Kontrollrummet

Problemet med att höra sångtexten

gäst · 17 · 7297

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Jag var och såg på ett liveband idag. Spelningen var riktigt schyst och ljudet var helt ok, speciellt med tanke på att det var ett enkelt demoband. Jag försökte dock höra vad som sjöngs av dom två sångarna, det var inte så lätt. Sången var liksom lite dov och försvann ibland övriga instrument. Så min fråga är om man kan undvika detta på något vis? Satt och tänkte på att man antagligen bara kan boosta diskanten lite för att få fram karaktären och samtidigt även höja ljudvolymen. Vad tror ni om detta?
Går man och ser ett band live och man inte tidigare har hört låtarna så är det oftast så att man faktiskt inte hör texten, eller har jag fel?
Lite tråkigt, speciellt om bandet baserar mycket på texten.

...nog med mitt fylle-slöder... Nu ska jag gå och ta en nattmacka! Debate  ;)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Man kan (brukar) splitta micken och ha en kanal som man bara skickar till monitor. Sedan kör man en kanal där man styr upp ett bra och tydligt sångljud med hjälp av EQ och kompressor, den går bara ut till mastern, inte till monitor eftersom det bara skulle runda när man komprimerar mycket.



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vafan skulle jag försöka svar för?
folk sover omkring mig och jag lyssnar på christian kleine..
fan, jag känner mig så emo.
live e inte bra. det som görs i studio är bra!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vafan tryckte jag på den knappen igen för?
ja gär uppriktigt ledsen att jag kapade din tråd.. jag blev bara tvungen..
förlåt.
piis.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


freddy

  • Gäst
Man kan (brukar) splitta micken och ha en kanal som man bara skickar till monitor. Sedan kör man en kanal där man styr upp ett bra och tydligt sångljud med hjälp av EQ och kompressor, den går bara ut till mastern, inte till monitor eftersom det bara skulle runda när man komprimerar mycket.



aha, tack för informationen. Bra att veta.


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Det beror ju så mycket på ljudtekniker och utrustning.

Och scenariona brukar vara:
1 - Ljudteknikern är duktig men har rätt dålig utrustning att jobba med
2 - Det är skitbra utrustning men ljudteknikern är skitdålig men känner arrangören
3 - I undantagsfall är det en bra ljudtekniker med bra utrustning. Dock råkar det vara så att när detta händer är bandet skitdåligt alternativt så fulla/höga att dom inte ens vet vad dom håller på med.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Det beror ju så mycket på ljudtekniker och utrustning.

Och scenariona brukar vara:
1 - Ljudteknikern är duktig men har rätt dålig utrustning att jobba med
2 - Det är skitbra utrustning men ljudteknikern är skitdålig men känner arrangören
3 - I undantagsfall är det en bra ljudtekniker med bra utrustning. Dock råkar det vara så att när detta händer är bandet skitdåligt alternativt så fulla/höga att dom inte ens vet vad dom håller på med.

Hahaha  :P :rolleyes:


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Klart att man kan boosta på lite runt 3KHz för att trycka fram lite men det kvittar ju om det är en sångare som inte har koll på vad han gör med både sin röst och miktekniken.
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Sen spelar ju även micken en stor roll i sammanhanget, luddig/odetaljerad mikrofon är ju jävligt svårt att göra något bra utav, så en fungerande/bra sångmick är ju ett måste...


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hejssan.!


Vår solist hadde först en urussel sennheiser någonting.....  nr ? mick som kostade typ 30-50e sången kom aldrig fram ordentligt, han köpte en SM57 åt sej o fan också va han hörs nu så micken har nog stor skillnad.


H. Tommy


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Ett stort problem som inte nämnts är att på små scener brukar scenvolymen bli alldeles för stark och att då få fram en tydlig sång kan vara svårt (rundgång i pa mm). På stora utomhusscener tex så brukar inte scenljudet vara något jätte problem och det man mixar hörs verkligen. Sen är det ju mycket erfarenhet som gäller (förutsatt att sångaren kan sjunga vilket inte alltid är fallet).

Hehe håller med Arete där=) Jag jobbar uteslutande som livetekniker och håller inte med idf, det är live som det gäller, du ska sätta mixen på en gång, det går inte hålla på och lalla runt i en månad med en mix B).

Men för att återgå till ämnet så gäller det vanliga; bra musiker, bra utrustning = bra ljud!
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
En annan hyfsat vanlig grej med demoband (har gjort så själv ett par gånger) är att texten skrivs först när det börjar nalkas studioinspelning. Låten i övrigt kan dock ha varit klar ganska länge och spelats live med luddig slasktext. Minns en gång då mitt dåvarande band hade en spelning, tyvärr kunde bassisten inte medverka och vi orkade inte lära upp en ersättare. Då vi ändå bara skulle spela en halvtimme gjorde vi en rokad och lät den andra gitarristen spela bas och skrev nya låtar i trioformat på ett par rep. Vill minnas att knappt nån av dessa hade en riktig text men det gick ändå skitbra och ingen märkte något.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
...håller inte med idf, det är live som det gäller, du ska sätta mixen på en gång, det går inte hålla på och lalla runt i en månad med en mix B).
jistanes visste inte att jag skrivit i denna tråd.. :lol: galen natt..
självklart ska man kunna sätta saker live. det är mkt så jag jobbar i studion, det som låter på platta ska låta live.. alltså inte för många dubbar av gitarren om man är ensam gitarrist tex. lite som pantera..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
...håller inte med idf, det är live som det gäller, du ska sätta mixen på en gång, det går inte hålla på och lalla runt i en månad med en mix B).
jistanes visste inte att jag skrivit i denna tråd.. :lol: galen natt..
självklart ska man kunna sätta saker live. det är mkt så jag jobbar i studion, det som låter på platta ska låta live.. alltså inte för många dubbar av gitarren om man är ensam gitarrist tex. lite som pantera..

Hehe, fast dimebag dubbar t.o.m. sina egna solon (bara en liten parentes)
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag håller inte med idf där. Det beror helt på vilket uttryck man vill göra i studion. Jag ser inga problem med att i studio gör pålägg som är omöjliga live, det är helt olika upplevelser, olika uttryck. Men sen ska man ju kunna utföra låtarna live också, men man kan inte alltid räkna med att det låter exakt som på skivan. En helt annan grej! En del vill göra på det ena sättet och andra vill göra på det andra. Det handlar ju om konstnärliga uttryck, inte om "regler"...

Och så originalfrågan...
Livesång handlar om så mycket... Det är svårt att enbart skylla på teknikern eller utrustningen. En duktig tekniker kan oftast göra ett bra jobb även med sämre utrustning (+ lite extra tid). Lokalens akustik kan i så fall ställa till större problem. Band som är ovana att spela live (eller iofs för den delen även såna som har spelat massor...) och spelar på en liten scen, däremot, har en tendens att ha alldeles för starka nivåer på instrumenten, inte ha arrangemang som stödjer sången osv.

Det man kan tipsa banden om, om man vill ha mer kontroll som tekniker, är att man drar ner direktvolymen. Har man ett tillräckligt kraftigt PA och monitorsystem ska man kunna ha ett bra ljud ändå och lättare att kontrollera. I väldigt små lokaler med blir man kanske tvungen att köra med i princip bara direktljud och då är det bara på förstärkarna man kan mixa och så ska det passa både trummorna och sången och eventuella andra mickade ljudkällor... Det är klart att bra mik samt kompressor, eq och rumseffekter på sången påverkar men det handlar nästan snarast om att rätta till "felen" hos bandet.

Sen är det prioriteringsbiten... Nästan jämt så är det trummorna man testar först. Det finns naturliga anledningar till det, det tar oftast lite tid att få till exempelvis, men det är rätt meningslöst att ratta in ett FÄTT trumsound det första man gör och sen anpassa allt annat till det. Det är som med alla annan mixning, saker och ting ska fungera tillsammans som en helhet, inte som enskilda instrument. Eftersom sången oftast är det viktigaste instrumentet vore det mer logiskt att börja med att ratta in ett jättebra sångljud och anpassa resten efter det.

Som band bör man tänka på det där i alla led. Är det jobbigt att få bra balans i replokalen kommer det troligen vara jobbigt live. Ställ krav och lyssna alltid själva på mixen ut. Men fundera på vad teknikern kan göra och vad ni kan göra. Att kunna samarbeta är inte bara en bra egenskap hos tekniker utan även hos människor i ett band. Att försöka lära sig problematiken för teknikern i livesituationer skadar inte. Och slutligen: Skit i om det låter kasst ut ibland, det kommer hända då och då. Se till att göra en bra show whatsoever och gnäll inte på teknikern... De flesta gör i alla fall (förhoppningsvis) sitt bästa.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
...håller inte med idf, det är live som det gäller, du ska sätta mixen på en gång, det går inte hålla på och lalla runt i en månad med en mix B).
jistanes visste inte att jag skrivit i denna tråd.. :lol: galen natt..
självklart ska man kunna sätta saker live. det är mkt så jag jobbar i studion, det som låter på platta ska låta live.. alltså inte för många dubbar av gitarren om man är ensam gitarrist tex. lite som pantera..

Hehe, fast dimebag dubbar t.o.m. sina egna solon (bara en liten parentes)
inte nu längre


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag håller inte med idf där. Det beror helt på vilket uttryck man vill göra i studion. Jag ser inga problem med att i studio gör pålägg som är omöjliga live, det är helt olika upplevelser, olika uttryck. Men sen ska man ju kunna utföra låtarna live också, men man kan inte alltid räkna med att det låter exakt som på skivan. En helt annan grej! En del vill göra på det ena sättet och andra vill göra på det andra. Det handlar ju om konstnärliga uttryck, inte om "regler"...
självklart menar jag inte det som en regel, jag tycker det ett bra mål att sträva efter endast.
men kommer det ett gäng in i studion och vill göra fetaste plattan ngnsin, så självklart gör jag ju det.. ;)
det handlar bara om vad jag tycker som person. och jag tycker det är trist med livedubbar och ett band som inte klarar av att göra det dom gör i studion live. men det är ju klart att det finns band(jag har lirat mkt sånt) som endast ska spela i studion.. jag tex. som artist klarar mig ju inte utan en dator live, och då spelar jag ju inte, eller gör jag det..? ;) nåväl..det tillhör inte diskussionen alls längre.. ;)

ang. dimebag så var det lite olika för olika plattor om han dubbade sina gitarrgrejjer.. ibland så var det bara trummor bas o gitarr enkelt under gitarrsolot, och vissa låtar körde han massa dubbar. men det jag tycker är karaktäristiskt för dimebag och pantera var ju de låtar där det bara var tre element som stod nakna för sig själv och trots det var det fett ändå.. dom som sett pantera live antingen på film eller i verkligheten vet vad jag pratar om.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se