Kontrollrummet

Cubase 4 /Sampletank

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har skaffat Sampletank, Går det att ha separata instrumenttrack i Cubase för för varje instrument i sampletank?
Vill använda en del plugin effekter i ställer för sampletanks effekter. Antar att man inte skall behöva starta upp fler sampletanks för detta? Ser att man kan välja out kanaler i sampletank, men detta kanske bara är outs från ljudkortet?


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Nu har  jag inte Samplank men med Halion fungerar det inte med instrumenttrack på det viset. Däremot om man lägger det på miditrack blir varje utgång en egen kanal i mixern. Audioutgångarna som spår hamnar längst ner i en egen folder. Lite snårigt men det går.

Åke


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Men då måste man väl starta upp "fler" Halion`s, en Halion,ett instrument, för varje miditrack sas? Tanken var att slippa ladda upp fler sampletanks efter som det finns ett multiläge där man kan ladda in 16 instrument på en gång med möjlighet att välja miditracks och midikanal för varje instrument i Cubase, samtidigt skapas bara ett instrument -track när man startar sampletank vilket förstås påverkar alla ljud när man vill lägga på en plugin i Cubase. men det kanske inte går att undvika... 


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hej. Jag har bara en liten fråga angående liknande sak som jag har problem med.

Jag använder Cubase SX3 och en VSTi-plugg som heter Miroslav Philharmonic. I pluggen så finns det 16 kanaler vilka jag då länkar till var sin midi-kanal i Cubase. Det funkar fint men ibland så är jag behov av fler än 16 kanaler. Och eftersom jag ibland använder samma instrument till flera kanaler så tänkte jag att jag kunde länka flera kanaler i Cubase till en kanal i pluggen. Det gick med tonerna hänger sig och att grötar ihop sig.

Går det att lösa tror ni?  :mellow: Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Mvh


Memphis
« Senast ändrad: 15.12.2007, 22:19:39 by Memphis »


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
I Halion kan man koppla olika midikanalnr till de olika kanalerna.
Väljer man bara rätt kanalnr i inspektorn så kan man öppna samma instans av Halion i de olika spåren tills den är "fylld".
Men man måste gå den långa vägen och öppna Hal under Devices/VSTinstruments först.

Men jag vet inte hur andra pgm fungerar.

Åke
« Senast ändrad: 15.12.2007, 22:40:40 by ake »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ok, blandade i hopp korten lite, har inte Haloin, utan HalionOne villken inte funkar så. Däremot när man läser manualen skall det gå att i Preferenceses i Sampletank ange hur många kanaler i Cubase mixern som skall öppnas. Det skall finnas 8 st vst outputs och 8 Audio unit outputs, men av någon anledning öppnas inte dessa upp i Cubase när jag ändrar i Sampletank. Eftersom detta bestäms när Sampletank öppnas måste man stänga ner Sampletank efter ändring av outputs och sedan starta om, men funkar inte av någon anledning.. Kanske någon annan som vet? (tack för svar i alla fall Ake!)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jaha-ja! När man öppnar upp intrumentlisten ( F11 ) I Cubase så finns där en liten symbol där man kan välja antal outputs. Sampletank kan öppna upp 16 stereoutputs i Cubase (ver 2.5xl )
« Senast ändrad: 16.12.2007, 12:46:40 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej. Jag har bara en liten fråga angående liknande sak som jag har problem med.

Jag använder Cubase SX3 och en VSTi-plugg som heter Miroslav Philharmonic. I pluggen så finns det 16 kanaler vilka jag då länkar till var sin midi-kanal i Cubase. Det funkar fint men ibland så är jag behov av fler än 16 kanaler. Och eftersom jag ibland använder samma instrument till flera kanaler så tänkte jag att jag kunde länka flera kanaler i Cubase till en kanal i pluggen. Det gick med tonerna hänger sig och att grötar ihop sig.

Går det att lösa tror ni?  :mellow: Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Mvh


Memphis

Du måste antagligen öppna upp en instans till av pluggen  ( om din dator orkar med )
Om du skickar olika midiktracks med samma midinummer till pluggen , med olika midi-instruktioner för varje miditracks, blir resultatet som du beskriver.
 [/quote]


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hej. Jag har bara en liten fråga angående liknande sak som jag har problem med.

Jag använder Cubase SX3 och en VSTi-plugg som heter Miroslav Philharmonic. I pluggen så finns det 16 kanaler vilka jag då länkar till var sin midi-kanal i Cubase. Det funkar fint men ibland så är jag behov av fler än 16 kanaler. Och eftersom jag ibland använder samma instrument till flera kanaler så tänkte jag att jag kunde länka flera kanaler i Cubase till en kanal i pluggen. Det gick med tonerna hänger sig och att grötar ihop sig.

Går det att lösa tror ni?  :mellow: Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Mvh


Memphis

Du måste antagligen öppna upp en instans till av pluggen  ( om din dator orkar med )
Om du skickar olika midiktracks med samma midinummer till pluggen , med olika midi-instruktioner för varje miditracks, blir resultatet som du beskriver.
 

[/quote]

Tack så jättemycket för hjälpen! Trodde först ingen orkade eller kunde hjälpa mig :P

Okej, så det går alltså inte att göra som jag gjorde. Då vet jag.  :)

"Öppna flera instanser" Smart! Så jag öppnar alltså bara pluggen på en till kanal i "VST-instruments"  i Cubase och får då ytterligare 16 kanaler till? Och jag kommer då ha två fönster med pluggen? Jo, får se om datorn pallar det. :D  Ska testa det.

Tack igen!

/Memphis


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tveksamt om du får 16 nya kanaler???

Annars är väl standardknepet i Cubase att exportera till wav, och importera som audiospår. Spara dock noterna nånstans!  B)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tveksamt om du får 16 nya kanaler???

Annars är väl standardknepet i Cubase att exportera till wav, och importera som audiospår. Spara dock noterna nånstans!  B)

Klart man "slår i taket" någonstans.. men allt beroende på hur kraftfull dator man har. Kör själv med fler instanser av Virtual Guitarist 2, sampletank, allt beror på storleken på ljuden
när det gäller ramminne och hur mycket "cpu" de olika instanserna drar.. Det är bara att prova sig fram! Slipper man "standardknepet" är det mycket värt när det gäller editering mm. Har själv 2 gig ram och intel dubbelkärning procesor på 3,4 GHz. Kommer väldigt långt med denna setup...