämlikt för alla det går, då många säkert inte håller på med video till vardags.
Deadline håller vi öppet så länge.

Hoppas att detta lockar fram musikanterna i er alla. Kör hårt!

Skicka en länk till din video (allra helst Youtube) till bestofkr1@gmail.com senast 2021-02-06
Publicera helst inte videon publikt i förväg. Blir roligare om de släpps samtidigt. Och som sagt helst Youtube, för då kan vi sätta ihop en playlist med alla bidrag. Har du inte google/youtube-konto så är det dags nu.  :D







« Senast ändrad: 05.02.2021, 19:48:40 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om något verkar oklart, eller om vi behöver komplettera eller ändra reglerna så tjoa till så löser vi det tidigt.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Naturligtvis gäller att inga medmusikanter får deltaga...?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Naturligtvis gäller att inga medmusikanter får deltaga...?
Är det taskigt om det tillåts för de som inte har möjligheten?

Hade nog inte tänkt utesluta samarbete.
« Senast ändrad: 04.01.2021, 12:39:22 by Wernborg »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Naturligtvis gäller att inga medmusikanter får deltaga...?
Är det taskigt om det tillåts för de som inte har möjligheten?

Hade nog inte tänkt utesluta samarbete.
Haha, nej inte taskigt, jag tänkte bara att använda medmusikanter blir lite som att ersätta just musikpålägg och backtracking när det gäller att berika instrumenteringen. 


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Hur många som lirar och sjunger spelar ingen roll tycker jag i alla fall.

Det är så hysteriskt proffsigt överallt så det vore skönt om man slapp det lite.
« Senast ändrad: 07.01.2021, 00:55:21 by Burnin_Sven »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Exakt inne på Svens linje. Trodde det framgick av reglerna att less is more.  :D

Har ju en gimbal i lådan. Får be dottern filma när jag spelar.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En video från stativ där vi gör något, spelar och sjunger om vi kan få till det framför kameran.
Hur många känner sig mogna att leverera något i festivalen med givna förutsättningar?

Regler är bra för att göra förutsättningarna likvärdiga men reglerna exkluderar också en del kreativa musiker, tror jag. Tänker på musiker som sällan eller aldrig gör endast en tagning med instrument och sen är musikresultatet klart.

Jag tror för mig del att det är roligare och intressantare att inte bara se mig sjunga och spela på en gitarr, i en video.
Jag tror det är bättre att den som tittar kan ta del av vad jag gör med pedalerna, när jag slår på, respektive stänger av det som hörs i videon.

Är det enligt nuvarande regler tillåtet att efteråt redigera videon, för att kunna synka ljudet (som tas in separat till dator) med den rörliga videon och att även klippa in en pedalvideo-vy som spelades in samtidigt? Går det förstå vad jag menar?
« Senast ändrad: 06.01.2021, 14:30:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
En video från stativ där vi gör något, spelar och sjunger om vi kan få till det framför kameran.
Hur många känner sig mogna att leverera något i festivalen med givna förutsättningar?

Regler är bra för att göra förutsättningarna likvärdiga men reglerna exkluderar också en del kreativa musiker, tror jag. Tänker på musiker som sällan eller aldrig gör endast en tagning med instrument och sen är musikresultatet klart.

Jag tror för mig del att det är roligare och intressantare att inte bara se mig sjunga och spela på en gitarr, i en video.
Jag tror det är bättre att den som tittar kan ta del av vad jag gör med pedalerna, när jag slår på, respektive stänger av det som hörs i videon.

Är det enligt nuvarande regler tillåtet att efteråt redigera videon, för att kunna synka ljudet (som tas in separat till dator) med den rörliga videon och att även klippa in en pedalvideo-vy som spelades in samtidigt? Går det förstå vad jag menar?

Rent generellt så är det nog inte så fantastiskt längre det här med videoteknik då bara lilla jag har streamat i 10 år.

Live looping är också gammalt kolla tex upp Teresa Andersson en av många på tuben.
« Senast ändrad: 15.01.2021, 21:12:01 by Burnin_Sven »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vill man ha det optimalt minimalistiskt kan man tänka sig en video, där man enbart berättar vad man tänkt sjunga och spela,
ev utan ljud och kanske med förvrängd bild....?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Det går ju fortast också och så slipper man skjuta sig i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skojar lite med er. Har ingen DAW längre, så en festival med inspelning i mobilen passar mig perfekt!  :)
« Senast ändrad: 06.01.2021, 17:18:15 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min Android-telefon vill inte citera ett inlägg, så jag kopierar efter förmåga, fippligt i telefon...  :huh:
Två-fyra frågor/funderingar önskar respons...

Citera
Citat från: MaxB skrivet Idag kl. 12:26:28

1) Hur många känner sig mogna att leverera något i festivalen med givna förutsättningar?

2)...reglerna exkluderar också en del kreativa musiker, tror jag. Tänker på musiker som sällan eller aldrig gör endast en tagning med instrument och sen är musikresultatet klart.

3) ...intressantare att inte bara se mig sjunga och spela på en gitarr, i en video..

4) Är det enligt nuvarande regler tillåtet att efteråt redigera videon, för att kunna synka ljudet (som tas in separat till dator) med den rörliga videon och att även klippa in en pedalvideo-vy som spelades in samtidigt? Går det förstå vad jag menar?

Citera
...strömmar ofta i timmar utan att nån ens är lite intresserad av tekniken. Så sent som igår kväll natt körde jag ett låååångt pass till två ställen och ingen kom och pratade teknik.

Men om du vill köra mera avancerat så skaffa en camlink usb dongle och programmet OBS. Doglen är ett capturekort och OBS en fullfjädrad video studio som används i hela världen. Utöver alla effekter som OBS har så kan man även spela in med programmet.

Live looping är också gammalt kolla tex upp Teresa Andersson på tuben.

Theresa har jag pratat med såklart. Eddi och jag träffade henne under filminspelningen på Mosebacke i Stockholm. Har du sett den föreställningen på TV? Eddi och jag förekommer i filmen. Theresas kök i New Orleans är både större och har högre i tak, så där fungerar det med en videokamera. Min studio är för liten och har för lågt i tak för att fånga kropp, instrument och pedaler med en videokamera .

Jag har fått tips från Sven, som inte är realistiska lösningar på mina frågor. Jag är dessutom fattig som en stalledräng och köper inte ny teknik. Jag använder gammal teknik, som fungerar. Jag kan hantera den gamla tekniken tillräckligt bra idag. Vill bl.a. veta om skapandet 4) här ovanför ska exkluderas.
« Senast ändrad: 06.01.2021, 19:03:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Synka ljud är ok. Inte klippa video denna gång. Du är ju grym på green screen, kanske kan vara något för dig?

Klart att dessa regler exkluderar, men det inkluderar också. Allt kan inte passa alla alltid.
« Senast ändrad: 06.01.2021, 19:43:02 by Wernborg »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
OBS är gratis och funkar ju med webkameror och nallar också om man vill ha multicam och det kan även spela in samtidigt.

EpocCam är en gratis kamera app till både android och ios nallar som OBS kan se.

« Senast ändrad: 07.01.2021, 00:50:15 by Burnin_Sven »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Det verkar inte som att entusiasmen går i taket direkt om man inte får delta med musikvideos. Jag har kort sagt ingen lust med det och jag är dessvärre heller inte intresserad av att titta/lyssna på olika manicker som låter men däremot att få uppleva det magiska som sker när ni lirar och eventuellt sjunger utan dom.

Så jag backar ur
Lycka till


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det verkar inte som att entusiasmen går i taket direkt om man inte får delta med musikvideos. Jag har kort sagt ingen lust med det och jag är dessvärre heller inte intresserad av att titta/lyssna på olika manicker som låter men däremot att få uppleva det magiska som sker när ni lirar och eventuellt sjunger utan dom.

Så jag backar ur
Lycka till
Kommer inte bli musikvideos. Det är som vanligt bara en debatt om reglerna för festivalen.  :lol:


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Intressant att detta tema skulle dyka upp just nu.  :D
Jag bidrog precis ett annat sammanhang med två sångstämmor till ett videokollage (två hela oediterade tagningar i .MOV).

Det tog mig hur lång tid som helst.

Plus att jag tycker att det är lite jobbigt att se mig själv på video.
Får man vara förklädd?  :ph34r:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Live-video-festival med munskydd blir kul, en lagom utmaning.
Jag räknar med immiga glasögon och dov röst, som kanske kan förbättras
genom att höja diskanten och delar av mellanregistret.  :)

PS. Hur ska jag kunna se texten....?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Jajaja vi får väl se om det bidde nåt överhuvudtaget, tror inte ett skit påt om jag ska vara ärlig så det får nog komma in några bidrag först.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken galen telefon jag har. Har kollat om nån svarat sen den 6 januari och först nu uppdateras/uppdaterar jag den här webbläsarfliken. Tack för svar på frågor. Jag gillar förslaget på festivaltema och hoppas komma med ett bidrag. Men inget munskydd!  :ph34r: B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Jamen det här låter kul! :) Jag funderar på när det blir överarbetat? Jag har snart förmånen via jobbet att ha tillgång till videomixer och troligen ett par tre videokameror och ett par (andra  :blink:) gubbar som vill lära sig att sköta utrustningen och gärna spelar in nåt med mig. Men det känns lite som fusk - regeln om inga klipp i efterhand gäller kanske även om man klipper mellan olika kameror live?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En tagning tycker jag ska tolkas som en kamera, en tagning.

Allt för att hålla det enkelt. Som vanligt kommer någon bryta mot reglerna, kanske blir det du?  :lol:


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
e
« Senast ändrad: 20.01.2021, 05:24:52 by Burnin_Sven »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var väl inte riktigt så Wernis hade förväntat sig att låten hade blivit levererad men med det sagt så anser jag att det var ett bra framträdande och vi får se hur många poäng det räcker till i slutändan. Ta nu inte bort den här videosnutten som du brukar göra ibland!!!!!!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Det får väl bli på tuben finns väl ingen annan stans man kan lägga upp videos eller har nån fet servern.

Om du med "tuben" enbart menar YouTube så finns även PeerTube... ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det var väl inte riktigt så Wernis hade förväntat sig att låten hade blivit levererad men med det sagt så anser jag att det var ett bra framträdande och vi får se hur många poäng det räcker till i slutändan. Ta nu inte bort den här videosnutten som du brukar göra ibland!!!!!!

Haha, det brukar ju gå till så att vi presenterar alla bidrag samtidigt, men nu råder anarki. Alla bestämmer!

På något sätt kommer jag sammanställa och göra det enkelt för de som ska rösta.  :lol:


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Det där peertube såg både intressant och lite halvskumt ut.

Ok nu är standarden i alla fall satt för hur okomplicerat och hur låg kvalit'e det får vara på ljud och video för jag körde med min gamla logitech webkamera trots att jag har kamera switchers, proffskameror och tillgång hur mycket ljudkanaler som helst.

Så inge gnäll nu ös in bidragen bara
« Senast ändrad: 15.01.2021, 21:15:18 by Burnin_Sven »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett teamsmöte/google meet/whatever och titta på alla videos tillsammans hade ju varit skitkul. Frågan är om vi lyckas få ihop alla till ett tillfälle.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte heller tittat på någon annans bidrag hittills. Jag har däremot gjort en video nu, inspirerad av KR-festivalen med de ingredienser jag tidigare frågade om. I min livevideo, som inte är klippt, utan allt är med från intro till utro på låten, finns ett fönster uppe i ena hörnet, med en parallell inspelad video, som filmar de pedaler jag samtidigt använder. Ja, det står ett gäng kor bakom mig också. Den bakgrundsvideon filmade jag i somras i Dalarna.
Om mitt bidrag inte är godkänt med dessa förutsättningar, är det bra om jag får veta det direkt. I så fall kan jag släppa det på annat håll, redan imorgon.

Herr Regelmästare - gimme a sign!  :lol:
« Senast ändrad: 15.01.2021, 19:27:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Ett teamsmöte/google meet/whatever och titta på alla videos tillsammans hade ju varit skitkul. Frågan är om vi lyckas få ihop alla till ett tillfälle.

Jag tror att ljudet suger på dom där ställena och är förmodligen bara i mono och jag tror att det kräver data kraft och internetuppkoppling som en del kanske inte har tillgång till.

På ett ställe vet jag i och för sig att dom har haft minst två zoom spelningar/tävlingar som dom sa var lyckade men hur det lät har jag ingen aning om.

Om du laddar hem OBS och kollar lite hur det funkar hur man screencappar videos eller gör en spellista i VLC etc etc samt fixar ett gratiskonto på Twitch eller Vaughnlive så är det en baggis att ro i hamn.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Jag personligen är inte ett dugg intresserad av att se pedaler och pip kameror/videos i bilden. Sånt har jag gjort i snart 10 år även live ut på nätet utan efterbearbetning.

Min Olala video har screencapping och pip och bra stereo ljud och är livesänd ut på internet när jag meckar runt och donar med en DAW som jag var testpilot för för 9 år sedan.

Jag kommer inte att rösta utifrån något annat än om det berör mig. 

« Senast ändrad: 15.01.2021, 21:06:38 by Burnin_Sven »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ungarna tittar på typ youtube ihop via nån tjänst som synkar. Tänkte mer att det kunde vara kul att ses. Man möts ju inte i en stream på samma sätt. (Inte de jag varit med i, då har det varit chat bara. Och ofta sjukt släpig)

Ljudet är helt ok att dela via Teams, de andra har jag inte testat.

Kan man delta med ljud och bild på Twitch utan konto?
« Senast ändrad: 15.01.2021, 20:24:44 by Wernborg »