Utan att titta på detta så är väl läget närmast så att i analoga världen kommer frekvenser över 20KHz givetvis att påverka för oss hörbara frekvenser och då vi skär bort dem blir materialet annorlunda. Nu är ju inte analogt media på något sätt oändligt heller, närmast tvärtom. Jag gissar att videon också påvisar att olika material kan ha nytta av olika samplingsfrekvenser också. Faktum är förstås att ju högre frekvens, desto närmare det analoga oändliga kommer vi. När ska man sedan downsampla? Spela in i högt, denast downsampla eller köra med högre hela vägen? Tradeoffs att mixa i högra frekvenser är väldigt stora. Dessutom gör många pluggar internt up/downsampling vilket gör det svårare att avstämma hur och vad vi egentligen hör. Och hur är det sen med summeringen - vilket roll spelar den i helheten då vi har tiotals spår? Är det nu i verkligheten så att vi får mera bang per buck genom att spela in i lägra frekvenser och sen summera t.ex analogt. Vågformerna på masterbussen kommer ju alltid att vara flerfaldigt mera komplicarade än det vi spelar in.
Nå, bara min 5p.