Kontrollrummet

Crossfade?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

Jag har 2 ljudspår som jag vill ska få plats på samma track, och att båda 2 låter. Har kollat i manualen och gissar att det är nånting med crossfade man ska göra, men jag lyckas inte få ljudspåren att ljuda samtidigt. Någon som vet hur man gör, och om det går?

Tack!


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hm, en crossfade är en övergång från en ljudfil till en annan på sammaspår så att de låter en kort tid samtidigt. DVS. medan den andra dör ut så kommer den andra in. Om du vill ha två ljudfiler på samma track så får du nog lägga dem först på skilda tracks, sedan göra en mixdown och då får du ju båda ljudende på samma spår.

En helt annan fråga är FARFÖR du vill göra dethär?????????? Brist på tracks, vad?

Hägge


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Japp, det alternativet har jag testat, men problemet då är att det blir dubbla volymen, så jag får väl göra nån volymsänkning där, till lagom volym, mixa till ett grupptrack och bounca ner...

anledningen är att vid min senaste inspelning så var det ett parti som gick för fort för trummisen att spela, så vi spelade in först virvel + baskagge och sedan ride, och nu vill jag ha in ridepartiet inmixat i resten av trummorna... det går att trixa mycket nu för tiden :P

tack för hjälpen!


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
lägg på varsitt spår, gör mixdown, klart. :)
« Senast ändrad: 16.12.2007, 23:03:50 by kiefz »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Men kör det inte hellt samma sak om du har riden på ett skilt track o mixar den in i helheten på det viset? Då har du kvar möjligheten att ändra balanssen. Varför vill du ha dem på ett track? E de något jag missar nu?

Hägge


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Främst av allt för att det är jobbigt med en massa "onödiga" tracks som dräller i mixfönstret, jag kommer vara tvungen att använda x2 gånger pluggarna, osv.

Skulle vara skönt att slippa onödiga spår


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Främst av allt för att det är jobbigt med en massa "onödiga" tracks som dräller i mixfönstret, jag kommer vara tvungen att använda x2 gånger pluggarna, osv.

Skulle vara skönt att slippa onödiga spår

Skapa ett grouptrack och adressera alla trumspåren dit. Skapa sedan ett foldertrack där du dumpar alla trumspåren. Då har du ett grouptrack där du styr volymen på alla trummor samtidigt. Foldertracket döljer alla spår så du slipper se dom. Dessutom kan du ändra dig i efterhand om du inte mixar ihop nånting. Du lägger effekterna på grouptracket.
« Senast ändrad: 17.12.2007, 00:07:26 by Wernborg »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Japp, det känns som den smartaste lösningen. Men vad händer egentligen med ljudbilden när helt plöttsligt 6 extra ljudkällor ska trängas om dynamiken?


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hur e situationen nu annorlunda än när du jobbar annars? Du har väl normalt också bastrumma, snare, toms, overheads etc. alla på sina skilda spår eller hur? Plasera spåren nätt i stereobilden som du brukar under normal mixning. Gör som Wernborg säger med spåren för att hålla saker nätt o redigt. Jag ser inga 6 extra spår, bara spår som du behöver för att göra din låt.

Hägge


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
ah, förlåt. Jag var lite otydlig!

Det är endast under ett ca 15 sekunder långt pass som det tillkommer 6 extra spår, som skall bråka om ljudbilden.

Jag hör ingen direkt skillnad, kanske lite, men det kan lika gärna vara placebo.

Hur ser det ut om man snackar 1or och 0or?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
ah, förlåt. Jag var lite otydlig!

Det är endast under ett ca 15 sekunder långt pass som det tillkommer 6 extra spår, som skall bråka om ljudbilden.

Jag hör ingen direkt skillnad, kanske lite, men det kan lika gärna vara placebo.

Hur ser det ut om man snackar 1or och 0or?
Det är lika många saker som skramlar i samma buss oavsett hur många kanaler du har det på.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jo jag förstod nog.

Rent teoretiskt kan man ju säga, som redan tidigare diskuterades till allas gränslösa glädje  ;), att om låten är av en viss längd så har den slutliga stereo mixdownen alltid X många 1or o 0or att dela ut. Destu mera spår so skall summeras destu mindre 1or o 0ollor per spår finns det i den slutliga stereo filen. Altså du har hellt rätt, det enskilda spåret låter sämre i helheten. Men summeringen i dagens program fungerar nog så bra att jag tror inte att 6 nya spår har någonsomhelst skillnad i helheten. I dag kör man ju mixar med över 500 spår i film världen och Britney hade över 140 spår stemmor i Toxic.

Viktigare är nog att du med hjäl av volym, EQ och rumskänsla får trumsettet att låta som en helhet.

Hägge