Jag håller inte med idf där. Det beror helt på vilket uttryck man vill göra i studion. Jag ser inga problem med att i studio gör pålägg som är omöjliga live, det är helt olika upplevelser, olika uttryck. Men sen ska man ju kunna utföra låtarna live också, men man kan inte alltid räkna med att det låter exakt som på skivan. En helt annan grej! En del vill göra på det ena sättet och andra vill göra på det andra. Det handlar ju om konstnärliga uttryck, inte om "regler"...
Och så originalfrågan...
Livesång handlar om så mycket... Det är svårt att enbart skylla på teknikern eller utrustningen. En duktig tekniker kan oftast göra ett bra jobb även med sämre utrustning (+ lite extra tid). Lokalens akustik kan i så fall ställa till större problem. Band som är ovana att spela live (eller iofs för den delen även såna som har spelat massor...) och spelar på en liten scen, däremot, har en tendens att ha alldeles för starka nivåer på instrumenten, inte ha arrangemang som stödjer sången osv.
Det man kan tipsa banden om, om man vill ha mer kontroll som tekniker, är att man drar ner direktvolymen. Har man ett tillräckligt kraftigt PA och monitorsystem ska man kunna ha ett bra ljud ändå och lättare att kontrollera. I väldigt små lokaler med blir man kanske tvungen att köra med i princip bara direktljud och då är det bara på förstärkarna man kan mixa och så ska det passa både trummorna och sången och eventuella andra mickade ljudkällor... Det är klart att bra mik samt kompressor, eq och rumseffekter på sången påverkar men det handlar nästan snarast om att rätta till "felen" hos bandet.
Sen är det prioriteringsbiten... Nästan jämt så är det trummorna man testar först. Det finns naturliga anledningar till det, det tar oftast lite tid att få till exempelvis, men det är rätt meningslöst att ratta in ett FÄTT trumsound det första man gör och sen anpassa allt annat till det. Det är som med alla annan mixning, saker och ting ska fungera tillsammans som en helhet, inte som enskilda instrument. Eftersom sången oftast är det viktigaste instrumentet vore det mer logiskt att börja med att ratta in ett jättebra sångljud och anpassa resten efter det.
Som band bör man tänka på det där i alla led. Är det jobbigt att få bra balans i replokalen kommer det troligen vara jobbigt live. Ställ krav och lyssna alltid själva på mixen ut. Men fundera på vad teknikern kan göra och vad ni kan göra. Att kunna samarbeta är inte bara en bra egenskap hos tekniker utan även hos människor i ett band. Att försöka lära sig problematiken för teknikern i livesituationer skadar inte. Och slutligen: Skit i om det låter kasst ut ibland, det kommer hända då och då. Se till att göra en bra show whatsoever och gnäll inte på teknikern... De flesta gör i alla fall (förhoppningsvis) sitt bästa.